37
Fotogalerie

První test Saab 9-5 2,0T XWD: letem Českem

Kapitoly článku:


Není 9-5 jako 9-5

Vypadalo to jako happy end, 9-5 2,0T XWD s manuální převodovkou mě opravdu zaujala a byl jsem připraven vystavit celé řadě 9-5 alespoň pololetní vysvědčení s velmi dobrými známkami, čas by samozřejmě mohl ukázat i něco jiného.

Zkusil jsem nicméně i verzi s benzinovým motorem V6 turbo a automatickou převodovkou a moje dojmy už tak pozitivní nebyly. Ohlédnu-li od poněkud neakčního automatu s páčkami pod volantem, které lze efektivně využít leda při velmi lenošné jízdě (při takové už ale nemají smysl), pak mě zarmoutilo především docela jiné chování vozu jako celku, kterému s větším motorem přibyla kila, a to zejména na přídi. Ta tam rázem byla většina mrštnosti, pryč se poděla potlačená nedotáčivost, dokonce i schopnost filtrovat nerovnosti byla u těžší přídě znatelně omezena a přední náprava většími výmoly zřetelně trpěla. Vůz mimo to nebyl s dalšími stovkami kil k dobru a povinným automatem v reálném provozu ani příliš rychlejší než dříve testovaný dvoulit a výrazně jej zastínil jen o dost vyšší spotřebou paliva.

Prvni test Saab 9-5 20T XWD 13.jpg Prvni test Saab 9-5 20T XWD 17.jpg Prvni test Saab 9-5 20T XWD 12.jpg

Jiné verze jsem nezkusil, ale mé pocity z oficiálně vrcholné verze byly o mnoho rezervovanější. Pochopitelně, spousta pozitiv je vozu vlastní bez ohledu na motor, v otázce jízdy, její efektivity a šíře schopností ale zbývá pro V6 turbo XWD s automatem spiše úloha dálničního křižníku, nebo „vozu pro toho vpravo vzadu”.

Předpokládám, že mnohé jiné verze, hlavně ty dieselové, budou kvůli těžší přídi rovněž o něco méně jízdně přesvědčivé, ale nechci si vymýšlet - v tuto chvíli vám mohu s čistým svědomím doporučit verzi 2,0T XWD MT s alespoň adaptivním podvozkem (a nejlépe i některými z dalších výbavových prvků) jako opravdu kvalitní vůz příjemně širokého talentu. Některé ze zbylých verzí mohou být stejně dobré, ale výše zmíněné doporučení po poněkud odlišné zkušenosti s verzí V6 turbo celé řadě 9-5 zatím dát jednoduše nemohu.

A proč ne Saab?

Pokud se dočtete v jiných testech jiných verzí něco úplně odlišného než v tom mém, říkám jasně: je to možné, ruku do ohně bych dal jen za mé dojmy z toho, co jsem dobře poznal, chování jiných verzí může být zjevně znatelně odlišné. Zároveň ale dodávám, že odlišnosti mezi jednotlivými verzemi nemusejí být na obecně škodu a to, co neoslovilo mě, může lépe vyhovět někomu jinému. Ono ostatně není nic zvláštního, že různé verze téhož vozu vyvolávají odlišné dojmy - hrdá majitelka BMW 116d by asi po cestě na nákup nedala za pravdu mému testu verze 130i. U Saabu 9-5 je zvláštní jen to, že prostřední verze nabídla po mém soudu objektivně více než verze vrcholná.

Závěr tedy musí být obvyklý - pokud chcete poznat, zda je pro vás ten či onen vůz tím pravým, vyzkoušejte si jej sami. Jakékoli cizí dojmy jsou jen střípkem do mozaiky informací, pokud ale mám shrnout ty mé jednou větou, pak v případě švédského sympaťáka rozhodně stojí za to věnovat čas jeho osobnímu poznání.

Jinou otázkou je, zda pro vás bude atraktivní i se svou cenovkou, která se u vybavených silnějších verzí snadno dostane přes 1,5 milionu korun (testovaná verze v nejvyšší výbavě Aero začíná na 1,259 milionu Kč).

Prvni test Saab 9-5 20T XWD 07.jpg Prvni test Saab 9-5 20T XWD 35.jpg Prvni test Saab 9-5 20T XWD 21.jpg

Tip: Kompletní ceník nového Saabu 9-5 najdete v našem starším článku.
 

Technické parametry

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový, kapalinou chlazený zážehový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč před přední nápravou
  • Objem: 1 998 ccm
  • Největší výkon: 162 kW (220 k) při 5 300 ot./min
  • Největší točivý moment: 350 Nm při 2 500 ot./min
  • Palivo: Natural 95

Přenos výkonu

  • Šestistupňová manuální převodovka
  • Pohon všech kol (Haldex)

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 230 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,0 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: -
    • Mimo město: -
    • Kombinovaná: 9.3
  • Objem palivové nádrže: 70 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: vzpěra MacPherson/vzpěra HiPerStrut, plynové/hydraulické tlumiče, stabilizátor
  • Zavěšení zadních kol: nezávislé víceprvkové zavěšení kol zavěšení kol, vinuté pružiny, plynové/hydraulické tlumiče, tabilizátor

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 575 - 2 025 kg
  • Užitečná hmotnost: - kg

Vnější rozměry

  • Délka: 5 008 mm
  • Šířka: 1 868 mm
  • Výška: 1 467 mm
  • Rozvor náprav: 2 837 mm

Vnitřní rozměry

Stálý objem zavazadlového prostoru: 515 l

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud