Renault 25 (1984): francouzský trumf, jenž nechal Němce v úžasu

Před třiceti lety do prodejů vystartoval liftback Renault 25, vůz vyvážených a nevšedních vlastností, který zastínil i ty nejlepší modely na pomezí vyšší střední a vyšší třídy…
Seznam kapitol
  1. Francouzská (r)evoluce, Nejaerodynamičtější, Rozsáhlá komfortní výbava
  2. Konvenční motory, Jak šel čas, Technické údaje, Videa

Francouzská (r)evoluce

Renault 25 slavil svoji výstavní premiéru na ženevském autosalonu v roce 1984. Bylo to v roce uvedení modelů Lancia Thema a Mercedes-Benz W124 a v době, kdy byly evropské automobilky ještě schopny šokovat specifickými konstrukcemi a jejich precizním odladěním. Renault 25 se vyráběl v letech 1984 až 1992 ve francouzském Sandouville a jeho design navrhli Robert Opron a Gaston Juchet (zodpovědní také dříve za nezapomenutelný Citroën SM).

Design | Retro | Bezpečnost | Mercedes-Benz | Kombi | Kabriolety | Luxusní auta | Kupé | Sedany

Mercedes-Benz W124 (1984): zlatý věk stuttgartské střední řady

Futuristický interiér se stal dílem samotného Marcella Gandiniho spjatého zejména se slavnými italskými konstrukcemi, z nichž zmíníme alespoň typy Lamborghini Miura, Lamborghini LP 400 Countach, Lamborghini Jalpa, Maserati Biturbo nebo Fiat X1/9. Předchůdce řady Safrane nahradil ve výrobním programu Renaultu řadu Renault 20/30 a stal se konstrukcí mimořádně vyvážených vlastností.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kromě nejlevnějších verzí měly všechny Renaulty 25 až do faceliftu v roce 1988 široký plastový ochranný pás na dveřích

Ačkoli byl prodejní neúspěch typu 20/30 částečně argumentován pro danou kategorii atypickou, pro konzervativní zákazníky „nedůstojnou“ pětidveřovou karoserií a motorem uloženým před přední poháněnou nápravou podélně, Renault 25 tyto prvky převzal také, ovšem ve zcela novém zpracování.

Design | Retro | Technika | Renault | Luxusní auta

Renault 30 TS (1975): od války poprvé s šestiválcem; anabáze PRV

S koeficientem odporu vzduchu Cx=0,28 se stalo základní provedení TS Renaultu 25 neoficiálně vůbec nejaerodynamičtějším sériovým vozem své doby, verze V6 Turbo se v řadě ohledů přinejmenším vyrovnaly tehdejším německým vozům Mercedes-benz třídy E a BMW řady 5 a „pětadvacítka“ vynikala mimořádně prostorným a nadprůměrně vybaveným interiérem, komfortní jízdou a precizně odladěnými jízdními vlastnostmi. Ovšem na Opel Kadett E, další významnou premiéru roku 1984, to nestačilo, a tak Renault 25 velmi těsně obsadil při volbě Auta roku 1985 druhé místo.

Nejaerodynamičtější

Jelikož se předchozí řada Renault 20/30 proti německé konkurenci v prodejích neprosadila a protože se mělo za to, že lví podíl na tom má viditelně pětidveřová, pro vyšší třídu atypická karoserie, u typu 25 byl koncept poupraven. Dvouprostorová karoserie zůstala sice zachována, ale záď dostala mimořádně rozměrné a do stran zaoblené okno a lichoběžníkové sloupky C, jež alespoň navenek budily dojem konvenčního tříprostorového řešení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Po stránce aerodynamiky byl Renault 25 ve své době vrcholným dílem

Tento koncept přitom zachoval praktické přednosti výklopné stěny, jež ale bohužel sahala jen do úrovně horních hran svítilen, což poněkud omezovalo manipulaci s těžšími zavazadly. Důraz na maximální omezení odporu vzduchu je patrný už při pohledu na hladké plochy karoserie, důsledně zaoblenou příď, částečně krytý podvozek, tvarované prahové obklady, odtrhovou plochu na hraně výklopného víka nebo propracované kryty zpětných zrcátek.

Už rozvorem náprav 2 723 mm, jenž byl o 50 mm delší než u R20/30, patřil Renault 25 k největším vozům své třídy, oproti R 30 byla navíc o 150 mm delší, o 40 mm širší a o 25 mm nižší, rozchod kol byl rozšířen o 57, resp. 21 mm. Karosářské díly byly částečně pozinkovány, některé oboustranně. Čím ale Renault 25 opravdu vynikal, to byla nabídka prostoru pro cestující.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Po technické stránce vycházel R 25 ze svého předchůdce, byl ale větší

Vzadu se usadila trojice dospělých pasažérů skutečně pohodlně, i za zcela vzad posunutými předními sedadly měli k dispozici minimálně 220 mm pro kolena. Přední sedadla sice nevynikala bočním vedením, ale měla mimořádně dlouhé sedáky i opěráky, díky jejichž všestranné stavitelnosti a výškové regulaci volantu se tam pohodlně usadili i opravdoví dlouháni. Mimořádně velká zasklená plocha karoserie (3,43 m2!) zajišťovala všem cestujícím ničím nerušený výhled všemi směry.

Rozsáhlá komfortní výbava 

Zavazadlový prostor měl dle VDA objem 442 až 1 238 l. Zadní opěradlo sice nebylo dělené, ale sklopné ano, a to na speciálních závěsech, umožňujících jedním pohybem sklápět i sedáky. Díky tomu se délka podlahy zvětšila z 1 110 mm na 1 750 mm, při vyjmutí sedadel pak až na 1 920 mm. Výrazně skloněný přístrojový štít byl účinně stíněn a sestaven z kombinace klasických a dobře čitelných přístrojů a digitálních displejů.

Renault 25 vynikal mimořádným rozsahem výbavy, přičemž již ta základní nabízela například elektricky ovládaná přední okna, otáčkoměr, přípravu pro rádio nebo vedení vzduchu k zadním sedadlům, kromě základních verzí TS a TD pak rovněž posilovač řízení, infračervených paprsků využívající dálkové centrální zamykání či zadní stěrač. V dalších verzích se standardně nebo za příplatek dodávaly také audiosystém Philips s ovládáním pod volantem (!), klimatizace, ABS, elektrické ovládání sedadel a zrcátek s pamětí, kožené čalounění nebo zařízení, jež na určitých provozních situací upozorňovalo řidiče syntetickým hlasem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 25 vynikal mimořádně prostroným a moderně vybaveným interiérem

Mechanické skupiny modelu Renault 25 byly adaptací předchozí řady R 20/30. Přední kola tak byla zavěšena na lichoběžníkové nápravě s dolními trojúhelníkovými a horními jednoduchými příčnými rameny, zadní pak na rozvidlených příčných a jednoduchých podélných ramenech, přičemž dostala nová dvouřadá kuličková ložiska. Posilové kapalinové brzdy měly vpředu kotouče s vnitřním chlazením, vzadu byly kotouče zprvu jen u šestiválců. Hřebenové řízení mělo bez posilovače převod 24,4:1, s posilovačem 16,4:1.

Důsledná revize všech těchto prvků zahrnující také tužší stabilizátory a pozměněnou geometrii kol přední nápravy spolu s výrazným rozšířením rozchodu a rozvoru přinesly významné zlepšení jízdních vlastností. Potlačilo se předklánění a zaklánění karoserie při brzdění, resp. zrychlování (často připomínaný neduh R 20/30), omezena byla nedotáčivost (byť motory zůstávaly uloženy před přední nápravou podélně) i náklony v zatáčce, to vše při zachování mimořádného jízdního komfortu za všech okolností. Dobový tisk chválil také výjimečnou směrovou stabilitu a stopový průměr otáčení, jenž činil i přes přední pohon a dlouhý rozvor náprav pouhých 10,8 m.

Také většina pohonných jednotek u prvních verzí R 25 pocházela z předchozí řady...

Následující kapitola
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2005
Stav: 162 542 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 139 720 km
Cena: 133 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků