Psycholog: Řízení by si měli lidé užívat, ne ho brát jako bojovku

Pirátství na silnici se dá registrovat na našich silnicích dennodenně. Nejznámější případ skončil po více než roce výrokem odvolacího soudu, který poslal muže na pět let do vězení za to, že vytlačil z dálnice D1 vůz, který mu před tím bránil v rychlejším předjíždění. Vozidlo s řidičkou po bočním najetí vyletělo do pole, několikrát se přetočilo přes střechu a narazilo do stromu. Muž následky svého chování viděl a posléze přivolal pomoc.

V případu jiného řidiče, který ohrožoval pomalejší vozidla, policie čeká na znalecký posudek a údajný pirát zatím nebyl ani obviněn. Naopak dokonce požaduje náhradu za poškození auta, které mu policie po čtvrt roce vrátila. Tento řidič se „bavil“ tím, že po předjetí pomalejších aut prudce zabrzdil, což v jednom případě skončilo srážkou.

Soudný člověk se jen může ptát, jak je možné, že takoví lidé smějí do běžného provozu. Uplatnění by ale určitě našli v profesi kaskadéra, při níž by se mohli dosytosti věnovat rychlosti, krkolomnému předjíždění, nárazům a haváriím.

Při tom si nelze nepoložit otázku, kde se v lidech takové jednání bere? „Pirátské chování rozhodně není novým fenoménem. Silniční provoz houstne, přibývá jeho účastníků a roste počet aut na komunikacích. Tím jsou projevy pirátství logicky častější a také díky médiím víc pod dohledem,“ řekl AutoRevue.cz psycholog Karel Humhal.

„Pamatuji se, že se o Němcích říkalo, jací to jsou hrozní řidiči. Jenže Němci od těch dob vyspěli a jsou za volantem ohleduplnější než my. Doufám, že přijde doba, kdy i naši řidiči dospějí,“ porovnal české šoféry s nejbližšími sousedy. „Mnozí už dospěli, jsou ohleduplní a jezdí ukázněně. Doba umožnila těm nezralým a neukázněným, aby se projevili mimo jiné i na silnici, přičemž vzdělání a inteligence, nebo postavení v zaměstnání v tom nehrají roli.“

Někomu radit je ovšem těžké. „Ti, kteří si poradit dají, radu nepotřebují, a ti, co radu potřebují, si poradit nenechají. Řidiči by si měli řízení užívat jako relaxační aktivitu, a ne ho vnímat jako nějaký zápas nebo bojovou hru,“ uvedl psycholog.

 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 37 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků