Range Rover Evoque: vše podřízeno designu

V Národní technické knihovně v Praze proběhla mezinárodní konference na téma automobilového designu. Kromě jiných a velmi zajímavých hostů zde vystoupil také Andy Wheel, designér, který má na svědomí podobu nového modelu Range Rover Evoque. Během půlhodinové přednášky poodhalil, jak tento už teď prodejně velmi úspěšný automobil vznikal.

Range Rover Evoque: ceny a specifikace

O novém modelu začala uvažovat automobilka Land Rover už v letech 2005 – 2006. Cílem bylo rozšířit modelovou řadu o nějaký originální automobil, který by kromě terénních vlastností přinášel ještě něco navíc. Už tehdy bylo jasné, že musí mít design tak výjimečný, aby zaujal třeba i zákazníky, kteří mají v garáži auta typu Lamborghini.

Land Rover dlouho hledal nějakou mezeru na trhu a designéři postupně přinášeli první skici a návrhy. Marketingové oddělení z toho podle slov Andyho Wheela mělo noční můry, protože jeden návrh byl odvážnější než druhý a zaměstnanci příslušného oddělení horko těžko počítali nějaké odhady prodejů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
„Pro marketingové oddělení jsme byli noční můrou.“ Andy Wheel dnes už s úsměvem vzpomíná na počátky vývoje Range Roveru Evoque.

Jako všichni ostatní

Tým Andyho Wheela musel při návrhu Range Roveru Evoque vycházet z několika základních prvků, které mají všechny automobily značky Land Rover společné. Vnější karoserie nese výrazné horizontální linky, krátký přední převis a takzvanou plovoucí střechu. V interiéru opět převládají horizontální linie s tím, že ty vertikální mají být pouze jakýmsi doplňkem. Uspořádání sedaček musí být ve stylu „kino“, tedy zadní jsou umístěny výše než ty přední a tak dále. Evoque všechny tyto vlastnosti dostal, rozdíl je pouze v tom, že „není tak kolmý“ a některé linie byly zkoseny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Každý Land Rover musí mít společné rysy a Evoque není výjimkou. 

Výsledný koncept LRX vzbudil velký zájem. Podle slov anglického designéra přicházeli po představení studie lidé s tím, že takový automobil musí mít. První krok se tedy setkal s velkým úspěchem, následovala ale ještě jedna část vývoje. Převedení konceptu do sériové podoby a zde dostali designéři jasné zadání. Sériová verze se musí od konceptu lišit jen minimálně. Když porovnáme studii se sériovou verzí, zjistíme, že rozdíly prakticky nejsou. Tento poměrně odvážný tah Land Roveru ovšem maximálně vyšel.

Celý projekt Evoque byl podřízen designu a designéři Land Roveru dostali po delší době opravdu takříkajíc volnou ruku. Marketingové oddělení se sice rozčilovalo, protože takový vůz přece nemohou prodávat, že ale šlo o správné rozhodnutí, to nejlépe dokazují prodeje. Jenom čeští dealeři měli desítky závazných objednávek, a to už v době, kdy zákazníci vůz na živo ještě nemohli vidět.

Na kvality Range Roveru Evoque se podíváme už za pár týdnů v rámci klasického redakčního testu. Uvidíme, co všechno kromě povedeného designu tento vůz nabízí.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků