Renault Kangoo pevně na všech čtyřech (kompaktní test)

Kdo zná Renault, ničemu se asi nediví. Když mohl pohon všech kol společně s náležitými úpravami designu a podvozku dostat rodinný van Scénic, tak proč by jej nemohlo dostat poloužitkové Kangoo?

Odpusťte to poněkud křečovité názvosloví „poloužitkový“, ale obvyklé spojení kompaktní dodávka, jímž se titulují vozy jako Citroen Berlingo, Peugeot Partner či Fiat Dobló, se prostě v souvislosti s Renaultem Kangoo 4x4 v jeho osobní verzi nehodí. Sama značka jej vydává nejvíce za kompaktní pseudoterénní vozidlo, tedy za automobil typu SUV.

Zajímavý design

Za to, že v roce 1997 vzniklo Kangoo, může do velké míry prodejní úspěch (dvojčat) Citroenu Berlingo a Peugeotu Partner. Ta se však také neobjevila jen tak zčistajasna – jejich „ideovým předchůdcem“ byl totiž historický Renault 4. A kdoví, co inspirovalo jeho tvůrce … Kangoo se sice stalo až druhým modelem dané třídy v novodobé automobilové historii, nicméně jakékoliv řeči o možném plagiátorství nejsou na místě. Rázně to vyvrací vskutku neokoukanými vnějšími tvary. Jelikož ty nejsou nikterak v protikladu s užitnou hodnotou vozu, o níž jde především, takže poměrně rychle dostihlo v prodejích konkurenční dvojčata.

Klepněte pro větší obrázek

Přednosti

Tím, jak nekonfliktní a přitom zajímavé tvary maskují jinak nutně krabicový profil vozu (výška vozu je větší než šířka) designéři Renaultu opět potvrdili, že v jejich kancelářích vane svěží vzduch, který tak chybí mnohým německým značkám. Největší kouzlo Kangoa pro mnohé asi spočívá v tom, že si na nic nehraje – uveze buď 2,8 m3 nákladu a dva cestující nebo pět cestujících a půl metru krychlového nákladu. Toť vše. Pro verzi Attica 4x4 to již zcela neplatí. Vůz je „vyšperkován“ řadou prvků vnějšího designu –modifikovanými nárazníky, mohutnými bočními ochrannými lištami a plastovými lemy blatníků. To vše má jistě praktický význam při ochraně karosérie proti škrábancům, ale přidají-li se k tomu bíle podbarvené budíky a čtyřbarevné potahy sedadel v interiéru, pak Kangoo Attica mnohým připadá jako produkt rozverné tuningové firmy. Snad jen tu ochrannou ližinu pod motorem uvítají i ryze praktiční lidé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Technika

Žádná tuningová firma by se však nezmohla na tak masivní úpravy techniky vozu, jaké si vyžádala aplikace pohonu všech kol. Velkou modifikací – zejména v zájmu zvýšení světlé výšky, která je nyní celých 200 mm, ale i pro dosažení větší zkřížitelnosti při jízdě v terénu – prošla přední náprava vozu.

Zcela nová je pak zadní poháněná náprava. Pohon zadních kol není u Kangoa permanentní, ale připojitelný. S pomocí nové hydraulické mezinápravové spojky se tak děje automaticky, jakmile začnou prokluzovat přední kola. Při vyslovení slůvka „hydraulika“ si mnozí vzpomenou na nepříliš šťastné řešení používané Hondou CR-V. My však v testu zjistili, že řešení použité u Renaultu Kangoo pracuje na rozdíl od Hondy plynule a daleko rychleji než tradiční viskózní spojka (například u Renaultu Scénic RX4).  

Klepněte pro větší obrázek

Za volantem

Po usednutí za volant Kangoa si hned uvědomíte, kolik prostoru všude kolem vás panuje. Zejména kolmé boční stěny hrají v tomto ohledu velkou roli. Rovněž nebudete mít vy ani žádný jiný z cestujících, problémy s odložením drobností. Ve voze se totiž nachází celá řada odkládacích schránek. Za zmínku stojí zejména ty pod stropem vozu, a to po stranách a vpředu. Přístroje i ovládání vás ničím nepřekvapí – interiéry vozů jsou u značky Renault prakticky unifikovány, možná až příliš. U testovaného vozu poháněného zážehovým motorem 1,6 l 16V o výkonu 70 kW se tak po otočení klíčkem rozsvěcovala kontrolka žhavení! Samozřejmě zcela zbytečně, protože ta se používá u dieselových agregátů.

O benzínovém motoru musíme říct, že nás příliš neoslovil. S překvapivě nízkým otáčkovým maximem jen 5500 min-1 se tak nemohl chlubit asi hlavní výhodou šestnáctiventilových zážehových motorů, a to jejich velmi dobrým zátahem ve vysokých otáčkách. Vezmeme-li v úvahu, že agregát byl dosti hlučný a se spotřebou kolem 11 litrů na každých 100 km i žíznivý, tak za daleko lepší volbu pro Kangoo 4x4 považujeme vznětový motor 1,9 dCi o výkonu 66 kW, který se v nabídce objeví během několika měsíců.

Klepněte pro větší obrázek

Jízdní dojmy

Výkony vozu v terénu jsou obdobné jako o mnoha modelů kategorie SUV – na motokrosovou trať to nestačí, ale na rozbahněnou polní cestu či sněhovou kalamitu ano. V běžném silničním provozu si rychle povšimnete tvrdého odladění podvozku, díky němuž se Kangoo 4x4 při plynulé jízdě chová adekvátně, v krizových situacích samozřejmě zaostává za konvenčními vozy. S jedinou výjimkou, a tou je kritické brzdění. Čtveřice kotoučových brzd společně se systémem ABS a mechanickým „brzdovým asistentem“ odvádí svoji práci znamenitě. S potěšením musíme konstatovat, že pohon 4x4 příliš nenarušil užitnou hodnotu vozu. Jen rezervní kolo bylo ze svého obvyklého místa vytlačeno k boku nákladového prostoru. Jeho vyztužená podlaha umožňující „šoupání“ těžkých předmětů a oka pro uchycení nákladu však zůstaly na svém místě.

Renault Kangoo 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 111 689 km
Cena: 68 000 Kč
Renault Mégane 1.87
Rok výroby: 2005
Stav: 124 206 km
Cena: 48 000 Kč
Renault Grand Scénic 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 118 612 km
Cena: 72 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků