Renault 8 (1962): naposledy s motorem vzadu

Letos je tomu přesně půl století, co byl světu představen Renault R8. Ve své domovině se vyráběl do roku 1973, ale v zahraničí vznikal ještě řadu let déle.
Seznam kapitol
  1. V zajetí zadního pohonu, Jak šel čas
  2. Stále vpřed, 100 koní pro R8 Gordini

V zajetí zadního pohonu

Nový model Renault R8 (typ R1130) byl na domácí trh uveden v červnu roku 1962 jakožto kompaktní rodinný sedan a nástupce modelu Renault Dauphine, s nímž sdílel nejen koncepci pohonu, ale také třeba rozvor náprav. Éra „motor vzadu“ se tehdy pomalu blížila svému závěru a typ R8 byl na počátku sedmdesátých let nahrazen praktičtěji střiženým modelem Renault 6 s koncepcí „vše vpředu“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renaulty s motory vzadu citelně ovlivnily evropskou konstrukci. Vlevo Renault 4CV a Renault Floride, uprostřed Škoda 1000 MB (oba snímky z Oldtimer Festivalu 2008), vpravo pak Simca 1000

Nicméně Renaulty s motory vzadu tehdy měly stále velmi dobrý zvuk a třeba typ Dauphine se stal vzorem pro řadu konkurenčních strojů. Například ve Francii byla od roku 1961 velkosériově vyráběná Simca 1000 (vzhledově měla ale blíže již k řadě R8) a v Československu Škoda 1000 MB. Ačkoli vycházela z Dauphinu, kvůli průtahům ve vývoji a přípravě výroby vstoupila do prodejů až v roce 1964, tedy v době, kdy ve Francii již vyráběli poněkud modernější Renault R8…

Retro | Zajímavosti | Design | Sportovní auta | Fascinace | Sedany | Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulia: rychlý sedan slaví své 50. narozeniny

A na konci úvodu ještě jedna reminiscence. V továrním muzeu značky Alfa Romeo spočívá bleděmodrý prototyp Alfa Romeo 103, který je modelu Renault R8 dosti podobná. Ačkoli má motor vpředu a předznamenal nástup sériového modelu Alfa Romeo Giulia, podoba to není nikterak náhodná. Značky Renault a Alfa Romeo totiž na přelomu padesátých a šedesátých let úzce spolupracoval. Například Renault pomáhal Alfě s prodeji jejích vozů ve své síti, zatímco Alfa v licenci vyráběla renaulty Dauphine a R4 pro italský trh.   

Jak šel čas

V roce 1964 se z Renaultu R8 stal Renault 8 a o rok později do prodejů nastoupila prodloužená a lépe vybavená verze řady 8 s označením Renault 10. Zatímco Renault 8 se vyráběl až do roku 1973, model 10 byl již o dva roky dříve nahrazen moderně koncipovaným typem Renault 12, známějším v našich končinách spíše coby Dacia 1300 z rumunské produkce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault R8 ve svém původním provedení z roku 1962

Vozy Renault 8 a 10 se kromě francouzského závodu Flins montovaly také v řadě zemí včetně Venezuele, Bulharska (Bulgarrenault), Španělska (až do roku 1976), Mexika, Austrálie, Maroka, Alžírska či Kanady. V Rumunsku „osmičky“ vznikaly v letech 1968 a 1971 v omezených počtech coby Dacie 1100 a položily základ pevnému partnerství, z nějž se zrodily právě Dacie 1300/1310 vyráběné v různých verzích včetně kupé či pick-upu až do roku 2006, na nichž dodnes fakticky stojí celý rumunský vozový park.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 10 se od typu Renault 8 lišil prakticky pouze prodlouženými převisy karoserie

Ačkoli byl Renault R8 zvenčí takřka stejně velký jako předchozí Dauphine (a dokonce o 30 mm užší!), podařilo se konstruktérům dosáhnout většího a komfortnějšího prostoru pro posádku, jež měla například vpředu k dispozici o 60 mm širší a pohodlnější sedadla. „Osmička“ se do dějin evropských automobilů zapsala jako první vůz své velikosti standardně opatřený kotoučovými brzdami na všech kolech (třeba ve Španělsku ale vznikala s odolnějšími, byť méně účinnými bubny).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. V zajetí zadního pohonu, Jak šel čas
  2. Stále vpřed, 100 koní pro R8 Gordini
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 95 174 km
Cena: 160 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2007
Stav: 117 526 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Scénic 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 133 896 km
Cena: 148 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků