Podívali jsme se na zoubek nejvýkonnějšímu kompaktu vůbec. Je nový Focus RS špičkou mezi hot hatchi? A ctí tradice písmen RS?
Kapitoly článku:
Slova Ford Focus RS davají pro mnohé dohromady označení tak ikonické, že jsou schopni jej klást na roveň největším legendám automobilismu posledních dekád. Jeho první generace vznikla jen ve 4 500 exemplářích, bylo by ale velmi naivní se domnívat, že legendu udělala z tohoto auta pouze jeho nedostupnost. RS mělo v prvé řadě to štěstí, že vzniklo na základech vozu, který byl ve své době špičkou v mnoha ohledech, v této souvislosti ale především vozem s mimořádnými jízdními vlastnostmi a prvotřídní ovladatelností. Už mnohem civilější verze Focusu dokázaly rozdávat radost z jízdy plnými doušky a když na jejich základech měla vzniknout verze skutečně ostrá, musel to být úspěch.
A také byl, recept na něj byl přitom relativně jednoduchý. Ford využil lehké konstrukce Focusu (i dvoulitrová verze měla kolem 1 100 kg, RS měla pak v dnešní době neopakova(tel)ných 1 200 kg), které pro špičkovou dynamiku stačilo 215 koní z přeplňovaného dvoulitru. Focus RS ale byl v prvé řadě o všem možném, jen ne o rychlosti v přímce. Díky širšímu rozchodu, nekompromisné naladěnému podvozku, dobrým brzdám a samosvornému diferenciálu byl mimořádně rychlý především v technických pasážích, kde exceloval i vynikající zpětnou vazbou a ovladatelností všech klíčových prvků. Výborné řízení prvního Focusu je dodnes vyhlášené, o řazení ani nemluvě a dávkovatelnost brzd snese srovnání s těmi nejlepšími sporťáky. Ano, tohle auto bylo skutečnou sportovní verzí sériového modelu, která byla schopna „dostat” i mimořádně náročně řidiče, zvyklé na docela jiné výkony. Focus RS nebyl až tak rychlý (i když stovka za 6,3 sekundy není k zahození), radost z opravdu sportovní jízdy ale uměl rozdávat jak málokterý jiný vůz v téco cenové kategorii.
Ač jsem hlavně kvůli přeplňovanému motoru Focusu RS nikdy až tak nepodlehl, musím uznat, že jde o jeden z nejlepších hot hatchů všech dob. A pokus navázat na jeho úspěch je docela výzva. Možná i proto si u Fordu s novým RS dali pěkně na čas a přicházejí s ním až na sklonku výroby druhé generace Focusu. Od jeho prvního představení uběhl více než rok a teprve nyní se dostává do prodejů i v České republice. Vůz jsme poprvé vyzkoušeli na autodromu v Sosnové a jeho blízkém okolí a víme, jak se práce vývojářům Fordu zdařila.
Dramatický vzhled
Ford Focus je po posledním faceliftu vcelku výrazným autem, v úpravě RS ale vyloženě září kdekoli se objeví. A rozhodně ne jen kvůli křiklavě zelené barvě, ve které je často k vidění. My jsme ostatně měli co do činění s Focusy RS v mnohem decentnějších odstínech - modré a bílé.
Snad nebudu přehánět, když řeknu, že ve srovnání s běžnými Focusy se RS liší takřka vším a zrovna decentnost není jeho hlavní předností. Již širší a nižší stavba je k nepřehlédnutí, k té se přidávají vcelku obvyklé prvky sportovních verzí - výraznějších nárazníky a prahy, nějaký ten střešní spojler, velká kola, nepřehlédnutelný výfuk... Ano, to najdeme třeba i u Golfu GTI, jenže u Focusu RS je toto všechno dotaženo do naprostého extrému. Nárazníky jsou mimořádně masivní, „vytažené” prahy připomínají spíše stupátko off-roadu, kola mají 19 palců, na střešním spojleru byste mohli žehlit a dvě ohromné koncovky výfuků připomínají hlásné trouby. Když si k tomu přičtete průduchy na předních blatnících a kapotě motoru, zjistíte, že z vašeho Focusu 1,6 zbyly na tomto autě leda dveře a střecha.
Vzhled novinky je zkrátka velmi dramatický i v relativně nenápadných barvách. Pro někoho možná až příliš, vše je totiž masivní, svalnaté, zkrátka nepřehlédnutelné. Věřím ale, že jde o úpravy ryze funkční, a tak nezbývá než konstatovat obligátní: proti gustu...
Uvnitř vozu se tak výrazné změny neodehrály. Tou největší je instalace skořepinových sedadel pro řidiče a spolujezdce. Kapličku s ukazatelem mj. plnícího tlaku turba již známe z modelu ST, podobně jako sportovní volatnt či nášlapy pedálů. A modré švy koženého obšití volantu, řadící páky nebo výplní dveří jsou jen drobným detailem.