Pyeonghwa: jediná severokorejská automobilka skončila

Automobilka Pyeonghwa nesplnila očekávání a zastavila svoji výrobu. Informací ze Severní Koreje je pouze málo, takže o důvodech se můžeme jen dohadovat.

V posledních dnech se o zbídačelé komunistické zemi hovoří často, ovšem s automobily a děním kolem nich to bohužel příliš nesouvisí. Na sklonku loňského roku však bylo rozhodnuto, že po nějakých deseti letech ukončí svůj provoz jediná tamní automobilka jménem Pyeonghwa. A abychom to blíže vztáhli k událostem posledních týdnů, v korejštině prý slovo pyeonghwa znamená „mír“…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některé z vozů, jež v továrně Pyeonghwa vznikaly

Společnost Pyeonghwa Motors byla založena v roce 1999 vlivným náboženským hnutím Církev sjednocení v čele s kontroverzním reverendem Sun Myung Moonem (zemřel vloni) a severokorejským státním podnikem Ryonbong General Corporation. Firma Pyeonghwa Motors byla nepříliš úspěšným podnikem (ačkoli údajně svého času vykazovala zisk), který pracoval na zlomku své výrobní kapacity, jež navíc sestávala jen z licenčních montáží vozů zahraničních značek.

Zajímavosti | Technika | BMW | Byznys | Příslušenství

BMW bude čínské Brilliance dodávat motory TwinPower Turbo (N20)

Vždy šlo spíše o jakýsi umělý prostředek pro sbratřování obou Korejí. Zatímco roční kapacita závodu činila 10 000 automobilů, jejich produkce se pohybovala pouze v řádu stovek. Firma Pyeonghwa Motors je údajně dodnes jediným severokorejským subjektem s právem vyrábět automobily a obchodovat s nimi. Šéf společnosti Pyeonghwa Park Sang Kwon již požádal příslušné úřady o povolení k podnikání v jiném odvětví.

Video | Ostatní značky

K hrobu odvezl severokorejského diktátora americký Lincoln

Většina z modelů ve výrobním programu Pyeonghwa Motors pocházela od čínské společnosti Brilliance Jinbei Automotive, šlo o pick-upy a minibusy opírající se vesměs o obstarožní konstrukce Toyota HiAce (na něž jsou u Brilliance mimochodem experti). Na přiloženém videu vidíte také licenční Fiat Palio, který se do Severní Koreje dostal opět přes Brilliance, v menších počtech v Pyeonghwa Motors vznikaly také jihokorejské sedany SsangYong Chairman (alias Mercedes-Benz W210).

Foto: Pyeonghwa Motors

BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 150 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 210 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 106 678 km
Cena: 185 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků