První dojmy: Land Rover Discovery 4 2012

Dalším z dílny Jaguar Land Rover, kdo dostal pro nadcházející modelový rok facelift, je Discovery 4. Zjistili jsme, co se u něj změnilo.
Seznam kapitol
  1. What´s new?, Land Rover veliký, Uvnitř dvě důležité změny
  2. SDV6: pár koní k dobru, nižší emise, Do České republiky ideál, Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Land Rover Discovery je model, který se z nějakého neznámého důvodu těší speciálně v České republice velké oblibě. Zatímco například v Rakousku „frčí“ Freelander, obyvatelé naší země krásné si rádi připlatí za větší auto. Ani samotné vedení Land Roveru neví, čím to přesně je, ale rozhodně se nezlobí.

O to více nás mrzí, že se tento model dlouhou dobu nedostal z nejrůznějších důvodů do našeho redakčního testu. Naštěstí se nám naskytla možnost krátkého svezení s Discovery modelového roku 2012. Vzhledem k tomu, že jsme vás lidově řečeno ošidili o klasickou recenzi, pokusím se o trochu podrobnější popis, abych vám ji alespoň částečně vynahradil.

Test Land Rover Discovery TDV6: klasik

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

What´s new?

Ale pěkně popořádku. Nejdůležitější v tuto chvíli je samotný fakt, že Discovery, spolu se svým sourozencem Range Rover Sport, prošlo faceliftem. Co všechno modernizace přinesla? Na designu nic nového nehledejte, ten zůstal nezměněn, a když se podíváte na náš poslední test Land Roveru Discovery z roku 2007, určitě si všimnete toho, že ani čtyři roky staré auto se od toho současného nejnovějšího liší pouze v detailech. Designéři dostali přísný zákaz cokoliv dělat a u těchto aut je to tak maximálně v pořádku.

Inovovala se především technika. Nabídka v ČR zahrnuje pouze verze s motorizacemi TDV6 nebo SDV6, tedy s naftovými šestiválci (vybrané trhy mají také Discovery 5.0 V8). První jmenovaný nabídne maximální výkon 211 koní (je to mimochodem ten stejný motor, který díky faceliftu ukončil své působení v Jaguaru XF), silnější varianta poskytne nanejvýš 256 k. Právě nárůst výkonu u SDV6 je jednou z důležitých novinek pro nový modelový rok. Přesně řečeno byl výkon zvýšen o 11 koní. V případě slabší motorizace TDV6 automobilka snížila o 20 g produkci emisí CO2, jinak vše zůstalo při starém.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ovšem absolutně největší změnou je příchod osmistupňové automatické převodovky ZF. Tu už minulý rok dostal Range Rover (spolu s naftovým osmiválcem) a pro nový modelový rok obdrží stejnou převodovku také Range Rover Sport. Nová převodovka znamená také nový (samozřejmě otočný) volič jízdních režimů a možnost řazení pádly pod volantem.

Další inovace už jsou spíše detailního charakteru. Všechny výbavy mají například USB vstup nebo možnost připojení iPodu, zadní cestující mohou dostat svůj zábavní systém, přepracována byla také navigace a v nabídce se objevily dvě sady nově tvarovaných disků.

Land Rover veliký

I když to z fotografií nemusí být úplně patrné, Land Rover Discovery je opravdu pořádně velký automobil. Na délku měří 4829 mm, vysoký je 1887 mm a šířka se pohybuje kolem hodnoty dvou metrů. Je zajímavé, že za volantem takhle obrovského auta velice často uvidíte ženy. Tenhle fakt je sice zajímavý, ale není nepochopitelný. Stačí si sednout dovnitř. Posádka je hodně vysoko nad silnicí, řidič má patřičný přehled nad okolním provozem a před sebou obří rovnou kapotu. Pocit bezpečí, jaký Discovery dává, je enormní. Něco podobného jsem zažil snad jen v Toyotě Land Cruiser. Nakolik je pocit nezničitelnosti falešný (větší hmotnost = větší setrvačné síly atd.), to je téma na samostatnou debatu. Důležité je, že tenhle pocit bezpečí je nepochybně hlavním důvodem, proč některé ženy tolik používají Discovery pro přepravu dětí ze satelitního městečka do škol a zpět.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér Discovery samozřejmě odpovídá vnějším rozměrům a také tomu, jak jednoduše je karoserie tvarovaná. Zapomeňte na nějaká omezení kvůli tomu, že se střecha tak či onak efektně svažuje. Sice pro někoho bude Discovery krabice, ale dovnitř naložíte úplně všechno. Pravdou je, že by na zadních sedadlech mohlo být o něco více místa (vzhledem k tomu jak je vůz velký), ale trpět určitě nikdo nebude. Překvapení se pak koná ve třetí řadě sedadel. Také zde se dá relativně pohodlně cestovat a to nemusíte být žádní trpaslíci. V případě použití šestého a sedmého místa zbyde v zavazadelníku objem 280 l. Pokud naopak sklopíte všechno, co můžete, máte k dispozici prostor o objemu zhruba dva a půl krychlového metru.

Uvnitř dvě důležité změny

Novinky, které facelift přinesl do interiéru, přehlédnete celkem snadno. Podobně jako vnější design, také vnitřek zůstává pořád prakticky stejný. Provedení modelového roku 2012 dostalo konečně trochu lepší displej palubního počítače (ten předchozí vypadal fakt hrozně). Na barevné verze známé třeba už i z Hyundaiů si ale stále musíme nechat zajít chuť.

Druhou výraznější novinkou je už zmíněný příchod nové převodovky, která na místo původní páky přinesla otočný ovladač. Zřejmě aby si řidič nepletl volič jízdních režimů převodovky s ovladačem systému Terrain Response, byl středový tunel trochu přepracován. Systém Terrain Response se nově ovládá tlačítky (na místo kruhového ovladače). Vše ostatní zůstalo beze změny, což platí také o přepracovaném multimediálním systému s navigací. Ten sice umí hlasové ovládání nebo Bluetooth, ale pořád je pomalý a hlavně stejně nepřehledný.

Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Land Rover Freelander 2.179
Rok výroby: 2009
Stav: 165 280 km
Cena: 230 000 Kč
Land Rover Freelander 2.179
Rok výroby: 2007
Stav: 171 612 km
Cena: 194 000 Kč
Land Rover Freelander 1.951
Rok výroby: 2004
Stav: 181 520 km
Cena: 100 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků