Proton Lekir: další malajský „originál” odhalen

Malajský Proton se na domácím autosalonu v Kuala Lumpur činí a vytasil se hned s několika koncepty vozů, které očividně čeká brzká výroba. Nemůžeme ale říci, že bychom po jejich odhalení zůstali stát s vytřeštěnýma očima, to jsme spíše zůstali v údivu z označení konceptu Jebat. Důvod je přitom prostý, novinky pro nás nevypadají příliš nově.

Zatímco Jebat je klonem Lanceru Evo X, další novinka s poněkud konformějším jménem Lekir je jen lehce modifikovaným Lotusem Europa. Změn je v tomto případě podobně málo jako u... dříve představeného konceptu s podivným jménem a krom loga Protonu tak na Lekiru najdeme oproti Europě odlišné jen nárazníky a pár černých polepů. Pod kapotou ale najdeme motor 1,6 turbo z dílen Protonu, který se jinak pro Europu nenabízí. Dynamické ani další technické parametry vozu zveřejněny nebyly, automobilka ale doufá v to, že sériové Lekir bude v Asii dlouhodobě úspěšně nabízet, v Evropě se totiž jakožto Europa s velkým úspěchem paradoxně nesetkal.

Stejně jako v předchozím případě není ani Lekir žádnou ilegální kopií v čínském stylu. Proton je totiž již čtrnáct let většinovým a sedm let jediným majitelem Lotusu, a tak si od něj může „půjčit” co chce.

Firma Proton jako taková je dle proběhnuvších diskusí pro mnohé čtenáře záhadou, a tak jen dodejme, že opravdu není součástí žádného automobilového koncernu, naopak sama jiné značky vlastní. Pokud se ptáte, jak je možné, že relativně málo významný asijský výrobce aut nebyl zatím pohlcen větším nadnárodním koncernem, sám provádí nákladné akvizice a účastní se skrze tým Lotus F1 Racing třeba nákladné Formule 1, je třeba říci, že zakladatelem a majoritním vlastníkem firmy je stát (název Proton je malajským akronymem pro „národní automobilové závody”, tedy něco jako naše někdejší AZNP) a v takovém případě běžné tržní mechanismy neplatí. V minulosti bylo významným akcionářem firmy japonské Mitsubishi, proto také spousta Protonů Mitsubishi připomíná, později ale Japonci svou investici z malajské automobiliky zcela stáhli. Technická spolupráce však zůstala zachována až do dnešních dnů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Proton Lekir
Mitsubishi ASX 1.798
Rok výroby: 2010
Stav: 213 882 km
Cena: 195 000 Kč
Mitsubishi Lancer 1.798
Rok výroby: 2008
Stav: 79 401 km
Cena: 140 000 Kč
Mitsubishi Lancer 1.798
Rok výroby: 2010
Stav: 179 604 km
Cena: 150 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 48 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků