Kapitoly článku:
SDV6: pár koní k dobru, nižší emise
Náš testovaný kousek měl pod kapotou silnější šestiválec SDV6. Jeho výkon povyrostl o jedenáct koní na konečných 256 k, kterých dosahuje při 4000 ot./min. Vrchol točivého momentu 600 Nm zůstal, přičemž je dostupný od 2000 ot./min. Aby bylo učiněno ekologii za dost, snížily se emise z původních 244 g CO2/km o 14 gramů.
Výkon vyšší pouze o jedenáct koní nevypadá takhle na papíře, respektive na obrazovce, na kdo ví jak zásadní změnu, ale v praxi je až překvapivě hodně znát. Auto působí svižněji než původní SDV6, což nakonec dokazuje také o tři desetiny vteřiny lepší zrychlení z nuly na 100 km/h. Větší zásluhu na tom ovšem má nová osmistupňová převodovka. Jak jsem psal už v testu Jaguaru XF 2.2D, k naftovému šestiválci to je přímo ideální společník a z testovaného Discovery dělá skvělý stroj pro zdolávání dálničních tras.
Díky osmi rychlostním stupňům také klesla spotřeba. Původní SDV6 mělo tabulkové údaje 11,2/8,3/9,3 l/100 km (město/mimo/kombinace), faceliftové provedení přichází s čísly 9,8/8,1/8,8 l/100 km. Když zavzpomínám na mé jarní zkušenosti s předfaceliftovým Discovery osazeným tímto motorem, jezdil jsem za 11,5 litru. Dvě stě kilometrů s omlazeným provedením pak znamenalo spotřebu 10,2 l/100 km. Pravda, šlo o ryze dálniční trasu, ale téměř pořád v levém jízdním pruhu a všichni víme, kolik se v rychlém pruhu na naší slavné D1 tak nějak v průměru jezdí.
Převodovka ZF obecně řadí velice rychle a v případech, že řidič chce měnit převody pomocí pádel pod volantem, poslouchá na slovo. Platí to samozřejmě také pro Discovery, ale upřímně řečeno zrovna u takového auta nevidím důvod (krom podřazování při brzdění motorem), proč bych se měl obtěžovat nějakým řazením.
Do České republiky ideál
Discovery nemá svou výškou daleko ke dvěma metrům, má na kategorii SUV nadprůměrnou světlou výšku, váží dvě a půl tuny a podvozek jednoznačně preferuje pohodlí. V zatáčkách se proto karoserie citelně naklání, ale s tím se prostě musí počítat. Jak už to tak v životě chodí, nelze mít všechno. Naproti tomu jde o velice pohodlné auto, které se s přehledem vypořádá s „kvalitní“ dálnicí typu D1 a české cesty ho taktéž nerozhází. Vzduchové odpružení odvádí skvělou práci. Posádka se jednoduše nese nad veškerým provozem a nic moc ji nezajímá, nic ji nevyrušuje. Ani se nedivím, že (nejen) ženy po Land Roveru Discovery tak touží.
Land Rover Discovery je jedním z mála aut spojujících terénní schopnosti s dobrými jízdními vlastnostmi. To je další z trumfů, které tento model drží. Konkurence v období vrcholného šílenství po něčem z kategorie SUV houfně upustila od terénních aut schopných něco předvést také mimo silnici, takže prakticky pro Discovery zbylo pouze pár konkurentů. Jmenujme například Pathfinder, Land Cruiser nebo Pajero. Oproti nim je ale „Disco“ pohodlnější a nabízí také velmi zajímavý poměr cena/výbava/schopnosti (a samozřejmě osmistupňovou převodovku pro všechny verze). Základní Discovery začíná na 1 080 128 Kč, vrcholné Discovery 3.0 SDV6 HSE má cenovku 1 508 195 Kč.
Základní technické údaje | |
Motor | vznětový přeplňovaný šestiválec |
Počet válců/počet ventilů | 6 / 24 |
Zdvihový objem motoru | 2993 cm3 |
Nejvyšší výkon | 188 kW (256 k)/ 4000 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 600 Nm/ 2000 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,2 s |
Nejvyšší rychlost | 180 km/h |
Převodovka | 8stupňová automatická |
Objem zavazadl. prostoru | 280 / 2558 l |
Objem palivové nádrže | 82,3 l |
Hmotnost | 2583 kg |
Spotř. paliva město/mimo město/komb. | 9,8 / 8,1 / 8,8 l/100 km |
Průměrná spotřeba v testu | 10,2 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 885 mm |
Délka/šířka/výška | 4 829 / 2176 / 1887 mm |
Základní cena | 1 080 128 Kč |