Renault chystá dvoutaktní dieselový dvouválec. Sníží spotřebu a emise

70 komentářů

puk123
15. prosince • 12:11

Video "How a 2 stroke detroit diesel engine runs": https://www.youtube.com/watch...

xxx
15. prosince • 13:54

Tak ale nenastartoval ten motor. Ale fajn, ze sa uz take robili. No tento krat si myslim, ze by valec nebol vyplachovany odspodu cez porty vo valci. Znacne by to obmedzovalo zivotnost piestovej skupiny. Uplne staci plnenie cez plniace ventily v hlave, podobne ako pri 4T.

Zelí
14. prosince • 11:35

Pokud se montuje tříválec do mnichovského frgálu není žádná ostuda dát dvouválec do dacie.

xxx
15. prosince • 11:48

By som povedal, ze do najmensich aut, by sa mohol v pohode uplatnit aj 2T jednovalec. S kulturou chodu by na tom nebol horsie ako F500 0.9 TwinAir a ta uspora nakladov pri vyrobe, ale aj udrzbe by bola teda riadna. No ale museli by to byt male a lahke auta. Cas vsak takym praje.

Petr
12. prosince • 22:14

zachvíli to budou montovat i do hodinek :-D:-D:-D

Fantomas
12. prosince • 20:57

Zajímavé, ale řekl bych, že jim jde jen o to zmiňované snížení výrobních nákladů. A nižší spotřeba a emise budou jen "reklamština".

Tycoon
13. prosince • 15:35

Tak samozřejmě. Ušetřit 40 kg na každém autě a cenu nechat stejnou, to je snem každého manžera.

Vana666
14. prosince • 11:56

I konstruktéra aut a nejen závodních

Fantomas
14. prosince • 12:09

Ti u Renaulta evidentně skulinu našli :-)
Vypadá to, že úspora výrobních nákladů je hlavní ukazatel pro výplatu dnešních konstruktérů.
Jestli existuje ještě nějaké další zapomenuté, nebo překonané technické řešení, které umožní dělat něco jednodušeji a levněji, tak se můžeme vsadit, že to nebude dlouho trvat a někdo ho opráší...

puk123
14. prosince • 12:38

Napadá mě třeba startování motoru klikou. :-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
foji
15. prosince • 8:39

Takové klikové startování + start stop systém by docela zatočilo s obezitou, jen by se trošku zpomalil průjezd městem.

puk123
15. prosince • 9:42

Krteček dokonce musel natočit klíčkem pero, ale jaký to mělo vliv na jeho koncici, jsem se nedočetl.

xxx
12. prosince • 11:16

Ide o stvortakt, prerobeny na dvojtakt. Vezmu polovicu z 1,5 dCi, primontuju kompresor, prehodia casovanie rozvodov a vstrekovania a je to. Ziadny mastny vzduch tam nebude, mazat sa bude ako klasicky stvortakt odspodu. Emisie sa budu riesit ako u 4T. Jedina zalezitost, ktora bude na zvazenie su dvojnasobne otacky rozvodov... To vsak mozu vyriesit tak, ze motor bude tocit menej max otacok, napr. 2500 min-1.

Vana666
12. prosince • 11:31

dvojnásobné otáčky rozvodů podle mě nevadí, důležitá je rychlost otevírání a zavírání ventilů a ta se při odpovídajícím tvaru vaček nemusí zvyšovat. Ale konstrukce vyplachování jsou u 2T dieselů různé, asi se nedá přesně určit jak to bude bypadat

xxx
12. prosince • 13:07

Ventily sa musia otvorit a zatvorit v presne definovanom uhle okolo dolnej uvrate piesta, takze nemoze byt spomaleny nabeh a dobeh otvarania/zatvarania ventilov, takze tento problem ostava. Ale len ak sa pouzije povodny rozvod, co asi neurobia. Motocyklove rozvody tocia bezne 5000 min-1 (10000 min-1 na kluke), co by postacovalo. Akurat by sa mal prisposobit zdvih ventilov a/alebo tuhost pruzin, aby ventily stihali v pohode. 2TD - konecne sa na to niekto dal, konecne...

Tycoon
13. prosince • 15:34

O motorech 2TD jsem četl už před minimálně 10 lety. Do praxe se neprosadily a řekl bych, že důvodem bylo problémy s emisemi. Takže je otázkou, zda se Renaultu povedl zázrak nebo prostě jen potřeboval dostat něco zajímavého do médií, aby to nevypadalo, že jeho vývojáři spí.

Mino
12. prosince • 16:23

Jak se to vezme, konečně... Takový pokus tu byl 14 let zpátky v podobě Daihatsu Sirion 2CD. Jen vůbec nevím, co s tím pak dělali, zda to vůbec vyráběli nebo ne.

xxx
15. prosince • 11:43

To netusim, ale znacka Daihatsu mi ani nejak vela nehovori, ze by to bol masovy vyrobca porovnatelny s Renaultom? Tazko. Renaultu by sa to mohlo podarit presadit, pretoze jednak to bude mat kulturu chodu podobnu 4 valcovemu 4T, jednak nizsie vnutorne straty plus vozidlo bude lahsie, takze aj ostro sledovane CO2 by slo dolu, menej suciastok, nizsie vyrobne naklady... Emisie by nemali byt problem, nevidim dovod, preco to nepredavat aj v EU. No proste palec hore za vykrocenie z radu.

puk123
12. prosince • 11:45

Není nutné ani měnit rychlost vačkových hřídelí, pokud budou mít vačky 2 "špičky".

honza
12. prosince • 12:34

jak mnozí píšou, spousta nedostatků původních 2T se dá vcelku snadno vyřešit. Díky vývoji u 4T se může mnoho technologií přenést k 2T (přímý vstřik, ventily a kompresor pro výplach). Jediným slabým místem vidím chlazení při dvounásobném počtu pracovních taktů ve válci, zejména výfukové ventily dostanou zabrat. Asi bude lepší dělat 2T jako diesel, který pracuje s velmi chudou směsí a proto má nižší teplotu spalin na konci zdvihu. Anebo se výfukové ventily mohou střídat.

xxx
12. prosince • 13:10

Vyfukove ventili sa u Renaultu uz dnes u TCe motorov chladia aj dusikom, tam nie je ziadny problem. Len to dat dokopy.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Tycoon
13. prosince • 15:37

Dusíkem? To by ty ventily shořely ... chlazené jsou sodíkem.

xxx
15. prosince • 11:36

pardon, mas pravdu, sekol som sa

puk123
12. prosince • 12:54

Taky je budou prodávat jen v chudších zemích, takže budou asi dostávat chudší směs. :-) Pokud tedy u vznětového motoru vůbec lze uvažovat o nějaké směsi.

Jan
12. prosince • 9:08

Tak do Twinga by to šlo dát,spotřeba tak 3 litry,to by šlo;-)

Antiautomat
12. prosince • 8:54

No zase si prelozme tie marketingove polo-lzi typu ''aleluja objavili sme nieco nevidane'' do zrozumitelnej reci. Tak zaprve, vsetky tie ich udajne ''vylepsenia'' spocivaju v prajednoduchom fakte, ze dvojtaktny motor stihne za rovnaky pocet otacok tych pracovnych zdvihov dvakrat viac v porovnani so stvortaktom, co vie ostatne aj moj x-nastrocny bratranec. Zadruhe, taky motor nepotrebuje rozvod (co je zase len stary fakt a ziadny ich marketingovy aleluja genialny vynalez). Ostatne prave ta jednoduchost a mensia hmotnost je dovod preco sa dvojtaktne diesely pouzivaju pri pohone lodi - taky motor bude fungovat vecne, nech je uz akokolvek vymlety, az kym sa nadobro nerozsype. Co sa tyka kadejakych samochodov, dvojtakt a kompresor (roots) mal ostatne uz sovietsky JAZ z nejakych 50-tych rokov a pohanalo to vsetko mozne aj nemozne.Lenze prave system vyplachovania valca mi tu posobi starosti. Pokial to chcu takto zjednodusit, nevyhnu sa potrebe nasledneho systemu na cistenie toho, co z toho vyleze, nakolko, ako iste vsetci tusime, pri dvojtakte to s tou cistotou akosi slavne nebude, ze - dovodom je miesanie spaleneho a cerstveho. Pokial toto chcu potlacit, zase budu potrebovat co? Ano, ventily namiesto kanalov (a sme tam kde sme aj boli predtym pri stvortakte). Takze skor to vidim tak, ze zase sa jedna len o klasicku aleluja polo-pravdu (resp. polo-klamstvo), ostatne ako je u vyrobcov zvykom, kde sa akosi taktne zamlci ten podstatny zvysok. No a ked citam ze to ma ist do Indie a spojim si to s tym hore, potom ma uz napada nieco ine. Vsak co, je ich stale dost, ze.

Jas
12. prosince • 9:25

Víte, kdysi jsem přemýšlel o tom, že je škoda že se zastavil vývoj dvoutaktů v benzínu. Totiž jediný průšvih který se mi opravdu nepodařilo žádným nápadem odstranit je nutnost mazaného vzduchu, ale jinak to bylo celkem OK. Ten výplach dobře zajistí kompresor. Ve výplachovo - nasávací fázi by to nenasávalo vzduch s palivem, ale pouze čistě mazaný vzduch, který by to řádně proplách. Při kompresní fázi před zážehem by zavedení paliva do válce řešil moderní vstřikovací systém. Palivo by se vstříklo až v době, kdy by výplachový kanál byl už uzavřen pístem a docházelo by jen ke kompresi. Následná pracovní fáze je zřejmá. Motor by také mohl mít normální olejovou vanu, takže možná že by se dal odstranit i ten mazaný vzduch :-).

Vana666
12. prosince • 9:30

Vývoj dvoutaktů v benzínu se nezastavil, ale pokračuje dál hlavně v podobě závodních motocyklových motorů nebo závěsných lodních motorů. Motory mají řízené sání i výfuk, elektronické vstřikování a konkrétně ty lodní (např.Evinrude) jsou hodnoceny i dnešními měřítky velmi vysoko, možná lépe než srovnatelné 4T

Jas
12. prosince • 9:37

Já jsem se špatně vyjádřil. Myslel jsem samozřejmě dvoutakty pro automobily :-). Pro lodě, motorky, ultralighty a vývoj malých dvoutaktních motorů pro pohon různých zařízení typu sekačka a motorová pila se jistě nezastavil. :-)

Vana666
12. prosince • 9:47

Nevím jak je to u ultralightů, ale u sekaček a motorových pil se podle mě ten vývoj zastavil už taky, vzhledem k nenáročnosti jmenovaných zařízení a taky s ohledem na jejich hmotnost.

Jouda
12. prosince • 9:18

Ventily to nepotřebuje, nasává se pouze vzduch přes píst. Naftu vstřkuje tryska. Emise se budou řešit jako dnes ERG ventilem.

Vana666
12. prosince • 9:31

Lodní 2T diesely ventily potřebují a taky je skutečně mají.

Vana666
12. prosince • 9:17

Antiautomat: plácáš nesmysly, velké 2T diesely mají běžně ventilové rozvody. A míchání spáleného a čerstvého je zrovnatak u dieselů běžné a dokonce se to často používá záměrně, říká se tomu recirkulace výfukových plynů.

Antiautomat
12. prosince • 10:14

Netusim aku logiku pouzivas, ale k veci - prave miesanie zmesi v spojeni s problemami vyplachnutia valca sposobuju ze dvojtakt bude podstatne narocnejsi na nasledne precistene vyfukovych plynov ako stvortakt. Ostatne to, o com hovoris je presne to iste co spominam ja take teda inak bolo jasno: vyplachnutie valca tym, ze nova zmes vytlaci tu staru (co presne spominas) je ten problem, pretoze sa pri tom co? Pomiesaju. A to je samozrejme co? Neziaduce. Divim sa ze musim takuto vec vobec vysvetlovat. Riesenim by mozno bol iny sposob pripravy zmesi, zatial mi nijaky uspokojivo fungujuci princip znamy nie je.Problem je, ze ''jednoduchsi'' dvojtakt bude z hladiska emisii neprijatelny (klasicky kanalovy motor, trebars ten lodny a je uplne jedno ci ma vyfukove ventily alebo nie, teda aspon u nas, neviem ako v Indii). Cim sa znasobuje zlozitost nasledneho cistenia. Na druhej strane, pokial chces spravit ''cisty'' (presnejsie ''cistejsi'' dvojtakt, nevyhnes sa zase rovnako narocnej konstruckii (ak nie narocnejsej) ako pri stvortakte. Dvojtaktu ja osobne fandim, lenze na to, aby sa dvojtakty viac rozsirili a splnali emisne kriteria, ktore su coraz prisnejsie, taka jednoduchost ako tu prezentuje ista automobilka (pokial tam nemaju nejaku extra super vychytavku, o ktorej nevieme :) ), bohuzial nestaci. Vyplyva to z toho, ako taky motor funguje a to Ta skratka nepusti, mozes mudrovat ako chces :)

Vana666
12. prosince • 10:31

Ani já nechápu tvou logiku. To co píšeš o míchání nové a staré směsi se týká výhradně benzínových motorů s karburátorem. Žádný diesel, ani dvoudobý ani čtyřdobý nenasává směs, ale pouze čistý vzduch (pokud zanedbáme nepodstatnou recirkulaci spalin) Divím se že ti vůbec musím takovou základní věc vysvětlovat. Takže všechny tvé další závěry jsou mylné a vyplývají z naprosté neznalosti problematiky. Dokonce ani nevíš, že ten "iný uspokojivo fungujuci princip" přípravy směsi pro dvoudobý motor existuje a běžně se používá. Nazývá se přímý vstřik.

Antiautomat
12. prosince • 15:45

Zase si na omyle, kluckujes vyhovaras sa sice pekne ale neuspesne, priznaj si to :).
Prejdi si pracovny diagram takeho motora. A zistis ze na miesanie spalenej a cistej zmesi pride a je jedno kde ju pripravis, ci uz mimo motora alebo vnutri a teraz uz sa doslova desim, ze to nedochadza ani tym minuskarom (podla coho sa aj tie motory triedia do dvoch hlavnych skupin). A tym ze tam das kompresor, tomu vyplachu sice pomozes, ale stale mas hlavny problem a to je vsetko to, co som uviedol hore. Fyziku neoklames. Ale inak doma vsetko dobre dufam :)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Antiautomat
12. prosince • 15:50

A este aby som doplnil, tie lodne motory maju ventily len na to aby sa dal obracat chod a na nic ine. Aby sme to mali komplet.

mkgery
13. prosince • 1:21

a to ste vzal kde s tim reversem pomocí ventilů.Pokud vim chod u 2T dieslu bez výfukových ventilů se reversuje zastavením motoru,přečasováním vstř.čerpadla a roztočením motoru na druhou stranu.Ventily sou tam právě kvůli lepšímu vyplachování válce,protože vzduch se pořád už od války tlačí dmychadlama nebo čímkoli jiným,když je píst v dolní úvrati přes kanály ve vložce válce takže tim pádem stlačený vzduch vytlačuje spaliny přes výf. ventily pryč z válce a pokud si budete myslet že říkam hovadiny tak si zajdětě někam do depa kde ještě mají lokomotivy od soudruhů z SSSR a tam ty 2T diesly sou,ty motory sou okopčený z angl. válečných ponorek

Antiautomat
14. prosince • 18:51

Mozne to pri dvojtakte samozrejme je, ide ale o to, ze sada ventilov tam byt musi ak potrebujete efektivne navrhnut motor ako reverzibilny - a o to prave v tych lodnych motoroch ide a preto tam ventily su, s ciste kanalovym motorom je to skor nasile. Nie som si isty ci motor zo T679 (Sergej), je vhodnym prikladom a ci ma reverz a ako dlho by isiel (asi len do prvej zataze). U lodi je rieseni viac, trebars sa mozu pouzit dve separatne sady, pripadne jedna posuva apod....

14. prosince • 20:42

a jeste k tomu Sergeji,dieselmotor se reversovat neda a pritom lokomotiva nejezdi jenom jednim smerem tak v cem je asi zakopanej pes

mkgery
14. prosince • 20:13

co to tu melete za nesmysly,píšete tu informace jako bůh ví nějakej ing.,přitom budete v praxi bůh ví co.Ve velkých lodích se za 1)nepoužívají 2T diesely ale 4T,2)motory se nereversují slouží jenom jako dieselelektrické agregáty,směr otáčení lodního šroubu zajišťují elektromotory takže u diesel.motorů neslouží ventily k reversu je to hovadina

mkgery
14. prosince • 23:02

bohužel u hovadských nákladních lodí se používají i hovadské 2T motory
http://www.wartsila.com/en/engines/low-speed-engines...

Vana666
12. prosince • 16:18

Antiautomat: promiň ale nechtěl by sis změnit nick třeba na Antitalent ? Prostě něco co by lépe vyjadřovalo tvůj zoufalý technický rozhled ? Protože co tvůj příspěvek, to perla. Bohužel ale v tom špatném smysluTakže k věci - co přesně myslíš tou směsí u dieselového motoru ? Ve které fázi cyklu se podle tebe tvoří ?A abysme to mali komplet, tak lodní dvoudobé motory mají výfukové ventily a ty slouží k normálnímu odvodu spalin při běžném chodu. Na řez takovým motorem se můžeš podívat třeba tady:
http://engine.od.ua/ufiles/Wartsila-20091.pdf... Tvrdit, že ventil tam je kvůli obracení chodu, už nemůže po zkouknutí obrázku ani ten největší diletant.

Antiautomat
12. prosince • 17:49

Dalej, pokial nevies co je zmes, potom prva veta v clanku http://sk.wikipedia.org/wiki/Vznetov%C3%BD_motor... ....nechce sa mi uz takuto doslova hovadinu vysvetlovat osobne.....

Vana666
12. prosince • 18:11

Prosím tě proč se pořád ztrapňuješ těmi nesmysly. Tak si aspoň přečti popis motoru co jsem už tady dával a možná se ti konečně rozsvítíhttp://engine.od.ua/ufiles/Wartsila-20091.pdf...

Antiautomat
12. prosince • 19:01

Ok, takze uz vieme co je zmes? Fajn. K zvysku: co som napisal (ucelene a jasne na rozdiel od Teba): bud s tym mozes suhlasit alebo nie. Ak nesuhlasis, vysvetli preco, inak je to vykrik do tmy. Mam za to ze mas zhruba tak 16, nakolko s detinskym slovickarenim normalne decko prestane ked ma cca 8 rokov, kedy sa objavuje schopnost podlozenej diskusie a naplno rozvija logicke myslenie a tym aj schopnost nieco dokazat alebo vyvratit. To druhe si ostatne nedokazal, chces sa silou mocou hadat a chytat za slovicka, chod inam.

Vana666
12. prosince • 20:50

Klidně ti to vysvětlím ale mám obavy že to bude v tvém případě opravdu marné. Ale dobře, tady jsou odpovědi:- smísení spalin a čerstvého vzduchu v dieselovém motoru není problém, dokonce se to úmyslně využívá právě pro snížení emisí. - Směs v dieselovém motoru nelze připravovat mimo motor, vždy bez výjimky se připravuje až uvnitř válce vstříknutím paliva při zavřených ventilech (nebo kanálech u 2T). Proto nespálená nafta ani její směs se vzduchem do výfuku nkdy neproniká. Pojem směs ovšem není zcela přesný, protože do válce vstřikovaná nafta ihned hoří- Výfukový ventil ve velkých lodních motorech slouží pimárně k odvodu spalin při lineárním průchodu plynů motorem zespoda nahoru. Pochopitelně pokud je potřeba, lze otočením časování a a opačným roztočením motoru změnit směr otáčení, to je však jen bonus a ne primární účel ventilu. Změnit směr otáčení motoru lze ostatně i u dvoutaktu bez ventilů jen přestavením zapalování, ale 2T motory bez ventilů jsou u lodí již překonané- Samozřejmě žádné hoření směsi v motoru není nikdy úplně dokonalé, ale to je obecný problém bez ohledu na způsobu vyplachováníMůžeš nesouhlasit ale bude to už jen tvůj boj. Diskuzi končím
Ale potěším tě, přece jen jsi měl v jedné věci pravdu. Je mi skutečně 8 let

Antiautomat
14. prosince • 18:30

Dalsia znaska chaosu, ktory treba uviest na pravu mieru.Nespalena zmes samozrejme prenika a to dost dokladne, nedokonale spalenie je problem stary ako dvojtakt. Konktretne sa jedna o nespalene cele spektrum uhlovodikov a co je na tom najhorsie, jedna sa o tie lahsie (specialne pre dvojtakt diesel su to uhlovodiky C10 a viac)- a prave tie su potvrdene ako najrizikovejsie z hladiska karcinogennosti. Preco sa to deje, to by si pochopil pokial by si chapal ako taky motor funguje. Preto okrem ineho tvrdim odzaciatku ze prave system nasledneho cistenia toho vsetkeho bordelu moze byt nakladnejsi ako navrhnut stvortakt, hlavne pri malom motore. Ventily su nam dufam jasne, ale nejedna sa o ziadny ''bonus'', kedze taketo motory su mnohokrat napojene priamo na hriadel: cize asi nie je tak tazke pochopit, ze zmena zmyslu otacania a start do obidvoch smerov je samozrejme nutnost a nijaky ''bonus''.
Co by bez ventiloveho rozvodu akosi neslo, ze.No a ten zaver ''bez ohladu na vyplachovanie'' je uz omyl hodny tych 8 rokov (predpokladam ze 8 rocne decko uz trebars taky gril videlo), pretoze prave to vyplachovanie primarne sluzi na vycistenie valca kym sa zapali dalsia pracovna zmes. A zase, kedze prave to vyplachovanie je alfa a omega celeho systemu(pricom sa este nezacinam bavit o tom, ze takyto motor ma velmi uzke pasmo efektivneho zatazenia), tak napriklad kvoli tomu tie lodne motory nezriedka pouzivaju pomocne mechanizmy na tlacenie vzduchu pre male vykony. Ina vec je samozrejme, keby sme sa pozreli uz konecne na to, co v tych motoroch spalujeme. Mam za to ze cesta k mensej zatazi na zivotne prostredie je prave ta.Dalsie otazky?

puk123
15. prosince • 9:32

Ty jsi vážně pako. Měl by sis především dostudovat rozdíl mezi zážehovým (benzín) a vznětovým (nafta) motorem. Zaměř se na přípravu paliva a samotný spalovací proces. Pak tady neustále mícháš oba do jednoho a ještě se rozčiluješ, že jsi nepochopen.K tomuto konkrétnímu příspěvku:
- Pronikání nespálené směsi do výfuku je problém výhradně zážehového 2T s výplachem směsí vzduchu s palivem pomocí pístu a přepouštěcích kanálků, takže s motorem z článku to nesouvisí.
- Už ti tady bylo vysvětlováno, že i 2T motor bez ventilů lze snadno reverzovat a dokonce ještě snadněji, protože časování ventilů nemusí nutně kopírovat polohu pístu. Jde jen o okamžik zapálení nebo vstřiku paliva (a směru roztočení motoru).
- U toho vyplachování se můžeme shodnout, že tady můžeme hledat zásadní rozdíly, popř. výhody a nevýhody mezi 2T a 4T motory.

Vana666
15. prosince • 9:21

Původně jsem už diskutovat nechtěl protože tvoje odpovědi jsou zmatené ale když tolik chceš dam ti ještě dvě otázky.1. Když tvrdíš že ventil je u 2t nezbytný pro otočení chodu tak popiš jak přesně se to provede, co přesně se s tím ventilem udělá ?2. Druhá otázka, proč si mýlíš že 2t diesel v provedení bez ventilu se nemůže točit opačné ?

Vana666
12. prosince • 20:56

edit - místo slova zapalování patří pochopitelně vstřikování. Změna zapalování je spojená s benzínovým motorem, nikoliv naftovým

Antiautomat
12. prosince • 17:46

Zase miesas styri cez osem, vrat sa naspat na strednu. Na to, aby dvojtakt motor fungoval, nijake vyfukove ventily nepotrebuje. Stacia mu kanaly. Ventily moze a nemusi mat. Ak ma, tak preto aby sa dal otacat chod. Ma to samozrejme aj viac dalsich vyhody, v tom sa nehadam, ale (a o tom je rec odzaciatku), nie je to nieco, co je pre fungovanie nevyhnutne nutne a to tvrdim aj odzaciatku. Ostatne vysvetli mi ako by sa ten chod bez toho dal obratit. Same ucho same oko. Ak s tym nesuhlasis, vyvrat to a neplet sem vsetko mozne len nie to, o com je rec. K veci prosim.Dalej, zmes sa moze vyrabat mimo (co snad pozname vsetci) a v motore, ze: trebars vstrekovanim co je u diesela samozrejmost nakolko je to...no proste diesel. Lenze tie pracovne cykly nasleduju za sebou, cize v tomto pripade je takisto cela vec zase tam, kde som to uz naznacil. Preco? No pretoze expanziu a vyfuk mas v jednom (pracovnom zdvihu) a nasavanie a kompresiu v druhom.A dalej, dalsia otacka atd. Tym sa jednotlive fazy ciastocne prelinaju - co je u stvortaktu uplne v inej rovine, riadene presne a navyse rozlozene do dvoch otacok a nie nacpane v jednej. A preto k miesaniu nevyhnutne pride. Dalej samozrejme k nie uplnemu spaleniu zmesi, co prinasa nasledne problemy s nedokonale spalenymi zvyskami a to uz je dost vazny pruser. Alfou omegou je tu prave vyplachovanie, system preplnania je nevyhnutny samozrejme, ale uplne neriesi problem uz opisany. Cize sa zase vraciam k tomu, co tvrdim odzaciatku a to, ze dvojtakt je sice v principe jednoduchsi, lenze na to aby sme ho spravili prijatelnym pre zivotne prostredie, nevyhneme sa zlozitosti na inej strane, co moze byt v konecnom dosledku vacsi problem ako navrhnut pablby rozvod a o nieco vacsi motor (zase na druhej strane vidime ze aj na tom pablbom rozvode to moze niekto sialene do....).
A zase, bud to, co tvrdim, vyvrat alebo sem veci nesuviciace nemotaj Ak sa chces bavit o niecom inom, prosim

honza
12. prosince • 18:40

Zbytky spalin jsou i ve 4T a to dokonce úmyslně - EGR. To je možná důvod, proč Renault u tohoto motoru nedosahuje výkonu, který by motor měl mít. Nicméně kouřivost motoru (diesel) bude spočívat asi v mnoha jiných faktorech, když dnešní průmyslový diesel s mechanickými vstřikovači a bez DPF kouří podstatně méně než starší motory stejné koncepce. Ze svých znalostí soudím, že kromě vstřikování to dosti ovlivňuje poměr paliva a vzduchu (čím chudší, tím lepší). Tomu odpovídá vývoj tureb- z 30 tis. ot./min před 20 lety na dnešních 200 tis. a pokrok v jejich regulaci.

honza
12. prosince • 12:12

Přesně tak. Přímý vstřik a turbo mohou pomoci k výrazně čistším emisím. Jediný problém je, že turbo při malém výkonu netlačí a tudíž nepomůže k proplachu válců. Musel by to tam tlačit kompresor anebo klasicky nasávat vzduch pod píst a přepouštět ho, jak je obvyklé. Tím vyvstává problém, co s mazacím olejem. Pokud toto vyřeší, mohla by to být taková malá revoluce. Přímovstřik by měl oproti karburátoru i pravidelný chod, nedělal by rrrrntntntn jako warťas či traboš.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Antiautomat
12. prosince • 17:57

toto uz mali vznetove dvojtakty v 50tych rokoch a zjavne dvakrat ciste neboli, ako princip to nestaci, vec bude vyzadovat bohuzial zlozitejsi motor ako by bol rovnako vykonny stvortakt. Trebars: https://www.youtube.com/watch...

funTomas
12. prosince • 13:49
honza
12. prosince • 18:14

Dobrá poznámka, taky mě to později napadlo. Kompresor a turbo na jednom motoru by bylo drahé.

Antiautomat
14. prosince • 18:53

systemy pomocneho tlacenia vzduchu (elektricke) na lodiach su :)

Vana666
12. prosince • 7:47

Určitě zajímavý nápad zkusit to v autě, když se dvoudobé diesely celkem úspěšně používají v námořních lodích

řidič
12. prosince • 9:27

Tak dvoudobý diesel znáte snad všichni, ze sedmdesátých let ne?? Renault Saviem -licence AVIA A15, A 20to není nic nového, jen by mne zajímalo, jak je to s tou úsporou...

DDT
12. prosince • 10:11

jo tak avie měly dvoutakty?
a na co tam byly ty ventily, ty petrolíne, co?

puk123
12. prosince • 12:43

Asi se jen tak pohupovaly do taktu. Chvilku 2T, chvilku 4T, chvilku polka, cvilku valčík.... :-)
Ale jinak se níže vysvětluje, že 2T diesly ventily mívají.

Zelí
12. prosince • 8:13

Proč čoudit jenom na moři, když můžeme pořádně začoudit i v Paříži. Pokud mě paměť neklame frantíci chtějí zásadním způsobem omezit provoz aut na naftu.

Vana666
12. prosince • 8:25

V článku se píše něco o rozvojových trzích. Paříž se nepochybně také stále rozvíjí, ale předpokládal bych, že ty motory stejně půjdou jinam

Zelí
12. prosince • 8:45

Pravda, francie ani evropa se už dávno nerozvíjí. Jsou v úpadku.

Radek
12. prosince • 9:28

Tak západní Evropa je v úpadku,ale my jsme slušně rozjetý,podívej na škodovku,už milión aut celý 1000000 aut no super!!!!

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Felix
12. prosince • 19:09

No, vaše radost je opravdu na slušné úrovni. Skoro, jako byste měl z toho dividendy. Teda něco, co nehrozí.

Martin
12. prosince • 7:41

A v novém Espace to bude vrcholná motorizace ( pohonu ostřikovače zadního skla ).

Seilan
12. prosince • 10:56

A za příplatek bude mít ele. vypínání válců...

Martin
12. prosince • 7:39

Jako pohon budíku dobrý, co tam máte dál?

Doporučujeme

Články odjinud