Značka Renault patřila k těm evropským automobilkám, jež v první polovině osmdesátých let výrazně obměnily svůj výrobní program. Přesně před třiceti lety do výroby vstoupila druhá generace nejdostupnějšího modelu s prostým označením R5.
Kapitoly článku:
Na špici vývoje
Zdálo by se, že Renault v první půli sázel především na větší a dražší vozy. V roce 1984 ale nebyly představeny pouze revoluční MPV Renault Espace a luxusní sedan Renault 25, ale také nejlevnější model Renault 5. Nastoupil jako následnický model „pětky“ z pera Michela Bouého, jež slavila premiéru již v roce 1972 a stala se bestsellerem nejen značky Renault, ale také celého svého segmentu v Evropě.
Druhá generace Renaultu 5 se od té první výrazně lišila, i když na první pohled to vypadalo jen na facelift...
Novinka nastoupila do boje ihned po své premiéře na pařížském autosalonu v roce 1984 pod neoficiálním označením Supercinq či Superfive, zkrátka jako „superpětka“. Ačkoli šlo po konstrukční stránce prakticky o zcela nový vůz, nový R5 důsledně zachovával specifické tvary karoserie svého předchůdce. Vůz vznikl na rýsovacím prkně Marcella Gandiniho.
Oproti stejnojmennému předchůdci byla superpětka o 60 mm delší a širší a nabízela prosvětlený interiér díky o 20 % rozšířené prosklené ploše 2,36 m2). Mírně prodloužený přední převis karoserie naznačoval zástavbu motoru napříč před nápravou, zatímco první pětka měla motor uložený podélně. Zkoušky v aerodynamickém tunelu přinesly vozu výrazně snížený odpor vzduchu, koeficient Cx klesl z 0,38 na 0,35, což v daném segmentu znamenalo jednu z nejpříznivějších hodnot.
Podobný, ale zcela nový
Karoserie byla totiž mimořádně střízlivě a jednoduše řešena. Vynikala hladkými, ničím nerušenými plochami, plně vestavěnými nárazníky, lepeným čelním sklem, dveřmi kryjícími sloupky B, zcela zakrytými dveřními klikami či odvody vzduchu z kabiny přímo na povrchu sloupků C. Důraz na snižování hmotnosti byl znát už tehdy, i přes citelné zvýšení tuhosti karoserie klesla hmotnost skeletu nových pětek o 12 kg na 184 kg.
Renault 5 druhé generace v roce 1984
Počet dílů, z nichž byla karoserie sestavena, klesl zhruba o stovku. Zhruba čtvrtina dílů byla kvůli zlepšené antikorozní odolnosti pozinkována, podběhy kryly plastové vložky a spodní části karoserie byly opatřeny speciálním, odolným nátěrem. Drobná poškození z provozu absorbovaly široké plastové obklady boků karoserie, jež v kombinaci s nárazníky tvořily okolo vozu jakýsi ochranný prstenec.
Výhled z vozu za snížené viditelnosti usnadňovaly stěrače s raménky o délce 450 mm, což bylo mimochodem o 50 mm více než u větších vozů řady 11. Velkoplošné hlavní světlomety dokonale lícovaly s přiléhajícími díly a široké blikače pod nimi zasahovaly hluboko do blatníků. Výrazně zvětšené zadní sdružené svítilny zasahovaly hluboko do sloupků C a výrazně zlepšovaly jejich viditelnost.
Na palubě
Zprvu byla superpětka dodávána výhradně v třídveřovém provedení (později přibyly pětidveřová verze a dvoudveřový kabriolet), přičemž přístup do interiéru usnadňovaly boční dveře prodloužené o 105 mm. V souvislosti s novým skeletem karoserie a jeho širší a delší stavbě narostla nabídka vnitřního prostoru. Ve výši loktů narostla šířka o 89 mm vpředu a o 172 mm vzadu, ve výši ramen pak o 69, resp. 122 mm.
Špičkovou verzí se stalo provedení Baccara
Základní objem zavazadlového prostoru se také díky instalaci prostorově hospodárné zadní nápravy rozrostl o 18 litrů na celkových 233 l. Vybavení prostoru pro posádku posouvalo pětku v porovnání s jejím předchůdcem do zcela nové dimenze a v lecčem si nezadala ani s vozy o třídu, dvě většími. Výbavové stupně byly zprvu čtyři a nesly označení E1 až E4. Specifikovány byly jako C a TC (E1), L a TL (E2), GTL (E3) a TS, GTS a TSE (E4).
Oba dražší měly anatomicky tvarovaná přední sedadla posouvající se v podélním směru ve středových kolejnicích Monotrace (zavedeno typem R9), což uvolnilo po stranách místo pro nohy cestujících vzadu. Zadní sedadlo bylo sklopné, u TSE navíc dělené. Ventilační a topná soustava byla odvozena z větší řady 9 a vynikala na svoji kategorii velmi dobrou účinností.