Proton Lekir: další malajský „originál” odhalen

Malajský Proton se na domácím autosalonu v Kuala Lumpur činí a vytasil se hned s několika koncepty vozů, které očividně čeká brzká výroba. Nemůžeme ale říci, že bychom po jejich odhalení zůstali stát s vytřeštěnýma očima, to jsme spíše zůstali v údivu z označení konceptu Jebat. Důvod je přitom prostý, novinky pro nás nevypadají příliš nově.

Zatímco Jebat je klonem Lanceru Evo X, další novinka s poněkud konformějším jménem Lekir je jen lehce modifikovaným Lotusem Europa. Změn je v tomto případě podobně málo jako u... dříve představeného konceptu s podivným jménem a krom loga Protonu tak na Lekiru najdeme oproti Europě odlišné jen nárazníky a pár černých polepů. Pod kapotou ale najdeme motor 1,6 turbo z dílen Protonu, který se jinak pro Europu nenabízí. Dynamické ani další technické parametry vozu zveřejněny nebyly, automobilka ale doufá v to, že sériové Lekir bude v Asii dlouhodobě úspěšně nabízet, v Evropě se totiž jakožto Europa s velkým úspěchem paradoxně nesetkal.

Stejně jako v předchozím případě není ani Lekir žádnou ilegální kopií v čínském stylu. Proton je totiž již čtrnáct let většinovým a sedm let jediným majitelem Lotusu, a tak si od něj může „půjčit” co chce.

Firma Proton jako taková je dle proběhnuvších diskusí pro mnohé čtenáře záhadou, a tak jen dodejme, že opravdu není součástí žádného automobilového koncernu, naopak sama jiné značky vlastní. Pokud se ptáte, jak je možné, že relativně málo významný asijský výrobce aut nebyl zatím pohlcen větším nadnárodním koncernem, sám provádí nákladné akvizice a účastní se skrze tým Lotus F1 Racing třeba nákladné Formule 1, je třeba říci, že zakladatelem a majoritním vlastníkem firmy je stát (název Proton je malajským akronymem pro „národní automobilové závody”, tedy něco jako naše někdejší AZNP) a v takovém případě běžné tržní mechanismy neplatí. V minulosti bylo významným akcionářem firmy japonské Mitsubishi, proto také spousta Protonů Mitsubishi připomíná, později ale Japonci svou investici z malajské automobiliky zcela stáhli. Technická spolupráce však zůstala zachována až do dnešních dnů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Proton Lekir
Mitsubishi Lancer 1.798
Rok výroby: 2008
Stav: 79 401 km
Cena: 135 000 Kč
Mitsubishi Lancer 1.798
Rok výroby: 2010
Stav: 179 604 km
Cena: 145 000 Kč
Mitsubishi Colt 1.332
Rok výroby: 2009
Stav: 112 458 km
Cena: 80 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků