Range Rover 2013: první jízdní dojmy

Vyzkoušeli jsme v pořadí už čtvrtou generaci vrcholu nabídky automobilky Land Rover. Jaké jsou první dojmy?
Seznam kapitol
  1. Úvod, O poznání větší Evoque
  2. Dojmy, Benzin nebo diesel?
  3. Jistá limuzína, Do terénu?, Range Rover počtvrté
  4. Fotogalerie

Po Range Roveru Evoque, který způsobil nemalý rozruch nejen u nás, tu máme „do roka a do dne“ další novinku – v pořadí čtvrtou generaci téměř legendární vlajkové lodi automobilky Land Rover. Naposled, když jsem tohle auto řídil, šlo o pětilitrový přeplňovaný osmiválec a tak nějak si nemohu vzpomenout na nic, co by mi na autě vyloženě vadilo. Kromě šílené spotřeby nebylo mnoho co vytýkat.

Evidentně jsem tento názor nezastával sám. Automobilka v počátcích čtvrté generace oslovila řadu zákazníků, kteří se shodli na tom, že bude nejlepší nic neměnit. Postačí, když Land Rover udělá nového „Range“ lépe. Přesně tohle je mimo jiné důvod, proč se novinka co do vnějších rozměrů zas tolik nezměnila. Je nepatrně delší, má níže položenou střechu a větší rozvor náprav, základní silueta ovšem zůstala stejná.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Nový Range Rover jde designově ve stopách Evoque. Nic jiného se ani čekat nedalo.

Už dlouho dopředu bylo jasné, jakým směrem u Range Roveru půjdou designéři. Zadání totiž bylo de facto stejné, jako u modelu Evoque. Důvod? Land Rover uvádí jednoduché vysvětlení. Evoque se prodává velmi dobře, přičemž 80% z nových majitelů nikdy nemělo vůz této značky a 70% dokonce nikdy nemělo SUV. Nemůžeme se proto divit, že designéři opět sáhli po klasických tvarech v moderním pojetí. Evoque měl situaci jednodušší, protože šlo o zcela nový model, předělat Range Rover tak, aby vypadal moderně a zároveň neurazil zastánce tradičních tvarů tohoto auta, to musel být oříšek. 

SUV | Premiéry | Land Rover

Range Rover: čtvrtá generace oficiálně

Jak jej designéři rozlouskli, to si můžete prohlédnout na přiložených fotografiích. Range Rover už není s prominutím krabice, vypadá mnohem dynamičtěji a kromě jiného je to také Range Rover s nejlepší aerodynamikou v historii. Aby novinka vypadala přesně podle představ majitele, je připraveno bezmála čtyřicet různých laků karoserie, které navíc můžete kombinovat s několika barvami střechy a dvěma „provedeními takzvaných svislých bočních žebrových designových prvků“. A aby toho nebylo málo, vůbec poprvé jsou v nabídce pro Range Rover disky kol o velikosti až 22 palců.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Paleta laků zahrnuje bezmála čtyřicet položek od těch běžných až po příplatkové barvy za 244 000 Kč. Navíc může nový Range dostat také jinak barevnou střechu.

O poznání větší Evoque

Inspiraci hledali designéři u modelu Evoque také při návrhu interiéru. Někomu to vadí, prý už to není klasický Range Rover. Já si ale myslím, že jde pouze o zvyk a že za čas podobné názory zcela vymizí. Pokud si vzpomínáte na článek o tom, jak vznikal design Range Roveru, pak už víte, že se v interiéru designéři drželi opět několika málo základních linií. Palubní deska je zvětšená verze Evoque, a to včetně středové konzole a středového panelu. Na místě přístrojového štítu zůstal LCD displej tak, jak to známe ze třetí generace.

Mimochodem zrovna přístrojový štít mi přijde jako trochu zbytečná věc. Jistě, jde na první pohled o velkou modernu, ale nemohu se zbavit dojmu, že by Range Roveru strašně moc slušely klasické luxusně zpracované budíky. No, důvody, proč budíky nejsou, nemusíme dlouho hledat. Ono vyrábět velké série jednoho displeje bude zřejmě finančně trochu o něčem jiném, než vyrábět pěkné budíky a k nim ještě nějaký graficky solidní displej palubního počítače. Jinak řečeno, i Range Rover tu a tam šetří.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Palubní deska je podobná té z menšího Evoque. Multimediální systém je nově kompletně celý dotykový.

Přestože se vnější rozměry téměř nezměnily, uvnitř je více místa. Především prostor na zadních sedadlech byl vzhledem k velikosti auta tak trochu zklamáním, čtvrtá generace ale tento nedostatek napravuje. Stěžovat si téměř nebudete. Kdyby vám to náhodou ale nestačilo, počkejte do příštího roku, kdy na čínský trh dorazí Range Rover s prodlouženým rozvorem náprav.

Testy | SUV | Land Rover

Test: Range Rover Sport SDV6 - ZF v hlavní roli

Jednou z novinek je příplatková dvojice luxusních sedadel na místo klasické zadní lavice. Také toto jsem si na mezinárodní prezentaci vyzkoušel. Pro „pana vedoucího“ vzadu je připraven například chladicí box, kompletní elektrické nastavování sedadla, samozřejmostí jsou masáže a vlastní obrazovka v případě, že by se nudil a chtěl se podívat například na to, co s automobily značky Jaguar Land Rover předvádí pan Bond. Mimochodem zvuk u vrcholných verzí produkuje audiosystém Meridian o celkovém výkonu 1700 W. V autě je v tu chvíli celkem 29 reproduktorů.

Podobně jako u exteriéru, také pro interiér má Land Rover připravenou celou řadu barevných možností. Pokud zkombinujete všechny laky karoserie, disky, provedení interiéru a další drobnosti, dostanete osmnáct tisíc možných kombinací. Řečeno stručně a jednoduše, opravdu je z čeho vybírat. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, O poznání větší Evoque
  2. Dojmy, Benzin nebo diesel?
  3. Jistá limuzína, Do terénu?, Range Rover počtvrté
  4. Fotogalerie
Land Rover Freelander 1.951
Rok výroby: 2003
Stav: 177 959 km
Cena: 95 000 Kč
Land Rover Range Rover Evoque 2.179
Rok výroby: 2011
Stav: 63 771 km
Cena: 620 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků