Průměrné emise CO2 z nových aut klesly o 2,6 % pod plánovaný limit

Evropští zákazníci jsou ekologicky uvědomělí a kupují si úsporná auta s nízkými emisemi CO2.

Evropská Unie si dala za cíl srazit průměrné emise CO2 z nových aut prodaných v roce 2015 na 130 g/km CO2. Jenže to se podařilo splnit už v roce 2013 a i v loňském roce průměrné emise dále klesaly, ukázala studie Evrospké agentury pro životní prostředí (EEA).

Průměrné emise v roce 2014 dosahovaly na 123,4 g/km CO2. Přesto Evropská Unie neplánuje polevovat ve svých represáliích a na rok 2021 stanovila cíl 95 g/km CO2, aby se zachránila planeta před globálním oteplením a lední medvědi před utonutím.

Život řidiče

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Co možná nevíte o CO2

  • Oxid uhličitý není toxický
  • Průměrný člověk vydýchá za den necelý 1 kg CO2
  • Doprava, včetně námořní a letecké, se podílí na celosvětových emisích CO2 z 20 %
  • V porovnání s přírodními procesy vyprodukuje veškerá lidská činnost jen necelá 4 % CO2

Auta s nejnižšími normovanými emisemi CO2 kupovali zákazníci v Nizozemí, Portugalsku a Řecku, nejméně zodpovědní jsou zákazníci v Estonsku, Lotyšsku a Bulharsku. Na tyhle rozvratné živly si určitě ještě EU pořádně posvítí!

Agentura EEA se obávala, že průměrné emise nových aut vzrostou spolu s nárůstem prodejů a zlevněním pohonných hmot na konci roku 2014. Trh EU se totiž vzpamatoval z propadu po roce 2007, kdy bylo prodáno 15,5 milionu nových vozů. V roce 2014 trh rostl o 6 % na 12,5 milionu nových aut.

Život řidiče | Názory

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Přesto lidé kupovali ekonomičtější a ekologičtější auta. Automobilkám se totiž daří srážet normované emise dolů i u velkých aut a zákazníci využívají toho, že mohou mít relativně slušné auto s nízkými emisemi, což ho ve většině zemí určujících daně podle emisí CO2 řadí do nejnižších daňových sazeb. Dnes už i velká část vozů kategorie C dokáže srazit emise pod 120 g/km CO2.

Nejméně emisí vedle zatím nepříliš populárních hybridů vypouští malé downsizované turbodiesely. Těm teď ale jednotlivé státy stále více šlapou na krk, protože se „najednou ukázalo“, že malé diesely vlastně nejsou tak ekologické...

Zajímavosti | Život řidiče | Statistiky | Palivo

Studie: Moderní diesely vypouštějí sedmkrát víc emisí, než slibují

Skutečnost ale bude trochu jiná a EEA se obává, že skutečné emise odpovídající nikoli nepřesné normě NEDC, ale reálnému provozu, budou odhadem o 20 až 30 procent vyšší. I zákazníci hlásí v různých anketách průměr nových aut asi 6,5 l/100 km, zatímco průměrná hodnota kombinované spotřeby se pohybuje okolo pěti litrů na sto kilometrů.

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2006
Stav: 152 346 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 144 236 km
Cena: 60 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků