Reálným prodejům vozů stále vévodí Škoda, Hyundai a Volkswagen

V prvních deseti měsících roku 2015 bylo prodáno 151 782 osobních a 11 957 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou letos Škoda (57 161), Hyundai (15 834) a Volkswagen (12 440). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (18 970), Fabia (15 380), Rapid (9 786), Hyundai i30 (5 494), Škoda Superb (4 591) a Hyundai ix20 (3 923).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v dosavadním období 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (57 161) následována značkou Hyundai (15 834) a Volkswagen (12 440).  Za nimi následuje Dacia (7 159), automobilky Opel (6 660), KIA (6 115), Renault (5 482) a Peugeot (5 274). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v loňském roce Škoda Octavia s 18 970 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (15 380) a Rapid (9 786). Následují Hyundai i30 (5 494), Škoda Superb (4 591) a Hyundai ix20 (3 923).

V prvních deseti měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty  MPV VAN (tj. osobní verze LUV 2-3,5 t) a sportovní vozy, silný nárůst prodejů je i v segmentu SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (24 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 2 036 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (1 976), Volkswagen (1 352), Renault (1 300) a Ford (1 168). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 11 957 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat dlouhodobě nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Na základě dat Ministerstva dopravy ČR bylo zjištěno, že nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 16,4 %. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno již 23 589 vozů (12 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (22 799).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Ford (5 573) s nárůstem 29 %, následuje Volkswagen (4 145 vozů) s meziročním nárůstem 39 % a třetí Seat (3 433) s poklesem 1 %. Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Seat (59 %), Fiat (51 %) a Ford (44 %).

Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 16 226 osobních automobilů, což je o 24 % více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 3 789 vozů a meziročním navýšením využívání o 50 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 20 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 3 029 vozy a meziročním nárůstem 51 %, Ford s 2 593 vozy a 1% nárůstem, Škoda s 2 010 auty a nárůstem o 67 % a Fiat s 922 vozy, což je pokles o 2 %.

Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních deseti měsíců 2015 registrováno 48 288 automobilů fyzickými osobami. Absolutní většinu registrací (48 005 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (12 992 vozů), následuje Hyundai (7 541 vozů), dále Dacia (3 431 vozů) a KIA (3 051 vozů).

Celkové registrace za prvních deset měsíců letošního roku

Během dosavadního období roku 2015 bylo v České republice celkově zaregistrováno 190 807 osobních a 13 298 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda s 61 774 vozy před Volkswagenem s 20 375 registrovanými vozy a Hyundai s 16 111 vozy. Na dalších místech je Ford (12 746 vozů), Dacia (8 326), Opel (6 897), Kia (6 395), Renault (6 094) a Peugeot (5 977).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-říjen 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia (19 996 modelů), dále Škoda Fabia (17 205) a Škoda Rapid (10 022). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 5 918 registracemi, pátý Hyundai i30 (5 585), šestá Škoda Yeti (5 021), sedmá Škoda Superb (4 678), osmý Ford Fiesta (4 464), devátá Hyundai ix20 (3 994 registrací) a desátý Ford Focus (3 194).

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 43 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků