Průhledový displej: z letadel do aut

Takzvaný head-up displej, označovaný zkratkou HUD, zamířil koncem 80. let z kokpitů letadel do výbavy automobilů, aby zvýšil úroveň aktivní bezpečnosti. Optimalizace funkce a nastavení průhledového displeje probíhá během vývoje ve vyspělých jízdních simulátorech.

Technika průhledového displeje byla původně vyvinuta pro vojenská letadla, od 70. let se však používá také v civilním sektoru a stále častěji se objevuje i v konstrukci automobilů.

Průhledový displej pro automobily prodělává v současnosti vývoj směrem od jednoduchého zobrazování několika málo základních informací k multifunkčnímu, konfigurovatelnému a plně barevnému zobrazování s náročným grafickým zpracováním.

Klepněte pro větší obrázek
Průhledový displej pochází z vojenských letadel.

Oči stále na silnici

Výhodou průhledového displeje je zobrazování informací přímo do zorného pole řidiče, který tak nemusí kvůli kontrole provozních údajů odvracet zrak od dění před vozidlem. Vypadá to možná jako nepodstatná drobnost.

Klepněte pro větší obrázek
Koncern PSA používá jednoduchý průhledový displej s pomocným sklíčkem. 

Potenciální přínos průhledového displeje pro bezpečnost silničního displeje je ovšem velký, protože například při jízdě ve městě rychlostí 50 km/h ujede vůz během jediné sekundy, kdy se řidič nedívá dopředu, téměř 14 metrů „poslepu“.

Virtuální obraz

Průhledový displej promítá obraz nad kapotu motoru do větší vzdálenosti, aby řidič nemusel nejen odvracet zrak od dění před vozem, ale ani přeostřovat. Moderní systémy přizpůsobují jas displeje automaticky panujícím světelným podmínkám, jsou nastavitelné a konfigurovatelné.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Nejmodernější průhledové displeje zobrazují rovněž informace a pokyny od navigačních a asistenčních systémů.

Uvnitř přístrojové desky svítí silný zdroj světla přes průsvitný displej TFT (Thin Film Transistor) a speciálně tvarovaná zrcadla přenášejí obraz na čelní okno, které slouží jako reflektor.

Klepněte pro větší obrázek
Průhledový displej vytváří virtuální obraz v zorném úhlu řidiče.

Aby se zabránilo vzniku dvojitého obrazu v důsledku lomu světla způsobeného klenutým tvarem čelního okna a fyzikálními vlastnostmi skla, je do čelního okna vložena tenká fólie, která zajišťuje překrytí obrazů, a tím dokonale ostré zobrazení.

Koncern PSA používá levnější řešení v podobě rovného pomocného sklíčka z polykarbonátu, které se po zapnutí průhledového displeje vyklopí nad přístrojovou desku.  

Klepněte pro větší obrázek

 
Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 987 km
Cena: 180 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 123 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek