Reálný „test“ asistenčních systémů Tesly Model S skončil nehodou

30 komentářů

Kuk Vykuk
27. května • 21:39

From Audi to Volvo, most “self-driving” cars use the same hardware
http://arstechnica.com/cars/2016/05/from-audi-to... ...

Kuk Vykuk
27. května • 20:24

1. Chyba a zodpovědnost řidiče, pokud ještě k tomu šmudlal telefon tím hůř. Přesně todle je těch zapeklitejch pár procent situací, ketrý automatika nevyřeší a kůli kterým musíme mít zodpovědnost nad autem.
2. Senzory "auto pilota" se zřejmě pouze navázali na auto jedoucí před ním a proto pak začala Tesla akcelerovat zrovna když neměla, protože system vyignoroval stojící dodávku což je dost na pováženou, jelikož je to auto jako kráva a zabírala celou půlku pruhu a to ještě vlevo. Dost možná byl systém zmatenej i tím že to bylo zrovna pod mostem.Rozdhodně lepší že se tedle průšvih projevil při 25 km a ne při 125 km.

John Doe
27. května • 10:54

Tu je naozaj realny test.http://arstechnica.com/cars/2016/05/four-hundred... ... Jo, manual jasne hovori, ze vodic nema spustat ruky s volantu.

Vladimír Novák
27. května • 10:05

To je přesně ono. Stroj zůstane strojem. Bez dozoru a součinnosti člověka to budou vždy jen jedničky a nuly.

puk123
27. května • 9:36

Jedno mi připadá zvláštní. Když pominu letadla, autonomní řízení se tlačí do druhu dopravy, kde je nasazování dost složité, ale o nepoměrně jednodušší železniční dopravě moc slechu není.

kolejdoucí
27. května • 15:34

Protože to není mediálně zajímavé téma. Ty systémy ale na železnici dávno fungují - jak různá metra bez řidiče, tak i vlaky mezi ostatním provozem. I v ČR jsou už třeba Elephanty vybaveny systémem automatické jízdy a strojvedoucí jen hlídá dveře (zjednodušeně řečeno). Ale tam jde o kombinaci jednak systému samotného vlaku, jednak zabezpečovacích zařízení na trati.

Petr
27. května • 9:09

Video je soukrome ...

Kuk Vykuk
27. května • 21:29

Možná na mobilních zařízeních, na PC to normálně hrálo.

Freddka
27. května • 7:44

A je to tady - rika se tomu autopilot, takze to lidi budou pouzivat jako autopilot, ale bohuzel to v klid narazi do stojici prekazky velikosti dodavky.
Podle me je vsechno naprosto v poradku, jen mi vadi nazev autopilot. Jeste ne!

jehoVista
27. května • 10:38

A proc ti vadi nazev autopilot? Je to ocividne nazev z letectvi. Jak si myslis, ze dneska funguje autopilot v letadlech? Obsluha nalozi na terminalu v Ruzyni cestujici, autopilotovi rekne "Ateny" a jde chrapat? Asi ne, vid?

Freddka
27. května • 7:52

A jeste dodam, ze ten hlavni problem nastane s tou dalsi generaci techto autonomnich systemu. Ted jeste lidi tak nejak chapou, ze to ma mouchy.Ale ty budouci systemy uz totiz takoveto situace budou zvladat ne jen na 99% jako ted, ale na 99.9999% - a to bude prave ten prusvih, protoze 100.000x to zvladne na jednicku a potom se stane presne to stejne co v tomto pripade - a to bude jak pro ridice, tak pro auomobilky, docela velky a velmi obtizne resitelny problem.
Bude to totiz MNOHEM (!!!) spolehlivejsi nez bezny ridic clovek, ale zcela nahodne cas od casu to udela hrozlivou botu, ktrou by 99% ridicu nikdy neudelalo a posle vas to do stojiciho auta nebo nekoho prejede na prechodu...

josephko
26. května • 19:47

Každá automobilka zatiaľ hovorí a v manuáloch píše, že ich systém nie je plne autonómny, a že vodič musí systém kontrolovať. Tak čo stále všetci rýpu do Tesly...
Mám dojem, že niektorým veľkým automobilovým firmám leží Tesla hlboko v žalúdku.

milanekjablonecak
26. května • 20:49

Tesla nikomu v žaludku neleží, jenom Musk a jeho letadlo.

Tom
26. května • 20:10

Potiz je v tom, ze tahle "automobilka" vyrabejici v podstate jen obaly na baterie arogantne a bez respektu mluvi o "autopilotovi". V podstate nejde o nic jineho nez o kombinaci zjevne nepovedeneho adaptivniho tempomatu asi z Ciny s line asistentem. Ostatni tomu rikaji normalne adaptivni tempomat a line asistent, jen tento statem dotovany vyrobce tech nejneekologictejsich predrazenych plechovek dodava autopilot...

dylm
26. května • 22:27

Tome, zjevně o tom víte starou belu. Ten systém, který Tesla používáje od izraelské společnosti MobilEye. V různých modifikacích ho používá asi 50% automobilek. Aktuálně nikdo nic lepšího nedělá, navíc je poměrně jednoduchý a levný, v čemž je jeho kouzlo.
S půjčenou Teslou jsem zrovna minulý týden ujel cca 1500 km po Evropě. Autopilot funguje překvapivě dobře. Reálně se dal využít tak na polovině trati. Ve srovnání s asistenty, které používá BMW/Mercedes je to o několik tříd vyspělejší systém.

Tom
27. května • 10:55

A behem toho, co jsi jel na autopilota, sledoval jsi provoz a co dela auto nebo jsi se venoval treba praci na pc, cetbe ci spanku?

Kuk Vykuk
27. května • 21:27

Myslím, že se akorát tak rozčiloval nad těma blábolama co sem píšeš ty :D

Antiautomat
26. května • 19:46

Mam za to ze tu stale unika ten rozmer, ktory /do buducnosti/ vela veci zmeni.
Ide o to, ze tu mame situaciu, kde nepriamo doslo ku konfliktu jednania stroja a cloveka /co vzdy konci zle/, resp, aby som bol presny, konflikt predpokladu funknosti. Co v pripade dvoch uplne rozdielnych inteligencii /ludskej a umelej/ zakonite nastava. Mam za to, ze riesenim je toto /zjavne nezlucitelne/, oddelit. Uplne ina situacia by nastala, keby obidve auta mali /viac menej/ vyspely riadiaci softver s prislusnymi senzormi a jednotkou, na ktorej toto cele bezi. Absolutne inej dimenzie by sa dosiahlo, keby auta mohli medzi sebou komunikovat /bojove lietadla maju datalink uplne bezne, cize aj lietadlo so zlyhanym radarom je stale bojaschopne/. Zdielali by data a pripadne aj vypocetny vykon. Tym by sa dosiahla o.i. tolerancia voci vypadku jedneho systemu, cim by napriklad takato nehoda nenastala. Skratka, cim bude aut viac pokope, tym je kolektivny system zdielanych dat a vykonu celkovo sikovnejsi a ucinnejsi - a ked nastane situacia ze povedzme system v jednom aute je na pochybach, automaticky sa pyta ostatnych v dosahu, ktore situaciu xyz /ved sa to opakuje stale dokolecka/ riesili a uspesne vyriesili. Najpravdepodobnejsie riesenie sa potom aplikuje. Vo svete coraz rychlejsieho datoveho prenosu a vypocetneho vykonu to bude urcite bleskovka. Videl by som to nejak takto, mozno sa mylim, ale jednotlive izolovane systemy v takomto dynamickom prostredi fungovat nikdy nebudu. Fungovat to moze jedine ako celok.

runner42
26. května • 17:27

Dneska se tady nebudu rozepisovat o odpovědnostech a podobně. Spíš mě zaujalo, že průběh nehody pěkně ilustruje jeden velmi nebezpečný parametr nehody způsobené autonomním řízením - nepředvídatelnost pro okolí. Ač to tak nevypadá, většinu nehod lze do určité míry předpokládat - vidím že někdo předjíždí přes plnou v zatáčce, nenechává si odstup, jede příliš rychle na sněhu nebo náledí, příliš pomalu (ženská)... automaticky předpokládám, že to nezvládne a nechávám si fóra.
Ale to, že autonomí systém řízení prostě selže a chladnokrevně zakceleruje do odstaveného auta, zdi, dětí na přechodu... to prostě nezle předvídat a tento "řidič magor" kterému najednou rupne v hlavě je mnohem nebezpečnější, než nějaký chybující řidič začátečník, který je rozpoznatelný na kilometr daleko.

Jirka
26. května • 18:50

Tesla autopilot ujel sám již více než 160 milionů kilometrů. Neznám moc lidí, kteří by neměli alespoň jeden takovýto malý ťukanec za 160 tisíc kilometrů. Takže za mě raději teoretické přejeté děti na přechodu od řidičů magorů s autopilotem než reálné přejeté děti chybujících řidičů bez autopilota.
160 milionů kilometrů se v ČR ujede zhruba za 1,5 dne a v průměru při tom zemřou (r. 2015) 2 až 3 lidi. Za mě je vítěz jasný.

Tom
26. května • 19:20

A ten autopilot ujel onech 160 mio km v CR? Myslim, ze ne. Protoze mam moznost videt vyvoj podobneho systemu, musim rici, ze jeho pouziti napr. v CR je velmi omezene a rozhodne se neda nazvat autopilotem. Pri stavu nasich silnic jeste dlouho bude nejvyssi stupen inteligence adaptivni tempomat, vse ostatni bude pouze doplnek, nikoliv nahrada...

JJ
30. května • 14:59

Pokial ide o adaptivny tempomat - napriklad v pripade VW nefunguje na stojace prekazky takze je to podobna situacia ako u Tesly.

jehoVista
26. května • 18:12

A lidskeho "ridice magora" jeste nikdo nikdy nevidel. Nedavno jsem videl video, jak se nejaka zenska rozjela do prechazejicich lidi, protoze si spletla pedaly.

ferro
26. května • 16:33

a sofer si v klude asi surfuje na telefone. Necham ako mozu ti ludia tak verit niecomu co je iba asistent a aj to iba v niakej beta testovacej faze. Som velmi rad ze tieto systemy caka este velmi dlha cesta nez budu moct byt realne nasadene aj to mam obavy ze pokial nebudu vsetky vozidla autonomne nikdy to nebude fungovat tak ako by malo.

:)
26. května • 17:38

Myslim, ze tato bezmedzna dovera v "inteligentne" riesenia sa prejavuje iba u ludi, ktori nemaju hlbsie skusenosti so softverom a "inteligentnou" elektronikou, jedna vec je byt pokusnym kralikom napr pri mobiloch a pod a druha riskovat prdel v "inteligentnom" aute, pretoze tam uz ti patch nezaplata polamane kosti ;)

Quebe
28. května • 21:40

Přesně tak. Každému, kdo tak bezmezně věří technice vřele doporučuji, ať si za 600 korun koupí vývojový kit třeba pro AVR a zkusí si v tom udělat pár jednoduchých aplikací. A až zjistí, co všechno se dá posrat i na absolutně triviální věci, víra ho přejde :-)

Noclaf
26. května • 16:03

Zasada Pareta funguje vsude. :-) Blby je, ze u "autopilota" se automobilka nemuze vysrat na tech 80% namahy kvuli 20% situaci. :-D

runner42
26. května • 17:33

Přesně tak. A je velmi reálně možné, že 1% je momentálně neřešitelné.

Ludva
26. května • 16:01

Jistě, chybička se vloudila, nicméně posuzování nehody ze strany policie bylo určitě zajímavé, hlavně z toho úhlu pohledu, že přestupek a částečné zavinění má na svědomí i řidič dodávky a to proto, že neumýstil výstražný trojúhelník za vozidlo. Pokud by se tak stalo, Tesla by ho stejně nejspíš přejela (další mezera v systému), nicméně na popud praskajícího trojúhelníku pod vozem by řidič určitě zastavil...

runner42
26. května • 17:32

Překážka byla jasně viditelná a povinnost umístit trojúhelník v tomto konkrétním případě je sice porušení, ale nikoliv podíl na zavinění.

Doporučujeme

Články odjinud