První pomoc v Evropě: Češi jsou v průměru, číslo 112 nezná 46 procent

Více než polovina lidí při tragických dopravních nehodách umírá během několika prvních minut. Alarmující údaj, který nastoluje zásadní otázku – umějí motoristé v Evropě, účastníci nehod poskytnout odpovídající první pomoc?

Odpovědi na to se snažil dát výzkum v rámci programu EuroTest, pod vedením německého automotoklubu ADAC.

Pokud jde o otázky, začínalo se obecnějšími, například: Kdy naposledy jste se zúčastnil kurzu první pomoci? V tomto případě byla nejčastější odpovědí: před 5 lety (36 %). Hned na druhém místě – nikdy (32,1 %).

Téměř 66 procent řidičů odpovědělo ANO na dotaz, jestli jsou si jistí, že by dokázali první pomoc poskytnout. Záporně odpovědělo 20 procent dotazovaných a 14 procent motoristů nevědělo. V České republice se 32,2 procenta účastníků průzkumu přiznalo, že neví, zda první pomoc poskytnout dokážou. 

Nadpoloviční většina znala mezinárodní nebo národní číslo, kam se lze ohledně pomoci dovolat, nicméně 42,3 % dotázaných motoristů 112, mezinárodní číslo tísňového volání, neznalo. U nás neznalo číslo 112 ještě o zhruba 4 % více dotázaných.

Znalosti o manipulaci se zraněným, že je třeba ho položit na záda (vědělo 47 % Čechů proti evropskému průměru 37 %), a že je třeba začít s resuscitací, vědělo v průměru 75,1 % v celé Evropě a 88,6 % dotázaných v ČR).

Jsme průměrní, což není špatné

Znalosti českých řidičů byly v průměru velmi blízko evropskému průměru. Příznivě vyzněl i výsledek, kdy rozdíl mezi teoretickými a praktickými znalostmi českých řidičů byl minimální. Naopak největší rozdíly zaznamenal evropský průzkum například v Portugalsku.

Pro české účastníky vyzněl příznivě fakt, že pouze 23,2 % dotázaných nikdy nenavštěvovalo kurz první pomoci, zatímco evropský průměr je 32,1 %. Co ale stojí za pozornost? 61,1 % Čechů neví jak správně resuscitovat.

Pokud jde o posouzení vlastních znalostí první pomoci, průměr za 14 zemí Evropy včetně ČR, činí 65,8 procenta. Nad tímto průměrem je jen pět zemí: Finsko (nejvíce 85,4 %), Rakousko, Německo, Dánsko a těsně (o 1 desetinu procenta) i Francie. Naopak zbývajících 9 zemí je pod průměrem, na samém konci jsou: Srbsko, Švýcarsko a Slovinsko. Česká republika s 58,4 % je uprostřed.

Varující je také zjištění, pokud jde o správnost postupu jednotlivých kroků při poskytnutí první pomoci při havárii, jsou čeští řidiči s 10,8 % (evropský průměr 17,8 %) třetí nejhorší po motoristech Itálie a Španělska.

 

Mezinárodní projekt

  • Uskutečnil se za odborné spolupráce s Červeným křížem ve 14 zemích (Belgie, Dánsko, Německo, Finsko, Francie, Itálie, Chorvatsko, Rakousko, Portugalsko, Švýcarsko, Srbsko, Slovinsko, Španělsko a Česká republika). V každé z nich bylo v průměru dotázáno 200 řidičů.
  • Dotazovaní byli rozděleni do tří věkových skupin (18 až 25 let, 26 až 59, 60 let a starší) s přibližně stejným podílem mužů a žen. Měli odpovědět na deset otázek, včetně zvládnutí dvou praktických úkolů poskytnutí první pomoci.
  • Pro náhodný výběr respondentů se vybírala tři různá místa s velmi vysokou intenzitou dopravy, například parkoviště na dálnicích nebo u nákupních center.
     
 


 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 53 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků