První český motor GE míří do Ameriky

Slavná tradice českého výrobce leteckých motorů Walter má pokračování, byť pod jinou značkou. Největší světový výrobce GE Aviation, který před časem koupil část aktiv Waltrovky, získal povolení pro uplatnění svého nového turbovrtulového motoru H80 z pražských Letňan na klíčovém americkém trhu.

„H80 je prvním motorem vyvinutým GE Aviation v Česku, který získal certifikaci amerického Federálního úřadu pro civilní letectví,“ uvedl pro deník E15 obchodní ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák. Český motor H80, který vznikl modernizací staršího modelu M601 právě od společnosti Walter, je navíc vůbec prvním leteckým motorem GE, který byl vyvinutý a vyrobený mimo území Spojených států.

Prezident turbovrtulové divize GE Aviation Paul Theofan zdůrazňuje, že certifikace umožní uvedení motoru do provozu na amerických zemědělských letounech Thrush 510G. Český závod GE Aviation chce letos vyrobit 70 motorů, v příštích letech už by se měl tento počet pohybovat v řádu stovek. GE Aviation zároveň rozšiřuje síť servisních a podpůrných středisek po celém světě, počítá se s Jižní a Severní Amerikou i Afrikou.

GE Aviation hodlá motory H80 výrazně uplatnit také na ruském trhu, a to mimo jiné díky jejich využití v menších dopravních letounech L410 kunovické společnosti Aircraft Industries. Jejím většinovým spolumajitelem je ruská společnost UGMK.

Motor H80 už dříve získal certifikaci evropské agentury EASA a i v tomto ohledu dosáhl na prvenství – je prvním takovým motorem společnosti GE Aviation.

Předchůdce nového motoru, starší M601, jehož výroba se od roku 2008 také ocitla pod střechou GE Aviation, je zatím nejrozšířenější verzí původní waltrovské řady z pražských Jinonic. Zhruba 1600 těchto motorů je dnes využíváno po celém světě ve více než třiceti typech letadel. Nový motor H80 je kombinací právě robustní a „elegantní“ konstrukce waltrovského M601 a aerodynamického designu GE Aviation. Má prodlouženou provozní dobu 3600 letových hodin mezi generálními opravami.

Vývoj nového motoru H80 bývá označován za důkaz oživení českého leteckého průmyslu. Bývalé Československo v tomto odvětví patřilo v osmdesátých letech k pěti největším světovým hráčům.

 

Od Josefa Waltra k GE Aviation

Společnost Walter Motors založil v pražských Jinonicích zámečník a výrobce motocyklů Josef Walter před sto lety – v roce 1911. Waltrovka vyráběla automobily, od dvacátých let také letecké motory. Po znárodnění byla továrna přejmenována na Motorlet, po sametové revoluci ji čekal úpadek. Část aktiv společnosti Walter koupila v roce 2008 americká společnost GE Aviation a přestěhovala veškeré aktivity z Jinonic do Letňan.

 

 

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků