Renault 16 (1965): reformátor v českém prospektu

Příští rok oslaví půlstoletí vůz, jenž změnil trendy v konstrukci automobilu jako málokterý jiný. Zakladatele moderních hatchbacků si připomeneme na dobovém prospektu vydaném pro zákazníky v Československu.
Seznam kapitol
  1. Dodnes rezonující revoluce, Originální pojetí, Videa
  2. Nad dobovým prospektem, Progresivní koncepce, Technické údaje
  3. Prospekt R16
  4. Fotogalerie R16

Dodnes rezonující revoluce

Oficiální premiéru si nový Renault 16 odbyl na březnovém autosalonu v roce 1965, ale už v průběhu předcházejících měsíců automobilka Renault masírovala zvědavost odborné i laické veřejnosti postupným uvolňováním „špionážních“ snímků a „uniklých“ informací. Ty původně hovořily o novém modelu „Renault 1500“, ovšem už podle rozsahu této kampaně bylo jasné, že jsou si u Renaultu velmi dobře vědomi hodnoty toho, co připravili…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 16 ve všech verzích, vpravo varianty TL a TS

V letech 1965 až 1980 bylo vyrobeno takřka 1,9 milionu vozů Renault 16. Většina z nich spatřila světlo světa ve francouzských továrních Flins a Sandouville, v licenci však produkce probíhala i v Austrálii. Je zbytečné zkoumat, zda byl Renault 16 skutečně tím prvním zástupcem dané kategorie, zcela jistě byl alespoň jedním z prvních, a dozajista tím nejúspěšnějším z nich.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
R16 TL, TS a špičkový TX z různých fází produkce

Veřejnost byla ohromena. Termín „hatchback“ tehdy ještě samozřejmě neexistoval, a tak žurnalisté hovořili nejčastěji o „prostorném rodinném voze na pomezí cestovního sedanu a kombi“. Svými vlastnostmi si Renault 16 právem vysloužil titul Auto roku 1966, přičemž šlo o prvního francouzského vítěze této dnes nejvýznamnější odborné ankety svého druhu v jejích (tehdy ještě docela mladých) dějinách.

Originální pojetí

Odezva byla skutečně bouřlivá. Legendární a respektovaný britský závodník Stirling Moss, vicemistr seriálu Grand Prix v letech 1955 až 1958, v roce 1970 řekl: „Bezpochyby je Renault 16 tím nejchytřeji zkonstruovaným automobilem, s jakým jsem se kdy setkal, a myslím si, že by si každá Anglická automobilka měla jeden koupit proto, aby viděla, jak se to dělá.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 16 byl převratem a předznamenáním moderních pětidveřových hatchbacků

Renault 16 byl pětidveřovým hatchbackem s prostornou, variabilní a bohatě prosklenou karoserií. Všechna kola byla uložena nezávisle a poháněna byla ta přední, a i když motor ještě spočíval podélně za přední nápravou, jde o skutečný předobraz receptu, podle kterého se dodnes vaří prodejně nejúspěšnější osobní automobily v Evropě, ale zdaleka nejen zde.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
R16 vynikal na svoji dobu bezkonkurenční variabilitou prostoru pro cestující a zavazadla

R16 se v omezených počtech dovážel i do Československa a pamětníci si jej jistě pamatují jako oblíbený vůz tehdejších vyvolených. A jelikož máme k dispozici zachovalý prospekt, který pro Československo Renault připravil přímo v češtině, připomeneme si tento model právě nad jeho stránkami. Ostatně podobně jsme to udělali například již minulý týden s prospektem k Fordu Cortina (1964).

Následující kapitola
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 156 324 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Clio 1.149
Rok výroby: 2008
Stav: 49 710 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Laguna 1.997
Rok výroby: 2010
Stav: 82 119 km
Cena: 104 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků