Renault 4/4L – francouzská lidovka

Renault 4 se zapsal do historie nejen svou zajímavou konstrukcí. Jeho úspěšná kariéra trvala dnes nepředstavitelných 31 let.

Tento víkend se do francouzské obce Thenay sjede tisícovka vozů Renault 4L z celého světa v rámci oslav padesátého výročí legendárního lidového automobilu, který pomáhal motorizovat nejen Francii.

Mezi roky 1961 a 1992 vzniklo podle údajů výrobce 8 135 424 vozidel Renault 4, jejichž prodej probíhal ve více než 100 zemí celého světa. Renault 4 je tak nejprodávanějším francouzským automobilem všech dob.

Malý víceúčelový automobil s vnějšími rozměry 3,60 x 1,48 x 1,53 metru měl praktický a překvapivě prostorný interiér s minimalistickou přístrojovou deskou přístupný prostřednictvím čtyř bočních dveří a velkého zadního výklopného víka, jež usnadňovalo manipulaci s nákladem v zavazadlovém prostoru, který bylo možné rozšířit sklopením zadních sedadel.

Univerzální automobil pro všechny

Jednoduchá a s výjimkou náchylnosti karoserie ke korozi robustní konstrukce odpovídala snaze nabídnout „automobil pro všechny“ a její účelnost zdůrazňovala univerzální pojetí „vozu pro všechny příležitosti“.

Již osobní verze umožňovala živnostníkům používat vůz přes týden k podnikání a o víkendu vyrazit na výlet s celou rodinou. Nicméně existovala rovněž užitková provedení (např. Renault 4 Fourgonette), která se vyznačovala mimo jiné malým výklopným segmentem střechy pro přepravu mimořádně dlouhých předmětů.

První osobní Renault s pohonem předních kol

Renault 4 přišel na trh jako první osobní vůz značky Renault s pohonem předních kol, který obstarával odolný čtyřválec OHV se zdvihovým objemem 747 cm3 a třístupňovou převodovkou.

Vzhledem k nízké hmotnosti pohybující se v základním provedení hluboko pod 600 kg byl výkon cca 19 kW (26 k) vcelku postačující. Postupem času nabídku rozšířily další motory, jejichž zdvihový objem se vyšplhal až k 1,3 litru. Výkon se však zvyšoval jen mírně (max. 33 kW/45 k). Nezávislí úpravci nabízeli rovněž verze s pohonem všech kol.

Renault různými inovacemi výrazně snížil náročnost typu R4 na údržbu, čímž ještě víc podtrhl lidový charakter svého nejprodávanějšího vozu. Zajímavý byl také podvozek, který měl zadní nápravu odpruženou podélně přesazenými příčnými torzními tyčemi a kvůli tomu i nestejný rozvor náprav na pravé a levé straně. Přední kola byla odpružena podélně uloženými zkrutnými tyčemi.
 


Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2005
Stav: 162 542 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2010
Stav: 117 453 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 129 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků