PSA a Toyota budou v Evropě prodávat lehké užitkové vozy

Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën a japonský výrobce automobilů Toyota budou spolupracovat při prodeji lehkých užitkových vozidel určených pro evropský trh. Kapitálové propojení ani založení společného podniku se ale neplánuje. Firmy uvedly, že záměrem je dlouhodobá spolupráce, která má trvat i po roce 2020.

Plán předpokládá, že PSA Peugeot Citroën bude společnosti Toyota Motor Europe dodávat lehká užitková vozidla, a to pod její vlastní značkou, tedy Toyota. Prodávat se budou pouze v Evropě. Spolupráce má začít od druhého pololetí příštího roku. Firmy ale neuvedly, kolik automobilů chtějí každý rok vyrobit.

Tlak na odbory

Montážní závody automobilky PSA Peugeot Citroën mají problém s plným využitím kapacit, neboť poptávka po automobilech v Evropě v důsledku krize slábne. Firma před pár dny oznámila, že sníží počet zaměstnanců asi o osm tisíc a zavře továrnu v Aulnay u Paříže.

Oznámená spolupráce podle agentury Reuters bude znamenat větší tlak na odbory, aby vzdaly části požadavků na zvyšování mezd a zlepšování pracovních podmínek. Automobilka by totiž kvůli špatným podmínkám na trhu mohla přistoupit k tomu, že ve Francii zavře další továrnu.

Užitkové vozy pro Toyotu se budou vyrábět v továrně Sevelnord na severu Francie. Tomuto montážnímu závodu přitom také hrozí, že by mohl být kvůli nízkému využití kapacit uzavřen. PSA Peugeot Citroën a Toyota jsou dlouhodobými partnery a delší dobu mají společný podnik na výrobu aut i v České republice, kolínský závod TPCA.

Společně nové modely? 

Peugeot sdělil, že firmy budou společně vyvíjet budoucí modely užitkových vozů, které se pak budou vyrábět v závodě Sevelnord. Podmínkou však je, že odboráři budou souhlasit s návrhem na zvýšení produktivity. „Zatím jsme nic nepodepsali, jednání ale vidíme optimisticky,“ poznamenal mluvčí Peugeotu.

Dohoda mezi PSA a Toyotou předpokládá, že francouzská automobilka bude nejprve Toyotě dodávat užitkové vozy střední velikosti podobné modelům Peugeot Expert a Citroën Jumpy. Menší auta už PSA Peugeot Citroën a Toyota vyrábějí také v tuzemsku v montážním závodě u Kolína.

Továrnu Sevelnord Peugeot provozuje s italskou automobilkou Fiat. Ta ale svůj podíl prodává Peugeotu a výrobu svého vozu Scudo omezuje. Peugeot v květnu začal jednat s odboráři a požádal je, aby přistoupili na zmrazení mezd, méně volna, flexibilní pracovní dobu a na záměr firmy v případě nutnosti zrušit stovky pracovních míst, aby se továrna nemusela zavřít.

Pokud odbory nebudou s návrhem změn souhlasit, výroba příští generace užitkových vozů střední velikosti se asi přesune do továrny ve španělském městě Vigo. V továrně v Sevelnord, která leží poblíž města Valenciennes, pracuje zhruba 2700 lidí. Automobilka loni vyrobila asi 94 tisíc užitkových vozidel, z nichž asi 20 tisíc bylo pro Fiat, zbytek pak pro značky Peugeot a Citroën.

Francouzský týdeník La Tribune minulý týden psal, že Toyota bude od PSA Peugeot Citroën zpočátku odebírat pět tisíc až 10 tisíc užitkových vozů ročně.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 1999
Stav: 168 592 km
Cena: 26 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 319 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2006
Stav: 258 048 km
Cena: 70 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 4 příspěvky
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků