Opel Grandland X je ta trhu již od loňského podzimu. Nyní je k mání další verze /Opel Grandland X

Opel Grandland X je ta trhu již od loňského podzimu. Nyní je k mání další verze /Opel Grandland X

Sériově je k mání s černou střechou /Opel Grandland X

Sériově je k mání s černou střechou /Opel Grandland X

V kombinaci s bílou karosérií to vypadá fakt dobře /Opel Grandland X

V kombinaci s bílou karosérií to vypadá fakt dobře /Opel Grandland X

Vzadu nový motor poznáte podle nápisu Turbo D /Opel Grandland X

Vzadu nový motor poznáte podle nápisu Turbo D /Opel Grandland X

Jízdní vlastnosti jsou na tuto kategorii aut nadprůměrné /Opel Grandland X

Jízdní vlastnosti jsou na tuto kategorii aut nadprůměrné /Opel Grandland X

Potěší i nová automatická osmistupňová převodovka /Opel Grandland X

Potěší i nová automatická osmistupňová převodovka /Opel Grandland X

Interiér je velmi dobře zpracovaný /Opel Grandland X

Interiér je velmi dobře zpracovaný /Opel Grandland X

Dojem luxusu navozuje i kontrastní prošívání /Opel Grandland X

Dojem luxusu navozuje i kontrastní prošívání /Opel Grandland X

K dispozici je jak světlý, tak i tmavý interiér /Opel Grandland X

K dispozici je jak světlý, tak i tmavý interiér /Opel Grandland X

Vzadu je místo i větší postavy /Opel Grandland X

Vzadu je místo i větší postavy /Opel Grandland X

Za příplatek je k dispozici i obří střešní okno /Opel Grandland X

Za příplatek je k dispozici i obří střešní okno /Opel Grandland X

Vyhřívání volantu se spouští tlačítkem přímo na tomto dílu /Opel Grandland X

Vyhřívání volantu se spouští tlačítkem přímo na tomto dílu /Opel Grandland X

Vzadu je také možnost vyhřívání sedaček a zásuvka na 230 V /Opel Grandland X

Vzadu je také možnost vyhřívání sedaček a zásuvka na 230 V /Opel Grandland X

Při parkování se hodí obraz složený ze záběrů čtyř kamer /Opel Grandland X

Při parkování se hodí obraz složený ze záběrů čtyř kamer /Opel Grandland X

Ve výbavě je prémiový audiosystém /Opel Grandland X

Ve výbavě je prémiový audiosystém /Opel Grandland X

Osmistupňová automatická převodovka řadí výborně /Opel Grandland X

Osmistupňová automatická převodovka řadí výborně /Opel Grandland X

Motor je dobře odhlučněný /Opel Grandland X

Motor je dobře odhlučněný /Opel Grandland X

Tlačítko pro bezklíčkové startování je trošku ukryté /Opel Grandland X

Tlačítko pro bezklíčkové startování je trošku ukryté /Opel Grandland X

Ve schránce pod loketní opěrkou je i možnost indukčního dobíjení mobilu /Opel Grandland X

Ve schránce pod loketní opěrkou je i možnost indukčního dobíjení mobilu /Opel Grandland X

Kufr má solidní kapacitu /Opel Grandland X

Kufr má solidní kapacitu /Opel Grandland X

Opěradla se sklápí v poměru 60:40 a k dispozici je i průvlak pro dlouhé předměty /Opel Grandland X

Opěradla se sklápí v poměru 60:40 a k dispozici je i průvlak pro dlouhé předměty /Opel Grandland X

Velikost ložné plochy přehledně /Opel Grandland X

Velikost ložné plochy přehledně /Opel Grandland X

Detailní pohled na dvoubarevné provedení karosérie /Opel Grandland X

Detailní pohled na dvoubarevné provedení karosérie /Opel Grandland X

Kola jsou i devatenáctipalcová /Opel Grandland X

Kola jsou i devatenáctipalcová /Opel Grandland X

K dispozici je řada asistenčních systémů, včetně samočinného brzdění /Opel Grandland X

K dispozici je řada asistenčních systémů, včetně samočinného brzdění /Opel Grandland X

Nechybí ani přepínání světel a čtení značek /Opel Grandland X

Nechybí ani přepínání světel a čtení značek /Opel Grandland X

Opel považuje vůz za ideál pro trávení volného času /Opel Grandland X

Opel považuje vůz za ideál pro trávení volného času /Opel Grandland X

Sériově je k mání s černou střechou /Opel Grandland X
V kombinaci s bílou karosérií to vypadá fakt dobře /Opel Grandland X
Vzadu nový motor poznáte podle nápisu Turbo D /Opel Grandland X
Jízdní vlastnosti jsou na tuto kategorii aut nadprůměrné /Opel Grandland X
27
Fotogalerie

První svezení s vrcholným Opelem Grandland X: Turbo D je svižné a tiché

Na severu Španělska panuje skoro stejná zima jako u nás. Vyhřívání volantu, sedaček i čelního skla tedy přišlo vhod.

Doby, kdy se zákazníci u Opelu ptali hlavně na novinky týkající se corsy či astry, jsou už pryč. Nyní "táhnou" hlavně vozy kategorie SUV, přesněji řečeno crossovery. To se týká Mokky X, Crosslandu X i největšího z této rodiny - Grandlandu X.

Ten je nyní k mání i v novém, nejluxusnějším, a tedy logicky i nejdražším stupni výbavy. Nádavkem navíc dostal vrcholný turbodiesel, který ovšem zkonstruovali motoroví specialisté francouzského koncernu PSA. Propojen je výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Tuto motorizaci na zádi vozu poznáte jednoduše podle nápisu Turbo D. Slovo Turbo používá Opel pro výkonné přeplňované zážehové agregáty, v tomto případě tedy D logicky signalizuje, že se do nádrže tankuje nafta.

Příchod tohoto motoru, který již splňuje emisní normu Euro 6 D souvisí s chystanou obměnou motorové palety, kterou Opel chystá pro příští měsíce.

Je samozřejmé, že se kvůli tomu motor neobejde bez vstřikování vodného roztoku močoviny, což zajistí splnění limitů na emise jedovaných oxidů dusíku. Tato nádrž na močovinu má objem sedmnáct litrů.

Brzy budou následovat pod kapotou tohoto auta další výměny motorů. Zážehová přeplňovaná dvanáctistovka sice bude k dispozici i nadále, ale místo šestistupňového automatu získá osmistupňový. Definitivní konec čeká turbodiesel 1,6 CDTI, který byl nyní laděn na výkon 88 kW. Místo něho si zákazníci budou moci zvolit čtyřválcovou přeplňovanou patnáctistovku ve dvou výkonových úrovních. Ta slabší poskytne 74 a silnější 96 kW.

Bude i hybrid

Dalším evolučním stupněm v úsilí o co nejnižší emise CO2 pak bude hybridní Grandland X. Na trh přijde příští rok. Parametry zatím lidé od Opelu tají, ale je jisté, že to bude plug-in hybrid a elektromotor bude pohánět zadní kola. Minimálně za určitých podmínek tak tedy řidič bude mít k dispozici pohon všech kol.

Opel se rozhodl do vrcholné verze Grandlandu namontovat prakticky všechny prvky výbavy, které podle něho vlastníci jeho vozů oceňují, a na které jsou jejich tvůrci hrdí. Teda například adaptivní LED přední světlomety či sedadla s atestem od německých ortopedů.

K tomu pak zase "lákadla" od svého vlastníka. Například mám na mysli systém IntelliGrip s pěti nastavitelnými režimy jízdy. "Je k dispozici za nulový příplatek, ovšem za situace, že se zákazník vzdá možnosti mít vůz na devatenáctipalcových kolech a spokojí se s "osmnáctkami", vysvětlil mluvčí českého zastoupení Opelu Martin Hejral.

Seznam základní výbavy této verze Ultimate je skutečně přebohatý. Za zmínku podle mého určitě stojí automatický parkovací asistent, prémiové audio Denon, bezdrátová indukční nabíječka, černě lakovaná sřecha, sortovní pedály, elektrická zásuvka pro 230 Voltů, navigace a vyhřívání čelního skla, volantu a předních i zadních sedaček. Když jsem se na cestu na tuto prezentaci, která se konala v okolí severošpanělského města Bilbao balil, nepředpokládal jsem, že v této zemi bude podobná výbava zapotřebí. A byla... První den prezentace totiž venkovní teplota nepřekročila šest stupňů.

Opel Grandland X 2,0 Diesel a Peugeot 3008 2,0 BlueHDi - srovnání výkonů
Model Opel Grandland Peugeot 3008
Převodovka Automatická (8 stupňů) Automatická (8 st)
Výkon 130 kW 130 kW
Maximální rychlost 214 km/hod 215 km/hod
Nejvyšší točivý moment 400 Nm 400 Nm
Zrychlení 0-100 km/hod 9,1 9,0
Spotřeba 4,9-4,8 4,8

I po nastartování v chladném počasí má studený motor velice kultivovaný, až nedieselový chod. Maximální točivý moment je k dispozici již ve dvou tisících otáčkách. To znamená, že automobil je nadprůměrně ochotný zrychlovat vždy, když šlápnete na plyn. Nezáleží na tom, zda se jedná o rozjezd z křižovatky, akceleraci během výjezdu z pomalé zatáčky nebo při předjíždění v táhlém kopci. Vůz byl ale během těchto testovacích jízd, které dohromady měřily zhruba dvě stě padesát kilometrů, zatížen pouze dvěma osobami a jejich cestovními zavazadly.

Jednoduše se člověk sžije také s novým osmistupňovým automatem. Řadí hladce a v logických okamžicích. Pádla pod volantem k dispozici nejsou, ale možnost manuálního řazení voličem není podle mého třeba využívat. Na rozdíl od řady jiných aut mi zde nevadí ani systém start&stop. Ten vypíná agregát již při zastavování již od nějakých 10 kilometrů v hodině. Start je pak po sundání nohy z brzdového pedálu skutečně střelhbitý a hlavně "bezotřesový".

Jen ta cena....

Při tuzemském dálničním rychlostním limitu 130 kilometrů v hodině jsem na otáčkoměru zaznamenal údaj 1800 otáček za minutu. Hluk motoru přitom do kabiny prakticky vůbec neproniká. Více je cítit zvuk, který přichází od podvozku.

Drtivou většinu testovacích kilometrů jsem během této prezentace absolvoval na rychlostních komunikacích. Na těch je vůz jako ryba ve vodě. Snadno a nehlučně polyká kilometry, posádka může poslouchat kvalitní zvuk z prémiového audiosystému a tělo se v certifikovaných sedačkách neunaví.

Spotřeba se na těchto komunikacích, které ovšem nejsou prosty poměrně dlouhých výjezdů a sjezdů, ustálila na hodnotě 6,7 litru. Když jsme sjel na členité silnice nízkých tříd a nespěchal jsem, ubývalo z nádrže každých sto kilometrů pouze 5,3 litru. Ve městě pak činila spotřeba 8,1 litru. Nejsou to sice žádné rekordní hodnoty, ale na vůz s automatickou převodovkou, který navíc zatěžovala maximální možná výbava, to není zase až tak špatné. Navíc jsem jezdil s exemplářem, který neměl najeto ani celých dva tisíce kilometrů.

Zvědavý jsem byl na to, jak si auto s těžkým dieselem poradí při rychlejším tempu v zatáčkách. Do přední části vozu se totiž s tímto motorem nastěhovala pořádná porce kilogramů navíc. Konkrétně, při porovnání s turbodieselem 1,6 je to navýšení o 183 kilogramů na celkových 1575 kilo..Podvozkáři Opelu si s tím však poradili velmi dobře. Nedotáčivost, a to ještě velmi mírná, byla cítit až v okamžicích, když už jsem se dostával na limit přilnavosti pneumatik.

Náklony karosérie jsou na auto s takto vysokou stavbou určitě přijatelné. Potěšilo i chování na nerovností, kterých však je ve Španělsku poměrně málo. Přejezdy zpomalovacích prahů se projeví krátkých "suchým" drcnutím, avšak okamžitě poté se auto příkladně zklidní a pokračuje ve zvolené stopě. 

Přes všechny klady se ale nemůžu ubránit dojmu, že přesně na tuto specifikaci auta se v Česku zatím stát fronty nebudou. Důvodem je cena. Ta totiž činí i po současné padesátitisícové slevě 871 900 Kč. Již zmiňovaný chystaný turbodiesel 1,5 bude v případě spárování se stejnou automatickou převodovkou o padesát tisíc korun levnější, pokud se lidé spokojí s pouze manuální převodovkou, pak ušetří dalších čtyřicet tisíc. A ti, kdož se spokojí se zážehovým agregátem 1,2 a s manuálem, získají stejně vybavený vůz za 691 900 Kč.

Až do konce léta bude navíc Opel prodávat motor 1,6 CDTi. Ten v popisované výbavě Ultimate stojí s přímo řazenou převodovkou na 751 900 Kč a se šestistupňovým automatem na 791 900 Kč.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud