Doby, kdy se zákazníci u Opelu ptali hlavně na novinky týkající se corsy či astry, jsou už pryč. Nyní "táhnou" hlavně vozy kategorie SUV, přesněji řečeno crossovery. To se týká Mokky X, Crosslandu X i největšího z této rodiny - Grandlandu X.
Ten je nyní k mání i v novém, nejluxusnějším, a tedy logicky i nejdražším stupni výbavy. Nádavkem navíc dostal vrcholný turbodiesel, který ovšem zkonstruovali motoroví specialisté francouzského koncernu PSA. Propojen je výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou.
Tuto motorizaci na zádi vozu poznáte jednoduše podle nápisu Turbo D. Slovo Turbo používá Opel pro výkonné přeplňované zážehové agregáty, v tomto případě tedy D logicky signalizuje, že se do nádrže tankuje nafta.
Příchod tohoto motoru, který již splňuje emisní normu Euro 6 D souvisí s chystanou obměnou motorové palety, kterou Opel chystá pro příští měsíce.
Je samozřejmé, že se kvůli tomu motor neobejde bez vstřikování vodného roztoku močoviny, což zajistí splnění limitů na emise jedovaných oxidů dusíku. Tato nádrž na močovinu má objem sedmnáct litrů.
Brzy budou následovat pod kapotou tohoto auta další výměny motorů. Zážehová přeplňovaná dvanáctistovka sice bude k dispozici i nadále, ale místo šestistupňového automatu získá osmistupňový. Definitivní konec čeká turbodiesel 1,6 CDTI, který byl nyní laděn na výkon 88 kW. Místo něho si zákazníci budou moci zvolit čtyřválcovou přeplňovanou patnáctistovku ve dvou výkonových úrovních. Ta slabší poskytne 74 a silnější 96 kW.
Bude i hybrid
Dalším evolučním stupněm v úsilí o co nejnižší emise CO2 pak bude hybridní Grandland X. Na trh přijde příští rok. Parametry zatím lidé od Opelu tají, ale je jisté, že to bude plug-in hybrid a elektromotor bude pohánět zadní kola. Minimálně za určitých podmínek tak tedy řidič bude mít k dispozici pohon všech kol.
Opel se rozhodl do vrcholné verze Grandlandu namontovat prakticky všechny prvky výbavy, které podle něho vlastníci jeho vozů oceňují, a na které jsou jejich tvůrci hrdí. Teda například adaptivní LED přední světlomety či sedadla s atestem od německých ortopedů.
K tomu pak zase "lákadla" od svého vlastníka. Například mám na mysli systém IntelliGrip s pěti nastavitelnými režimy jízdy. "Je k dispozici za nulový příplatek, ovšem za situace, že se zákazník vzdá možnosti mít vůz na devatenáctipalcových kolech a spokojí se s "osmnáctkami", vysvětlil mluvčí českého zastoupení Opelu Martin Hejral.
Seznam základní výbavy této verze Ultimate je skutečně přebohatý. Za zmínku podle mého určitě stojí automatický parkovací asistent, prémiové audio Denon, bezdrátová indukční nabíječka, černě lakovaná sřecha, sortovní pedály, elektrická zásuvka pro 230 Voltů, navigace a vyhřívání čelního skla, volantu a předních i zadních sedaček. Když jsem se na cestu na tuto prezentaci, která se konala v okolí severošpanělského města Bilbao balil, nepředpokládal jsem, že v této zemi bude podobná výbava zapotřebí. A byla... První den prezentace totiž venkovní teplota nepřekročila šest stupňů.
Opel Grandland X 2,0 Diesel a Peugeot 3008 2,0 BlueHDi - srovnání výkonů |
Model |
Opel Grandland |
Peugeot 3008 |
Převodovka |
Automatická (8 stupňů) |
Automatická (8 st) |
Výkon |
130 kW |
130 kW |
Maximální rychlost |
214 km/hod |
215 km/hod |
Nejvyšší točivý moment |
400 Nm |
400 Nm |
Zrychlení 0-100 km/hod |
9,1 |
9,0 |
Spotřeba |
4,9-4,8 |
4,8 |
I po nastartování v chladném počasí má studený motor velice kultivovaný, až nedieselový chod. Maximální točivý moment je k dispozici již ve dvou tisících otáčkách. To znamená, že automobil je nadprůměrně ochotný zrychlovat vždy, když šlápnete na plyn. Nezáleží na tom, zda se jedná o rozjezd z křižovatky, akceleraci během výjezdu z pomalé zatáčky nebo při předjíždění v táhlém kopci. Vůz byl ale během těchto testovacích jízd, které dohromady měřily zhruba dvě stě padesát kilometrů, zatížen pouze dvěma osobami a jejich cestovními zavazadly.
Jednoduše se člověk sžije také s novým osmistupňovým automatem. Řadí hladce a v logických okamžicích. Pádla pod volantem k dispozici nejsou, ale možnost manuálního řazení voličem není podle mého třeba využívat. Na rozdíl od řady jiných aut mi zde nevadí ani systém start&stop. Ten vypíná agregát již při zastavování již od nějakých 10 kilometrů v hodině. Start je pak po sundání nohy z brzdového pedálu skutečně střelhbitý a hlavně "bezotřesový".
Jen ta cena....
Při tuzemském dálničním rychlostním limitu 130 kilometrů v hodině jsem na otáčkoměru zaznamenal údaj 1800 otáček za minutu. Hluk motoru přitom do kabiny prakticky vůbec neproniká. Více je cítit zvuk, který přichází od podvozku.
Drtivou většinu testovacích kilometrů jsem během této prezentace absolvoval na rychlostních komunikacích. Na těch je vůz jako ryba ve vodě. Snadno a nehlučně polyká kilometry, posádka může poslouchat kvalitní zvuk z prémiového audiosystému a tělo se v certifikovaných sedačkách neunaví.
Spotřeba se na těchto komunikacích, které ovšem nejsou prosty poměrně dlouhých výjezdů a sjezdů, ustálila na hodnotě 6,7 litru. Když jsme sjel na členité silnice nízkých tříd a nespěchal jsem, ubývalo z nádrže každých sto kilometrů pouze 5,3 litru. Ve městě pak činila spotřeba 8,1 litru. Nejsou to sice žádné rekordní hodnoty, ale na vůz s automatickou převodovkou, který navíc zatěžovala maximální možná výbava, to není zase až tak špatné. Navíc jsem jezdil s exemplářem, který neměl najeto ani celých dva tisíce kilometrů.
Zvědavý jsem byl na to, jak si auto s těžkým dieselem poradí při rychlejším tempu v zatáčkách. Do přední části vozu se totiž s tímto motorem nastěhovala pořádná porce kilogramů navíc. Konkrétně, při porovnání s turbodieselem 1,6 je to navýšení o 183 kilogramů na celkových 1575 kilo..Podvozkáři Opelu si s tím však poradili velmi dobře. Nedotáčivost, a to ještě velmi mírná, byla cítit až v okamžicích, když už jsem se dostával na limit přilnavosti pneumatik.
Náklony karosérie jsou na auto s takto vysokou stavbou určitě přijatelné. Potěšilo i chování na nerovností, kterých však je ve Španělsku poměrně málo. Přejezdy zpomalovacích prahů se projeví krátkých "suchým" drcnutím, avšak okamžitě poté se auto příkladně zklidní a pokračuje ve zvolené stopě.
Přes všechny klady se ale nemůžu ubránit dojmu, že přesně na tuto specifikaci auta se v Česku zatím stát fronty nebudou. Důvodem je cena. Ta totiž činí i po současné padesátitisícové slevě 871 900 Kč. Již zmiňovaný chystaný turbodiesel 1,5 bude v případě spárování se stejnou automatickou převodovkou o padesát tisíc korun levnější, pokud se lidé spokojí s pouze manuální převodovkou, pak ušetří dalších čtyřicet tisíc. A ti, kdož se spokojí se zážehovým agregátem 1,2 a s manuálem, získají stejně vybavený vůz za 691 900 Kč.
Až do konce léta bude navíc Opel prodávat motor 1,6 CDTi. Ten v popisované výbavě Ultimate stojí s přímo řazenou převodovkou na 751 900 Kč a se šestistupňovým automatem na 791 900 Kč.