Psycholog: Řízení by si měli lidé užívat, ne ho brát jako bojovku

Pirátství na silnici se dá registrovat na našich silnicích dennodenně. Nejznámější případ skončil po více než roce výrokem odvolacího soudu, který poslal muže na pět let do vězení za to, že vytlačil z dálnice D1 vůz, který mu před tím bránil v rychlejším předjíždění. Vozidlo s řidičkou po bočním najetí vyletělo do pole, několikrát se přetočilo přes střechu a narazilo do stromu. Muž následky svého chování viděl a posléze přivolal pomoc.

V případu jiného řidiče, který ohrožoval pomalejší vozidla, policie čeká na znalecký posudek a údajný pirát zatím nebyl ani obviněn. Naopak dokonce požaduje náhradu za poškození auta, které mu policie po čtvrt roce vrátila. Tento řidič se „bavil“ tím, že po předjetí pomalejších aut prudce zabrzdil, což v jednom případě skončilo srážkou.

Soudný člověk se jen může ptát, jak je možné, že takoví lidé smějí do běžného provozu. Uplatnění by ale určitě našli v profesi kaskadéra, při níž by se mohli dosytosti věnovat rychlosti, krkolomnému předjíždění, nárazům a haváriím.

Při tom si nelze nepoložit otázku, kde se v lidech takové jednání bere? „Pirátské chování rozhodně není novým fenoménem. Silniční provoz houstne, přibývá jeho účastníků a roste počet aut na komunikacích. Tím jsou projevy pirátství logicky častější a také díky médiím víc pod dohledem,“ řekl AutoRevue.cz psycholog Karel Humhal.

„Pamatuji se, že se o Němcích říkalo, jací to jsou hrozní řidiči. Jenže Němci od těch dob vyspěli a jsou za volantem ohleduplnější než my. Doufám, že přijde doba, kdy i naši řidiči dospějí,“ porovnal české šoféry s nejbližšími sousedy. „Mnozí už dospěli, jsou ohleduplní a jezdí ukázněně. Doba umožnila těm nezralým a neukázněným, aby se projevili mimo jiné i na silnici, přičemž vzdělání a inteligence, nebo postavení v zaměstnání v tom nehrají roli.“

Někomu radit je ovšem těžké. „Ti, kteří si poradit dají, radu nepotřebují, a ti, co radu potřebují, si poradit nenechají. Řidiči by si měli řízení užívat jako relaxační aktivitu, a ne ho vnímat jako nějaký zápas nebo bojovou hru,“ uvedl psycholog.

 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků