Radnice Prahy 5 chce uzavírat silnice, ale vysvětlovat to nehodlá

Je to už tři týdny, co jsme opakovaně požadovali od radnice Prahy 5 podrobnější informace na téma omezování dopravy. Kromě jednoho emailu a několika telefonátů ve stylu „raději to pošleme hned zítra, abychom to nezapomněli“ jsme se ale ničeho nedočkali.

Jen pro zopakování: Nejprve přišla zpráva o tom, že by se snad už v září teoreticky možná mohl otevřít tunel Blanka, což by teoreticky možná mohlo ulevit dopravě. Jenže k tomu se také okamžitě přidalo známé cyklistické sdružení s tím, že je velice nutné zašpuntovat Prahu všude možně, protože jinak tunel nebude mít smysl. A někteří se nechali inspirovat, takže se začaly objevovat zprávy o tom, že je potřeba uklidnit dopravu třeba na Praze 5.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Blanka se otevře 20. září, když vše dobře dopadne. Máme se na to těšit?

Změny se dotknou ulic Strakonická, Hořejší nábřeží, Radlická a V Botanice. Chtěli jsme zjistit více, a tak jsme zabrousili na stránky Prahy 5, abychom zaslali žádost o podrobnosti na příslušná místa. Jenže buď jsme špatně hledali, nebo přímé kontakty pro novináře na stránkách nejsou, a tak přišla ke slovu funkce „napište starostovi“.

Co víme?

Brzy se skutečně dostavila odpověď z oddělení vnějších vztahů, takže se přece jen něco bližšího podařilo zjistit. Celá tato akce ohledně omezování automobilů údajně vzešla od náměstka primátorky hl. m. Prahy Petra Dolínka, který koncem dubna oslovil městské části s tím, aby vytvořily seznam námětů dopravních opatření souvisejících s otevřením tunelu Blanka.

Praha 5 proto vzala v potaz připomínky svých obyvatel, které se týkají hlavně parkování v oblasti centrálního Smíchova, lepší průjezdnosti silnic pro MHD a přirozeně i opatření pro cyklisty. 

1) Ulice v Botanice: Zde má být před křižovatkou Preslova zkrácen pravý odbočovací pruh a místo něj mají být parkovací místa. Údajně je právě zde velká poptávka po parkování, obyvatelé si chtěli dokonce pronajmout chodník.

2) Radlická ulice v úseku Bieblova - Za Ženskými domovy: Před křižovatkou Radlická / Za Ženskými domovy stojí auta ve směru do centra ve dvou pruzích a jeden z nich je na tramvajových kolejích. Zde dochází k blokování tramvají, což by mělo opatření vyřešit.

3) Hořejší nábřeží v úseku Strakonická - Vltavská: Zde se ubere jeden jízdní pruh, místo kterého by se mohly vytvořit například místa pro parkování. Aktuálně je tato komunikace jednosměrná a má dva pruhy. Kromě toho je zde také vyhrazený pruh pro cyklisty.

4) Strakonická mezi Lihovarem a Železničním mostem: V tomto úseku se musí udělat ještě analýza, ale jde o úsek, který se měl zklidnit už v době otevírání tunelu Mrázovka. Budou se zde také stavět obytné domy a proto sem nepatří silná průjezdní automobilová doprava.

Život řidiče | Bezpečnost

Praha 5 chce ubrat pruhy v ulicích Strakonická, Radlická a V Botanice

Na těchto záměrech je zajímavých několik věcí, které ukazují, jak systémově jsou podobná opatření po Praze vytvářena. Třeba už to, že pan Dolínek osloví jednotlivé oblasti Prahy s tím, aby si vymyslely, co by se jim zhruba líbilo a pak se bude řešit, jak to dohromady realizovat.

Ukazuje to například právě ulice V Botanice. V kontextu záměru uzavřít Smetanovo nábřeží je to právě Jiráskův most a zmíněná ulice, kudy se bude jezdit do Strahovského tunelu, takže není lepší nápad, než tuto ulici udělat také užší. Fakticky se totiž zúží ze tří pruhů, kdy dva jsou teď odbočovací a jeden volný vedoucí rovně, na dva, kdy budou tedy oba odbočovací.

Úsek Hořejšího nábřeží je pak prakticky celý za areálem pivovaru a tak se nabízí otázka, kdo zde bude parkovat. Na téma Strakonické pro změnu stojí za zmínku fakt, že podobné čtyřproudové silnice známe z mnoha pražských sídlišť, kde zatím většinou nikomu nevadí. Není zvláštní záměr přivést do oblasti více obyvatel, ale zúžit v podstatě jedinou hlavní silnici, která tam vede?

Mimochodem, protože nebyla realizována zklidňující opatření po otřevření tunelu Mrázovka, je právě na Smíchově krásně vidět, že se nestalo nic a že tamní ulice jsou spíše volné. Například zrovna Strakonická. Auto*Mat sice Mrázovku používá v kontextu otevření Blanky jako hlavní argument, protože Smíchov přece zahltila auta, nicméně realita tomu vůbec neodpovídá. Respektive ano, intenzita dopravy se v oblasti Smíchova zvedla, ale už se nikde neříká, že ta auta navíc jezdí právě do Mrázovky, nikoliv na Smíchov jako takový, jak se to snaží Auto*Mat podat. 

Co nevíme a snad se někdy dozvíme

Na patřičná místa, tentokrát už s kontaktem přímo na tiskové oddělení Prahy 5, jsme proto odeslali doplňující dotazy. Třeba to, zda v Radlické ulici opravdu dojde k ubrání pruhu pro automobily vedoucího po tramvajových kolejích, nebo jak rychle se mají opatření stát realitou.

Dotaz padl také na téma Strakonické. Zda není zvláštní snaha omezit dopravu po této komunikaci, protože z toho v kontextu omezení na Radlické vyplývá, že jediná žádaná varianta je v případě cesty směr Jiráskův most sjezd na Anděl, pak jízda Radlickou zpět do ulice Ostrovského a Vltavskou se vrátit na Hořejší nábřeží.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Všude platí „kdo se bojí, nesmí do lesa“. Proč v cyklodopravě ne?

Tyto dotazy už ale zůstaly bez odpovědi. Tiskové oddělení se nám po týdnu ozvalo s tím, že se velmi omlouvá, ale že vše pošle. Pak následovala opět týdenní pauza, po které jsme se připomněli opakovaným zasláním emailu. Následoval znovu telefonát s omluvami a s tím, že jsou materiály připravené, ale čeká se na schválení. Brzy ovšem bude vše zasláno... Do dnešního dne uplynul další týden a opět se nestalo nic. Možná nám zavolá tiskové oddělení Prahy 5 znovu zítra, uvidíme...

Neochota sdělit podrobnosti týkající se omezování dopravy na Praze 5 je přinejmenším zvláštní. Přirozeně času je dnes málo, ale tři týdny na zaslání detailů o věci, která se projednávala na radě Prahy 5 a ke které tedy určitě jsou patřičné podklady by mohlo být tak akorát – zvlášť když se část opatření měla realizovat už před více než deseti lety.

Takhle můžeme jen spekulovat o tom, proč nám Praha 5 dodnes neposkytla detaily svých záměrů. Nabízejí se tři možné důvody. Za prvé na daných místech sedí nekompetentní lidé, za druhé podklady neexistují a tak se ještě narychlo vytváří, a konečně za třetí, Praha 5 nemá z nějakého zvláštního důvodu zájem, aby se o tomto tématu podrobněji psalo. Můžete si vybrat odpověď podle sebe, ale nejsme si jisti, co je lepší...

A jak to bude třeba na Praze 1?

Mezitím se objevila další zajímavá zpráva, podle které se v oblasti Újezdu na Praze 1 velmi výrazně omezí automobilová doprava. Kolem Malé Strany jsou totiž kolony stojících automobilů a je tím brzděna i tramvajová doprava. Nápadů na řešení je několik. Třeba zóna se smíšeným provozem, chodníky vytaženými až ke kolejím (i když jsou stávající chodníky dostatečné), kde budou moci jezdit pouze auta rezidentů, případně udělat z této ulice rovnou pěší zónu.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

MDČR chystá zóny s absolutní předností cyklistů  

Samozřejmě to můžeme brát jako předběžné opatření k uzavření Smetanova nábřeží, o kterém jsme psali v roce 2013. Tenkrát na tamních setkáních s občany sice byli obyvatelé dané oblasti, kteří tento záměr kritizovali, kromě toho lze také velmi snadno dojít k závěru, že uzavření Smetanova nábřeží je k ničemu, ale to také asi nikoho moc nezajímá.

Jsou to ale zatím neověřené informace, které se pokusíme upřesnit. Uvidíme zda odpovědní lidé z Prahy 1 budou sdílnější než ti z Prahy 5.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků