PSA (Peugeot/Citroën) mění v hybridech elektřinu za vzduch

Koncern PSA (Peugeot/Citroën) chystá významnou změnu ve svých hybridních pohonných soustavách: akumulátory nahradí stlačeným vzduchem.

Model Peugeot 3008 Hybrid4 se před dvěma lety stal prvním sériovým hybridním automobilem kombinujícím vznětový spalovací motor s elektromotorem, ale koncern PSA nyní chystá další novinku v této oblasti. Na zvláštní prezentaci ve francouzském Vélizy představil prototyp Hybrid Air, jehož nejdůležitějším prvkem je částečný pohon stlačeným vzduchem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Studie PSA Hybrid Air jako předzvěst nové generace hybridů

Tato koncepce není ve své podstatě ničím novým a průběžně se s ní setkáváme v úvahách v rámci alternativních druhů pohonu, přičemž stlačený vzduch může být užíván různými způsoby včetně působení na konvenční písty. Ale právě zmíněný prototyp na snímcích by mohl patřit k prvním „dotaženým“ konstrukcím.

Hybridy | Peugeot

Peugeot 3008 Hybrid4: první diesel hybrid je tu

Nová koncepční studie PSA Hybrid Air kombinuje konvenční tříválec s vnitřním spalováním se zvláštní planetovou převodovkou a hydraulickým motorem poháněným stlačeným vzduchem. Celá koncepce se do značné míry podobá konvenčním hybridním soustavám s elektromotory, spalovací motor pracuje hlavně na dálnici a hydraulický motor především ve městě, přičemž sám je schopen vyvinout rychlost 70 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tlakové nádrže na vzduch omezují prostor pro posádku a zavazadla minimálně

Oba agregáty mohou spolupracovat na základě aktuálních provozních podmínek, zejména pak při potřebě prudké akcelerace nebo v kopcích. Samozřejmostí je možnost regenerativního brzdění, hydraulický motor při něm pracuje jako kompresor zvyšující tlak v tlakových zásobnících na vzduch, které jsou uloženy částečně ve středovém tunelu a částečně pod podlahou zavazadlového prostoru.

Technika | Hybridy | Peugeot | Citroën

Hybrid4: hybridní čtyřkolka podrobně

Na rozdíl od známého hybridního systému PSA Hybrid4 s konvenčním dieselem a elektromotorem však ústrojí studie Hybrid Air nenabízí přednosti pohonu všech kol, neboť oba použité motory přenášejí svůj točivý moment na kola přední nápravy. Konstruktéři předběžně slibují průměrnou spotřebu tohoto vozu okolo 2 l/100 km.

Kombi | Hybridy | Peugeot | První svezení

První jízdní dojmy: Peugeot 508 RXH, 3008 HYbrid4

A jaké jsou hlavní přednosti tohoto ústrojí oproti konvenčním hybridním soustavám? Hlavně zhruba o 100 kg nižší hmotnost a výrazně menší výrobní náklady, což by mělo být předností hlavně u malých vozů pro městský provoz. Dle tvrzení koncernu PSA bychom se s prvními automobily s tímto pohonem měli v sériové výrobě setkat v roce 2016.
 

Peugeot 5008 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 138 942 km
Cena: 179 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 128 191 km
Cena: 125 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 130 234 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků