Kapitoly článku:
Bye Bye!
Ve Francii se čtyřka rozloučila limitovanou edicí Bye Bye v počtu rovné tisícovky. Omezených sérií vzniklo mnohem více, už v šedesátých letech La Parisienne (Pařížanka) pro mladé ženy, později Safari, Jogging, Sixties a růžová pomalovaná Seventies, ke konci výroby pak Clan, Savane a Carte Jeune. Produkce ve Slovinsku dobíhala ještě počátkem roku 1993, na Balkáně jich lze potkat dodnes celkem dost, i když jich už dost vyhubil největší problém: koroze. V marocké Casablance byly poslední vozy smontovány ze stavebnic až ve čtyřiadevadesátém. Jejich nezaměnitelné tvary se za více než tři dekády nezměnily.
Limitované edice vždy k R4 patřily, ale Renault jimi oživoval odbyt hlavně ke konci kariéry (Parisienne, Safari, Jogging, Sixties, Clan, Savane)
Čtyřky se rodily po celém světě, kromě francouzského Billancourtu také ve španělském Valladolidu, belgickém Vilvoorde, v Novom Mestě na jugoslávském, respektive zmíněném slovinském území. portugalské Guardě, irských městech Wexford a Naas a italském Miláně u Alfy Romeo!
Mimo starý kontinent se montovaly dále v kolumbijském Envigadu – zde také s motorem 1289 cm3 z R12, mexickém Ciudad Sahagún, chilském Los Andes, argentinské Santa Isabel (IKA), uruguayském Montevideu, australském Heidelbergu a v Alžíru u CARAL, Maroko bylo již vzpomenuto výše.
Renault 4 byl (a mnohdy ještě je) autem pro každého - včetně cestovatelů, umělců a současné hlavy katolické církve
Celkem podle údajů samotné automobilky vzniklo 8.135.424 vozů a prodávaly se ve více než stovce zemí světa. Žádný francouzský automobil jej dosud nepřekonal, v historických tabulkách mu patří třetí místo za Fordem T a původním Broukem od Volkswagenu. Poté už nikdy Renault nic podobného nepostavil. Ovšem při premiéře prvního Kangoo před devatenácti lety mu čtyřka dělala společnost. Bylo sice mnohem větší než ona, ale navazovalo na ni svým užitkovým charakterem, i když se v první řadě pochopitelně jednalo o marketing.
Dodávky, speciály a vize
Dodávková provedení Fourgonnette s „batohem“, tedy zvýšenou zadní částí střechy se stavěla hned od počátku, tedy od roku 1961. Prošla stejnými modernizacemi jako základní model a měla také prosklené boky, v roce 1974 přišla modernější verze F4, od června 1975 doplněná delší variantou F6, u té se rozvor natáhl o 12 cm a karoserie rovnou o celou dvacítku.
Užitkové verze měly také jednu zajímavost, kromě jediných na levou stranu otevíraných zadních dveří se dal vyklopit vzhůru i střešní díl nad nimi, mohly tak převážet bez problémů delší předměty. Renault je používal jako firemní servisní asistenci, i když se v bývalém Československu čtyřka nikdy oficiálně nenabízela, bylo je možné na našich silnicích potkat! Z výroby dodávky vyběhly až v roce 1992, mezi užitkovými verzemi nechyběly rovněž pick-upy.
Dodávkové verze Fourgonnette, F4 a delší F6 měly vzadu výklopný díl střechy a jediné dveře
Zajímavý byl plážový Plein Air bez dveří a s plátěnou střechou, vyráběný mezi květnem 1968 a dubnem 1970, první kusy ze zhruba pětistovky měly ještě starou karoserii. Hranatý dvoumístný Rodéo 4 s nákladovým prostorem vznikal u ACL/Teilholu v letech 1970-1981, existovaly i vozy se „střevy“ R6 a později R5. Představovaly jasné soky pro Citroën Méhari. Čtyřky také závodily, nejen v oblíbených krosových kláních, ale i v rallye, uspěly na Safari i v Monte Carlu. Bratři Marreauové dojeli se speciálem jako třetí celkově až k dakarskému Lac Rosé ve druhém ročníku slavného maratonu z Paříže (1980). Pohon všech kol pro něj zajistil specialista Sinpar, mimochodem výrobce Plein Airů.
Verze Plein Air i čtyřkolky vyráběl Sinpar, hranaté Rodëo vznikalo u ACL/Teilholu a polokabriolety stavěl Heuliez
K R4 bylo sice možné přikoupit shrnovací plátěnou střechu, ale skutečné polokabriolety bez zadních oken stavěl Heuliez, existovalo i nepřeberné množství malých firem, které se věnovaly dalším úpravám. Kupříkladu modifikovaly karoserie do stylu 30. let (Iguana), francouzští Car Systeme Style zase vyráběli dvoumístné JP4 Bebop s ochranným obloukem ve stylu buggy...
Digitální představy designérů Davida Obendorfera (4Ever) a Kayvana Naderiho (Refour) nebyly realizovány
Před pěti lety u příležitosti padesátin uspořádal Renault designérskou soutěž na novou podobu R4, asi největší zájem vzbudil návrh 4Ever Davida Obendorfera, který ctil původní linie. Loňská vize Kayvana Naderiho nazvaná Refour představuje naopak třídveřovou stylovku, pro kterou byl originál jen inspirací. Naderi využil pro pozadí i starých továrních snímků.