První pomoc v Evropě: Češi jsou v průměru, číslo 112 nezná 46 procent

Více než polovina lidí při tragických dopravních nehodách umírá během několika prvních minut. Alarmující údaj, který nastoluje zásadní otázku – umějí motoristé v Evropě, účastníci nehod poskytnout odpovídající první pomoc?

Odpovědi na to se snažil dát výzkum v rámci programu EuroTest, pod vedením německého automotoklubu ADAC.

Pokud jde o otázky, začínalo se obecnějšími, například: Kdy naposledy jste se zúčastnil kurzu první pomoci? V tomto případě byla nejčastější odpovědí: před 5 lety (36 %). Hned na druhém místě – nikdy (32,1 %).

Téměř 66 procent řidičů odpovědělo ANO na dotaz, jestli jsou si jistí, že by dokázali první pomoc poskytnout. Záporně odpovědělo 20 procent dotazovaných a 14 procent motoristů nevědělo. V České republice se 32,2 procenta účastníků průzkumu přiznalo, že neví, zda první pomoc poskytnout dokážou. 

Nadpoloviční většina znala mezinárodní nebo národní číslo, kam se lze ohledně pomoci dovolat, nicméně 42,3 % dotázaných motoristů 112, mezinárodní číslo tísňového volání, neznalo. U nás neznalo číslo 112 ještě o zhruba 4 % více dotázaných.

Znalosti o manipulaci se zraněným, že je třeba ho položit na záda (vědělo 47 % Čechů proti evropskému průměru 37 %), a že je třeba začít s resuscitací, vědělo v průměru 75,1 % v celé Evropě a 88,6 % dotázaných v ČR).

Jsme průměrní, což není špatné

Znalosti českých řidičů byly v průměru velmi blízko evropskému průměru. Příznivě vyzněl i výsledek, kdy rozdíl mezi teoretickými a praktickými znalostmi českých řidičů byl minimální. Naopak největší rozdíly zaznamenal evropský průzkum například v Portugalsku.

Pro české účastníky vyzněl příznivě fakt, že pouze 23,2 % dotázaných nikdy nenavštěvovalo kurz první pomoci, zatímco evropský průměr je 32,1 %. Co ale stojí za pozornost? 61,1 % Čechů neví jak správně resuscitovat.

Pokud jde o posouzení vlastních znalostí první pomoci, průměr za 14 zemí Evropy včetně ČR, činí 65,8 procenta. Nad tímto průměrem je jen pět zemí: Finsko (nejvíce 85,4 %), Rakousko, Německo, Dánsko a těsně (o 1 desetinu procenta) i Francie. Naopak zbývajících 9 zemí je pod průměrem, na samém konci jsou: Srbsko, Švýcarsko a Slovinsko. Česká republika s 58,4 % je uprostřed.

Varující je také zjištění, pokud jde o správnost postupu jednotlivých kroků při poskytnutí první pomoci při havárii, jsou čeští řidiči s 10,8 % (evropský průměr 17,8 %) třetí nejhorší po motoristech Itálie a Španělska.

 

Mezinárodní projekt

  • Uskutečnil se za odborné spolupráce s Červeným křížem ve 14 zemích (Belgie, Dánsko, Německo, Finsko, Francie, Itálie, Chorvatsko, Rakousko, Portugalsko, Švýcarsko, Srbsko, Slovinsko, Španělsko a Česká republika). V každé z nich bylo v průměru dotázáno 200 řidičů.
  • Dotazovaní byli rozděleni do tří věkových skupin (18 až 25 let, 26 až 59, 60 let a starší) s přibližně stejným podílem mužů a žen. Měli odpovědět na deset otázek, včetně zvládnutí dvou praktických úkolů poskytnutí první pomoci.
  • Pro náhodný výběr respondentů se vybírala tři různá místa s velmi vysokou intenzitou dopravy, například parkoviště na dálnicích nebo u nákupních center.
     
 


 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 65 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků