Průzkum ŠkoFIN: Pětina českých řidičů omezuje v zimě jízdu autem

Podle průzkumu finanční společnosti ŠkoFIN nejsou pro polovinu českých řidičů zimní období a s ním související ztížené povětrnostní podmínky limitující překážkou při řízení jejich vozu. Ostatní přiznávají, že zimní počasí jejich řidičské návyky ovlivňuje – 22 % řidičů jezdí vozem v zimě méně často či téměř vůbec. Výrazně opatrnější jsou přitom v tomto období ženy, z nichž řízení během zimních měsíců omezuje více než čtvrtina (28,4 %) oproti 16,3 % mužů. Schopnost auta spolehlivě a bezpečně jezdit i v nepříznivém zimním počasí je důležitým parametrem při výběru nového vozu pro 42 % Čechů.

Teploty pod nulou, sníh a námraza na silnici jsou nepřítelem každého řidiče. Se zimním počasím souvisí nejen snížená ochota některých řidičů pouštět se na české silnice, ale také povinnosti, doporučení a některá omezení. Podle průzkumu ŠkoFINu dává pouhá třetina Čechů před zimou svůj vůz do servisu na kompletní kontrolu. Necelá polovina (47,5 %) nechá pouze přezout pneumatiky, zbytek (20,3 %) nedělá vůbec nic. „Je evidentní, že Češi si s aktivním zajištěním bezpečnosti včetně preventivních prohlídek před zimou hlavu příliš nelámou. Vlastnosti vozu podporující bezpečnost jízdy v nepříznivých povětrnostních podmínkách hrají při výběru nového auta roli pro pouhé dvě pětiny Čechů,“ komentuje situaci Petr Abrahámek, ředitel obchodu a marketingu ve ŠkoFINu. Zda je jejich budoucí vůz schopný bezpečné jízdy za všech povětrnostních podmínek je pětině respondentů jedno, více jak třetinu (37,6 %) toto kritérium při výběru dokonce ani nenapadlo.

Třetina dopravních nehod, kterých byli účastni respondenti průzkumu, se přitom odehrála právě v zimním období. „Dnešní automobily jsou technologicky vybaveny tak, že svými bezpečnostními a pohonnými systémy významně pomáhají snižovat rizika, která může řízení v zimě přinášet. Je ale důležité, aby si lidé tato rizika uvědomovali. Zimní pneumatiky jsou už nejen povinností, ale i standardem, který mohou řidiči získat např. v rámci měsíční splátky operativního leasingu, a to včetně přezutí. Pokud ale třeba rodina s dětmi jezdí v zimě pravidelně na hory, je důležité zvážit i další parametry vozu, které jízdu na sněhu či ledovce usnadňují – třeba pohon na všechna čtyři kola,“ vysvětluje Petr Abrahámek.

Nejvíc nás v zimě štvou namrzlá okna

Ačkoli polovina Čechů není při řízení auta zimním počasím nijak omezována, každého řidiče na zimě přece jen něco štve. Na vrcholu žebříčku „nepopularity“ stojí každodenní nutnost škrábat namrzlá autoskla – ta vadí 59 % Čechům. Čtvrtina (26,8 %) řidičů na druhé místo zařadila zimu, která je ve voze předtím, než se dostatečně vytopí. Necelé desetině (8,4 %) vadí nutnost jezdit v zimě pomaleji a kolem 5 % Čechů volilo jako nejotravnější povinnost přezouvat pneumatiky.

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků