Pyeonghwa: jediná severokorejská automobilka skončila

Automobilka Pyeonghwa nesplnila očekávání a zastavila svoji výrobu. Informací ze Severní Koreje je pouze málo, takže o důvodech se můžeme jen dohadovat.

V posledních dnech se o zbídačelé komunistické zemi hovoří často, ovšem s automobily a děním kolem nich to bohužel příliš nesouvisí. Na sklonku loňského roku však bylo rozhodnuto, že po nějakých deseti letech ukončí svůj provoz jediná tamní automobilka jménem Pyeonghwa. A abychom to blíže vztáhli k událostem posledních týdnů, v korejštině prý slovo pyeonghwa znamená „mír“…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některé z vozů, jež v továrně Pyeonghwa vznikaly

Společnost Pyeonghwa Motors byla založena v roce 1999 vlivným náboženským hnutím Církev sjednocení v čele s kontroverzním reverendem Sun Myung Moonem (zemřel vloni) a severokorejským státním podnikem Ryonbong General Corporation. Firma Pyeonghwa Motors byla nepříliš úspěšným podnikem (ačkoli údajně svého času vykazovala zisk), který pracoval na zlomku své výrobní kapacity, jež navíc sestávala jen z licenčních montáží vozů zahraničních značek.

Zajímavosti | Technika | Byznys | BMW | Příslušenství

BMW bude čínské Brilliance dodávat motory TwinPower Turbo (N20)

Vždy šlo spíše o jakýsi umělý prostředek pro sbratřování obou Korejí. Zatímco roční kapacita závodu činila 10 000 automobilů, jejich produkce se pohybovala pouze v řádu stovek. Firma Pyeonghwa Motors je údajně dodnes jediným severokorejským subjektem s právem vyrábět automobily a obchodovat s nimi. Šéf společnosti Pyeonghwa Park Sang Kwon již požádal příslušné úřady o povolení k podnikání v jiném odvětví.

Video | Ostatní značky

K hrobu odvezl severokorejského diktátora americký Lincoln

Většina z modelů ve výrobním programu Pyeonghwa Motors pocházela od čínské společnosti Brilliance Jinbei Automotive, šlo o pick-upy a minibusy opírající se vesměs o obstarožní konstrukce Toyota HiAce (na něž jsou u Brilliance mimochodem experti). Na přiloženém videu vidíte také licenční Fiat Palio, který se do Severní Koreje dostal opět přes Brilliance, v menších počtech v Pyeonghwa Motors vznikaly také jihokorejské sedany SsangYong Chairman (alias Mercedes-Benz W210).

Foto: Pyeonghwa Motors

Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2006
Stav: 195 954 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Land Cruiser 2.982
Rok výroby: 2007
Stav: 208 503 km
Cena: 285 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 138 231 km
Cena: 160 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků