Průměrné emise CO2 nových aut klesly už o 8 % pod plánovaný limit

Automobilky snižují tabulkovou spotřebu i emise, ale jak se to změní s novými testy měření spotřeby? Nebude to pak mnohem horší?

Automobilky předbíhají plány Evropské unie ohledně regulace maximálního množství vypouštěných emisí z nových osobních aut. Nová auta prodaná v roce 2015 měla v celé EU průměrné emise 119,6 g/km CO2, což je o 10,4 gramu, respektive o 8 % méně než byl původní cíl EU do roku 2020. To mají průměrné emise dosahovat na maximálně 130 g/km CO2.

Spolu s tím to také znamená pokles průměrné tabulkové spotřeby a emisí nových aut o tři procenta proti roku 2014, kdy už i tak průměrné emise CO2 klesly pod plánovaný limit o 2,6 %.

Život řidiče | Názory

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

V celé EU mírně poklesl podíl dieselů a to na 52 %, benzínových aut se prodalo 45 %. Zbytek spadá na plyn, hybridy a elektromobily. Průměrné emise dieselů jsou 119,2 g/km CO2, benzínová auta mají průměr 122,6 g/km CO2. Nejvyšší tržní podíl dieselů je v Irsku a Lucembursku a to 71 %.

Přepočtem tak průměrná tabulková spotřeba nových benzínových aut vychází na 5,28 litru na 100 km, u dieselů je to průměrná kombinovaná spotřeba 4,5 litru na 100 km. Průměrné emise klesly i přesto, že roste tržní podíl crossoverů a SUV.

Plug-in hybridy a čisté elektromobily mají v EU tržní podíl 1,3 %, ale například v Nizozemí mají skoro 12% podíl. Nizozemí je také země s nejnižšími průměrnými emisemi a to 101,2 g/km CO2.

Ojetiny | Život řidiče | Názory

Úřady na ekologickou daň nezapomněly, od r. 2018 má platit i pro Euro 3

V Česku byly průměrné emise nových aut 126,3 g/km CO2, což je méně než na Slovensku, v Polsku nebo Německu. Nejvyšší průměrné emise v celé EU má Estonsko a to 137,2 g/km CO2.

Průměrné nové auto prodané v EU váží 1381 kg. Nejtěžší auta se prodávala ve Švédsku (1530 kg), nejlehčí pak na Maltě (1199 kg). Průměrný diesel prodaný v roce 2015 měl také o 311 kg vyšší hmotnost než průměrné benzínové auto. Ještě se sluší připomenout, že veškerá lidská populace včetně průmyslu, zemědělství a dopravy se podílí na celosvětových emisích CO2 čtyřmi procenty. 96 % CO2 si vyrobí příroda sama.

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků