Kapitoly článku:
Automobilka Jaguar Land Rover představila tento týden systém 360 Virtual Urban Windscreen, který vytváří efekt průhledných A-sloupků karoserie. Využívá k tomu soustavy kamer a speciálních obrazovek, které tvoří vnitřní plochu sloupků. Převratná novinka? Ne tak docela. Český designér Martin Kusala si takový systém chtěl nechat patentovat již na počátku minulého desetiletí.
Nákresy z patentové přihlášky osvětlují princip fungování a naznačují i technické řešení systému „průhledných“ A-sloupků
Jeho „systém zobrazení plného výhledu“ (Full-View Depiction System, FVDS) byl v patentové přihlášce popsán takto:
„Eliminaci nepříjemných dopadů „mrtvých úhlů“ na zhoršený výhled řidiče umožňuje a nedostatky dosavadního stavu odstraňuje systém zobrazení plného výhledu podle vynálezu, který sestává z přestavitelného snímacího systému, nejméně jednoho zobrazovacího prvku a řídící elektroniky a jehož podstata spočívá v tom, že nejméně jeden zobrazovací prvek má tvar překážky ve výhledu z dopravního prostředku a je umístěn v dopravním prostředku před překážku ve výhledu a nebo na tuto překážku. Na zobrazovacím prvku je zobrazen kamerovým systémem snímaný prostor před překážkou tak, že vytvořený obraz eliminuje při výhledu z vozidla existenci překážky a dává řidiči či pasažérovi ve vozidle dojem uceleného, překážkou nerozděleného, výhledu z vozidla.“ (Zvýraznění provedla redakce AutoRevue.cz.)
Inspiraci přinesl digitální fotoaparát
Myšlenka na „zprůhlednění“ sloupků Kusalu napadla, když si kdysi hrál v autě s novým digitálním fotoaparátem. „Bylo to v době, kdy se začaly potkávat požadavky – tedy auta se silnými sloupky – s technologickými možnostmi – kamerky a displeje,“ vysvětluje dnes.
Kusala v patentové přihlášce zmínil rovněž možnost „integrace systémů nočního pozorování“ – připomeňme, že to bylo dlouho předtím, než noční vidění začali nabízet první výrobci luxusních vozů. A nezapomněl ani na možnost využít displeje k promítání údajů z palubního počítače, čímž vlastně předpověděl funkci pozdějších průhledových („head-up“) displejů.
Vynálezce nezapomněl ani na možnost spojit systém FDVS s nočním viděním
Pohádkové zbohatnutí však na českého návrháře nečeká. Kusala sice v roce 2002 podal patentovou přihlášku, kterou Úřad průmyslového vlastnictví zveřejnil ve věstníku 10/2003 pod číslem CZ20020901, jenže podáním přihlášky patentové řízení nekončí.
Přihláška nestačí
Do 36 měsíců po podání přihlášky musí přihlašovatel zažádat o „úplný průzkum patentovatelnosti“ a teprve na jeho základě úřad patent udělí, pokud vynález splňuje všechny podmínky. To ale Kusala nevěděl. „Nepohlídal jsem si to a tím pádem jsem o možnost držet tento patent přišel,“ říká.
Kusala navrhl i jednodušší variantu s obrazovkami v kritických místech A-sloupků
Nelituje toho dnes? Zdá se, že ne, přestože přihlášku před lety podával s vidinou komerčního uplatnění: „V době, kdy jsem na displejích dělal, jsem samozřejmě měl na mysli finanční profit, protože bylo jasné, že dříve či později s tím některá z automobilek přijde. Dnes jsem každopádně rád, že to Angličané řeší a třeba i zavedou do reality. Celosvětově to může ušetřit mnoho životů. Mne zajímá hlavně to, jak bude systém v praxi fungovat.“
Foto: Archiv Martina Kusaly