Proton Lekir: další malajský „originál” odhalen

Malajský Proton se na domácím autosalonu v Kuala Lumpur činí a vytasil se hned s několika koncepty vozů, které očividně čeká brzká výroba. Nemůžeme ale říci, že bychom po jejich odhalení zůstali stát s vytřeštěnýma očima, to jsme spíše zůstali v údivu z označení konceptu Jebat. Důvod je přitom prostý, novinky pro nás nevypadají příliš nově.

Zatímco Jebat je klonem Lanceru Evo X, další novinka s poněkud konformějším jménem Lekir je jen lehce modifikovaným Lotusem Europa. Změn je v tomto případě podobně málo jako u... dříve představeného konceptu s podivným jménem a krom loga Protonu tak na Lekiru najdeme oproti Europě odlišné jen nárazníky a pár černých polepů. Pod kapotou ale najdeme motor 1,6 turbo z dílen Protonu, který se jinak pro Europu nenabízí. Dynamické ani další technické parametry vozu zveřejněny nebyly, automobilka ale doufá v to, že sériové Lekir bude v Asii dlouhodobě úspěšně nabízet, v Evropě se totiž jakožto Europa s velkým úspěchem paradoxně nesetkal.

Stejně jako v předchozím případě není ani Lekir žádnou ilegální kopií v čínském stylu. Proton je totiž již čtrnáct let většinovým a sedm let jediným majitelem Lotusu, a tak si od něj může „půjčit” co chce.

Firma Proton jako taková je dle proběhnuvších diskusí pro mnohé čtenáře záhadou, a tak jen dodejme, že opravdu není součástí žádného automobilového koncernu, naopak sama jiné značky vlastní. Pokud se ptáte, jak je možné, že relativně málo významný asijský výrobce aut nebyl zatím pohlcen větším nadnárodním koncernem, sám provádí nákladné akvizice a účastní se skrze tým Lotus F1 Racing třeba nákladné Formule 1, je třeba říci, že zakladatelem a majoritním vlastníkem firmy je stát (název Proton je malajským akronymem pro „národní automobilové závody”, tedy něco jako naše někdejší AZNP) a v takovém případě běžné tržní mechanismy neplatí. V minulosti bylo významným akcionářem firmy japonské Mitsubishi, proto také spousta Protonů Mitsubishi připomíná, později ale Japonci svou investici z malajské automobiliky zcela stáhli. Technická spolupráce však zůstala zachována až do dnešních dnů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Proton Lekir
Mitsubishi Outlander 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 199 075 km
Cena: 124 000 Kč
Mitsubishi Colt 1.499
Rok výroby: 2006
Stav: 36 377 km
Cena: 74 000 Kč
Mitsubishi ASX 1.798
Rok výroby: 2010
Stav: 213 882 km
Cena: 204 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků