Registr vozidel má další potíže. Neumí odhalit kradená auta

Nový registr vozidel nedokáže odhalit kradená auta, řekl vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa. Registr totiž podle něj není spolehlivě propojený s databází automobilů, po kterých bylo vyhlášeno pátrání.

Jediným vodítkem pro určení původu vozidla je tak technický průkaz, dodal Bakajsa. Ministerstvo dopravy, které nový registr nechalo vytvořit, připouští u ověřování legálnosti původu aut jen výjimečné problémy.

Registr kradených aut skutečně nefunguje, potvrdil vedoucí odboru dopravněsprávních agend pražského magistrátu Josef Mihalík. Padělané průkazy ke kradeným autům jsou přitom podle něj v současnosti velice dokonalé, a v mnohých případech je tak úředníci nemají šanci odhalit.

 

„Ve starém systému nám automaticky vyskakovala vozidla v pátrání,“ uvedl Bakajsa. To ale nový systém neumí, dodal.

 

Původní systém spadal pod ministerstvo vnitra, ministerstvo dopravy data spravuje od července. Podle Bakajsy úředníci nemají v novém registru šanci zkontrolovat legálnost původu zejména starších vozidel, lepší je prý situace u nových aut.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka takto zásadní rozdíl mezi původním a novým registrem není. I v novém registru existuje napojení na seznam vozidel, po kterých pátrá policie, a toto spojení podle ministerstva obecně funguje. Nefunkční podle Nováka může být ve výjimečných případech, které by ale úředníkům měla pomoci vyřešit příručka rozeslaná ministerstvem na jednotlivá pracoviště registru.

„Bohužel to ale nefunguje tak, jak to fungovat má,“ reagoval Bakajsa. Tyto bezpečnostní pomůcky podle něj fungují maximálně na 50 až 60 procent. Návod na odhalování odcizených vozidel, který úředníkům poskytlo ministerstvo dopravy, se podle Bakajsy zařadil mezi řadu jiných rad, které teoreticky fungují, ale v praxi selhávají.

Dopravněsprávní odbor pražského magistrátu o problémech s kontrolou původu přihlašovaných aut ví podle Mihalíka už dlouho, nechtěl ale zveřejněním těchto informací poskytovat návod lidem, kteří se legalizací kradených aut živí. Podle Bakajsy ale není namístě si nalhávat, že by tito lidé už dávno o potížích registru nevěděli.

Registr má potíže od spuštění

Nový centrální registr vozidel měl být podle ministerstva dopravy přehlednější, má umožnit například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Měl by být napojený na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí. Podle úředníků ale v reálu není napojený ani na centrální registr obyvatel.

Systém měl po spuštění na počátku minulého týdne výpadky, úředníci si také stěžují, že je pomalý a nestabilní. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o případné sankce za nefunkčnost systému.

Ministerstvo se kvůli výpadků dokonce na čas vrátilo k původnímu registru. Nakonec ale nový systém opět rozběhlo. Šéf resortu Pavel Dobeš totiž na rozdíl od úředníků tvrdí, že návrat k původnímu systému by situaci příliš nezlepšil.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků