Registr vozidel má další potíže. Neumí odhalit kradená auta

Nový registr vozidel nedokáže odhalit kradená auta, řekl vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa. Registr totiž podle něj není spolehlivě propojený s databází automobilů, po kterých bylo vyhlášeno pátrání.

Jediným vodítkem pro určení původu vozidla je tak technický průkaz, dodal Bakajsa. Ministerstvo dopravy, které nový registr nechalo vytvořit, připouští u ověřování legálnosti původu aut jen výjimečné problémy.

Registr kradených aut skutečně nefunguje, potvrdil vedoucí odboru dopravněsprávních agend pražského magistrátu Josef Mihalík. Padělané průkazy ke kradeným autům jsou přitom podle něj v současnosti velice dokonalé, a v mnohých případech je tak úředníci nemají šanci odhalit.

 

„Ve starém systému nám automaticky vyskakovala vozidla v pátrání,“ uvedl Bakajsa. To ale nový systém neumí, dodal.

 

Původní systém spadal pod ministerstvo vnitra, ministerstvo dopravy data spravuje od července. Podle Bakajsy úředníci nemají v novém registru šanci zkontrolovat legálnost původu zejména starších vozidel, lepší je prý situace u nových aut.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka takto zásadní rozdíl mezi původním a novým registrem není. I v novém registru existuje napojení na seznam vozidel, po kterých pátrá policie, a toto spojení podle ministerstva obecně funguje. Nefunkční podle Nováka může být ve výjimečných případech, které by ale úředníkům měla pomoci vyřešit příručka rozeslaná ministerstvem na jednotlivá pracoviště registru.

„Bohužel to ale nefunguje tak, jak to fungovat má,“ reagoval Bakajsa. Tyto bezpečnostní pomůcky podle něj fungují maximálně na 50 až 60 procent. Návod na odhalování odcizených vozidel, který úředníkům poskytlo ministerstvo dopravy, se podle Bakajsy zařadil mezi řadu jiných rad, které teoreticky fungují, ale v praxi selhávají.

Dopravněsprávní odbor pražského magistrátu o problémech s kontrolou původu přihlašovaných aut ví podle Mihalíka už dlouho, nechtěl ale zveřejněním těchto informací poskytovat návod lidem, kteří se legalizací kradených aut živí. Podle Bakajsy ale není namístě si nalhávat, že by tito lidé už dávno o potížích registru nevěděli.

Registr má potíže od spuštění

Nový centrální registr vozidel měl být podle ministerstva dopravy přehlednější, má umožnit například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Měl by být napojený na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí. Podle úředníků ale v reálu není napojený ani na centrální registr obyvatel.

Systém měl po spuštění na počátku minulého týdne výpadky, úředníci si také stěžují, že je pomalý a nestabilní. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o případné sankce za nefunkčnost systému.

Ministerstvo se kvůli výpadků dokonce na čas vrátilo k původnímu registru. Nakonec ale nový systém opět rozběhlo. Šéf resortu Pavel Dobeš totiž na rozdíl od úředníků tvrdí, že návrat k původnímu systému by situaci příliš nezlepšil.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků