Registr vozidel má další potíže. Neumí odhalit kradená auta

Nový registr vozidel nedokáže odhalit kradená auta, řekl vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa. Registr totiž podle něj není spolehlivě propojený s databází automobilů, po kterých bylo vyhlášeno pátrání.

Jediným vodítkem pro určení původu vozidla je tak technický průkaz, dodal Bakajsa. Ministerstvo dopravy, které nový registr nechalo vytvořit, připouští u ověřování legálnosti původu aut jen výjimečné problémy.

Registr kradených aut skutečně nefunguje, potvrdil vedoucí odboru dopravněsprávních agend pražského magistrátu Josef Mihalík. Padělané průkazy ke kradeným autům jsou přitom podle něj v současnosti velice dokonalé, a v mnohých případech je tak úředníci nemají šanci odhalit.

 

„Ve starém systému nám automaticky vyskakovala vozidla v pátrání,“ uvedl Bakajsa. To ale nový systém neumí, dodal.

 

Původní systém spadal pod ministerstvo vnitra, ministerstvo dopravy data spravuje od července. Podle Bakajsy úředníci nemají v novém registru šanci zkontrolovat legálnost původu zejména starších vozidel, lepší je prý situace u nových aut.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka takto zásadní rozdíl mezi původním a novým registrem není. I v novém registru existuje napojení na seznam vozidel, po kterých pátrá policie, a toto spojení podle ministerstva obecně funguje. Nefunkční podle Nováka může být ve výjimečných případech, které by ale úředníkům měla pomoci vyřešit příručka rozeslaná ministerstvem na jednotlivá pracoviště registru.

„Bohužel to ale nefunguje tak, jak to fungovat má,“ reagoval Bakajsa. Tyto bezpečnostní pomůcky podle něj fungují maximálně na 50 až 60 procent. Návod na odhalování odcizených vozidel, který úředníkům poskytlo ministerstvo dopravy, se podle Bakajsy zařadil mezi řadu jiných rad, které teoreticky fungují, ale v praxi selhávají.

Dopravněsprávní odbor pražského magistrátu o problémech s kontrolou původu přihlašovaných aut ví podle Mihalíka už dlouho, nechtěl ale zveřejněním těchto informací poskytovat návod lidem, kteří se legalizací kradených aut živí. Podle Bakajsy ale není namístě si nalhávat, že by tito lidé už dávno o potížích registru nevěděli.

Registr má potíže od spuštění

Nový centrální registr vozidel měl být podle ministerstva dopravy přehlednější, má umožnit například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Měl by být napojený na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí. Podle úředníků ale v reálu není napojený ani na centrální registr obyvatel.

Systém měl po spuštění na počátku minulého týdne výpadky, úředníci si také stěžují, že je pomalý a nestabilní. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o případné sankce za nefunkčnost systému.

Ministerstvo se kvůli výpadků dokonce na čas vrátilo k původnímu registru. Nakonec ale nový systém opět rozběhlo. Šéf resortu Pavel Dobeš totiž na rozdíl od úředníků tvrdí, že návrat k původnímu systému by situaci příliš nezlepšil.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 75 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 139 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 208 156 km
Cena: 65 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků