Kapitoly článku:
Dojmy
Do Maroka jsem ovšem nevyrazil, abych tam celou dobu četl materiály, a myslím, že také vás nakonec bude zajímat ze všeho nejvíce, jaký nový Range Rover je. Land Rover si dal za cíl udělat velice schopný off-road, který ale nabízeným komfortem bude schopný konkurovat například Bentley Continental Flying Spur. Snaha o charakter limuzíny je na první pohled v interiéru znát. Všude možně najdete kůži (dokonce i na stropě), kde není kůže, tam je dřevo (nebo jiná verze dekoru), detaily vypadají moc dobře. Jenže Range Rover není dokonalé auto. Píšu to velice nerad, protože se mi moc líbí, ale prostě by nebylo fér vůči ostatní konkurenci nenapsat, že i tady se najdou drobnosti, které mě zklamaly.
Zpracování některých detailů nelze než pochválit, ale bohužel se najdou také opačné případy.
O LCD přístrojovém štítu už byla řeč, věčným tématem posledních Jaguarů a Land Roverů je také pomalý multimediální systém. V Range Roveru by měl být o něco rychlejší, což podle prvních dojmů mohu potvrdit, nicméně když bude „pan vedoucí“ dálkovým ovladačem něco přepínat ze zadního sedadla, bude muset prokázat jistou dávku trpělivosti. V tomto ohledu jsou zde nemalé rezervy.
Mé osobní a vůbec největší zklamání ale pramení ze zpracování interiéru. V Maroku jsem vyzkoušel celkem tři exempláře, ve všech se během jízdy ozývaly nějaké pazvuky, nějaké povrzávání. Jednou to bylo cosi kolem prosklené střechy, jindy to byl plast kolem zámku bezpečnostního pásu. Sem tam je něco poněkud pohyblivější, než by bylo bývalo v dané cenové kategorii zdrávo. Je to obrovská škoda, protože Range Rover je velmi dobře postavené auto, kterému chybí ten malý poslední krůček k tomu, aby definitivně setřásl veškerou konkurenci. Jenže jak známo, poslední krůček je ten nejtěžší.
Benzin nebo diesel?
Nabídka motorizací na českém trhu zahrnuje dvě naftové jednotky a jednu benzinovou. Standardem pro všechny je osmistupňová automatická převodovka, základní naftový šestiválec přidá jako standard systém start/stop. Právě o naftovém šestiválci jste asi slyšeli a četli nejvíce, protože k němu se vztahují takové ty údaje o hmotnosti nižší „až o…“. Range Rover čtvrté generace díky hojnému využití lehkých hliníkových slitin zhubnul o 300 kilogramů bez ohledu na konkrétní motorizaci.
Těch zbývajících 120 kg pramení z faktu, že na místo původní TDV8 se nastěhoval motor TDV6 o výkonu 258 koní, který je logicky lehčí. Pokud vás zajímá, kde se tento motor vzal, pak to je stejná jednotka, jakou používá například Jaguar XF, kde ale nese označení SDV6. Samozřejmostí jsou úpravy s ohledem na častou jízdu terénem nebo možností tahat až 3,5 tuny těžký přívěs, základ je ovšem stejný.
Bez ohledu na motorizaci si Range Rover počíná v terénu naprosto suverénně. Někdy toho ale bylo na silniční pneumatiky až moc...
Jestliže nechcete Range Rover s osmiválcem, pak si můžete být jisti tím, že u šestiválce vám absolutně nic chybět nebude. Díky relativně nízké hmotnosti se pořád bavíme o schopnostech na úrovni předchozí TDV8, ale zároveň o nižší spotřebě. Pohybovat se do deseti litrů není problém. Mimochodem základní motor má kromě jiného také nejmenší nádrž. Vystačit si musíte s 85 litry, dva větší sourozenci používají nádrž o dvacet litrů objemnější.
Silnější naftovou alternativou je osmiválec SDV8 disponující maximem 339 koní. Je to pořádná porce navíc a auto také lépe jede, ale jak nad tím tak přemýšlím, nemohu vymyslet důvod, proč bych si jej koupil. Je svižnější, ale pocitově ne zas o tolik (stovku zvládne o sekundu rychleji – 6,9 s). Stejný názor dokonce zastávají také lidé od Land Roveru, nicméně v nabídce osmiválec zůstal jednoduše proto, že spousta zákazníků prostě chce Range Rover s osmiválcem. Hotovo.
Vrcholem je pětilitrový přeplňovaný benzinový osmiválec nabízející 510 koní. V kombinaci s už zmíněnou nižší hmotností je tahle verze opravdu zatraceně rychlá. Není nic lepšího, než přišlápnout pedál plynu na podlahu, počkat až převodovka podřadí a v tu chvíli vás vůz natlačí do sedačky takovým způsobem, že když to nečekáte, regulérně se leknete. Oproti předchozí generaci se už příď tolik nezvedá a auto je podstatně jistější. Díky jiným pneumatikám (a samozřejmě díky lepší aerodynamice) může vrcholný Range Rover sprintovat rychlostí až 250 km/h. Pořád ale jde o rychlost elektronicky omezenou.
Velkým překvapením se pro mě stala spotřeba. Původní verzi se pod dvacet litrů moc nechtělo, čtvrtá generace je v tomto ohledu skromnější. Po klidné jízdě po okreskách ukázal palubní počítač třináct litrů, což není vůbec špatné. Pokud ale budete auto hnát k maximálním výkonům, 105 litrů vám z nádrže zmizí až nebezpečně rychle. Jistě si každý dokáže dobře spočítat, na kolik vyjde dotankovat plnou.