Renault 16 (1965): reformátor v českém prospektu

Příští rok oslaví půlstoletí vůz, jenž změnil trendy v konstrukci automobilu jako málokterý jiný. Zakladatele moderních hatchbacků si připomeneme na dobovém prospektu vydaném pro zákazníky v Československu.
Seznam kapitol
  1. Dodnes rezonující revoluce, Originální pojetí, Videa
  2. Nad dobovým prospektem, Progresivní koncepce, Technické údaje
  3. Prospekt R16
  4. Fotogalerie R16

Dodnes rezonující revoluce

Oficiální premiéru si nový Renault 16 odbyl na březnovém autosalonu v roce 1965, ale už v průběhu předcházejících měsíců automobilka Renault masírovala zvědavost odborné i laické veřejnosti postupným uvolňováním „špionážních“ snímků a „uniklých“ informací. Ty původně hovořily o novém modelu „Renault 1500“, ovšem už podle rozsahu této kampaně bylo jasné, že jsou si u Renaultu velmi dobře vědomi hodnoty toho, co připravili…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 16 ve všech verzích, vpravo varianty TL a TS

V letech 1965 až 1980 bylo vyrobeno takřka 1,9 milionu vozů Renault 16. Většina z nich spatřila světlo světa ve francouzských továrních Flins a Sandouville, v licenci však produkce probíhala i v Austrálii. Je zbytečné zkoumat, zda byl Renault 16 skutečně tím prvním zástupcem dané kategorie, zcela jistě byl alespoň jedním z prvních, a dozajista tím nejúspěšnějším z nich.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
R16 TL, TS a špičkový TX z různých fází produkce

Veřejnost byla ohromena. Termín „hatchback“ tehdy ještě samozřejmě neexistoval, a tak žurnalisté hovořili nejčastěji o „prostorném rodinném voze na pomezí cestovního sedanu a kombi“. Svými vlastnostmi si Renault 16 právem vysloužil titul Auto roku 1966, přičemž šlo o prvního francouzského vítěze této dnes nejvýznamnější odborné ankety svého druhu v jejích (tehdy ještě docela mladých) dějinách.

Originální pojetí

Odezva byla skutečně bouřlivá. Legendární a respektovaný britský závodník Stirling Moss, vicemistr seriálu Grand Prix v letech 1955 až 1958, v roce 1970 řekl: „Bezpochyby je Renault 16 tím nejchytřeji zkonstruovaným automobilem, s jakým jsem se kdy setkal, a myslím si, že by si každá Anglická automobilka měla jeden koupit proto, aby viděla, jak se to dělá.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 16 byl převratem a předznamenáním moderních pětidveřových hatchbacků

Renault 16 byl pětidveřovým hatchbackem s prostornou, variabilní a bohatě prosklenou karoserií. Všechna kola byla uložena nezávisle a poháněna byla ta přední, a i když motor ještě spočíval podélně za přední nápravou, jde o skutečný předobraz receptu, podle kterého se dodnes vaří prodejně nejúspěšnější osobní automobily v Evropě, ale zdaleka nejen zde.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
R16 vynikal na svoji dobu bezkonkurenční variabilitou prostoru pro cestující a zavazadla

R16 se v omezených počtech dovážel i do Československa a pamětníci si jej jistě pamatují jako oblíbený vůz tehdejších vyvolených. A jelikož máme k dispozici zachovalý prospekt, který pro Československo Renault připravil přímo v češtině, připomeneme si tento model právě nad jeho stránkami. Ostatně podobně jsme to udělali například již minulý týden s prospektem k Fordu Cortina (1964).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Dodnes rezonující revoluce, Originální pojetí, Videa
  2. Nad dobovým prospektem, Progresivní koncepce, Technické údaje
  3. Prospekt R16
  4. Fotogalerie R16
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 151 327 km
Cena: 65 000 Kč
Renault Mégane 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 129 244 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 155 402 km
Cena: 120 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 10 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků