Prokop vede šampionát, na Sardinii ale musel dvakrát hasit Fiestu

Tak dramatický průběh podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích posádka Ford National Teamu Martin Prokop – Jan Tománek zřejmě nepamatuje. Po Italské rallye na Sardinii se totiž může bez obav přihlásit k dobrovolným hasičům, neboť v sobotu i v neděli likvidovala požár svého Fordu Fiesta S2000. Aby toho nebylo málo, postihla Čechy čtyřminutová penalizace, která se však naštěstí po diplomatickém zásahu rozplynula, což v konečném součtu s předchozími starty znamená průběžné vedení v seriálu SWRC.

První problem nastal v závěru druhého sobotního testu. Pár set metrů před cílem se do kabiny začal valit kouř a pod Prokopovýma nohama vyšlehly plameny. „Stát se to o pár kilometrů dřív, tak jsme nedojeli,” kroutil hlavou navigátor. „Už se skutečně nedalo dýchat a brzy by asi začal hořet celý vůz. Naštěstí jsme stihli prolétnout letmým cílem a ve stopce nás zachránili hasiči. Příčinou požáru bylo vznícení oleje, který začal vytékat z poškozeného posilovače řízení…”

Po ohni přišly penalizace

Po této v pravém slova smyslu horké chvilce absolvovali Češi další RZ bez funkčního posilovače a servisní pauza důkladně prověřila schopnosti mechaniků týmu. Seznam dílů, které museli ve třicetiminutovém servisu vyměnit, by vydal na samostatný článek. Přesto se však posádka nevyhnula padesátisekundové penalizaci za překročení časového limitu, která znamenala pokles na třetí místo za vedoucího Estonce Otta Tänaka a továrního jezdce Škody Juhu Hänninena. To však nebyla jediná špatná sobotní zpráva. Češi totiž dostali další čtyři minuty za nedorozumění s komisařem při startu třetí páteční zkoušky, což znamenalo pád mimo medailové příčky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Martin Prokop (vlevo) a Jan Tománek vedou s Fordem Fiesta S2000 průběžné pořadí seriálu SWRC

Nedělní závěr tak už nesliboval žádné velké vzrušení. Opak však byl pravdou. Ve třetím měřeném úseku se z kokpitu Fiesty opět začal valit kouř. Tentokrát vyšlehly plameny z její zadní části. Na vině byl poškozený výfukový systém. „Když jsem viděl, jak se nám do auta zase dostává dým, nevěřil jsem vlastním očím. Ještě mě pálily po sobotním hašení a už to bylo zase tady! Tentokrát to bylo do cíle rychlostní zkoušky příliš daleko a my si s požárem museli poradit přímo na trati i za cenu další časové ztráty. Už v tom ale máme praxi, šlo nám to celkem rychle. Ještě pár soutěží jako Sardinie a zvládneme uhasit sami sebe za jízdy,“ líčí s nadsázkou dramatické okamžiky Tománek.

Konec všechno vynahradil

Závěr však naší dvojici momenty „ozdobené“ kouřem a ohněm všechno vynahradil. Nejprve Prokop vyhrál poslední „erzetu“, ale ta největší odměna za zarputilost, s jakou se posádka prala s nepřízní, přišla za cílem. Týmový manažer se také činil a sportovní komisaři po zvážení všech okolností svůj předchozí verdikt revidovali. Česká dvojice se tak vrátila na třetí příčku v soutěži a poskočila do čela celkové klasifikace šampionátu.

„Radost je o to větší, že už jsem po předchozích zkušenostech ve spravedlnost příliš nedoufal. Mrzí mě pochopitelně nepřízeň osudu, která nás provázela, ale na trati jsme se určitě neztratili. Doufám, že jsme svým výkonem potěšili české fanoušky, kteří nás povzbuzovali a hnali dopředu. Tentokrát jsme si rallye zkombinovali s požárním sportem. Teď můžeme s Jendou klidně posílit jakékoli družstvo dobrovolných hasičů,“ dodal s úsměvem aktuální lídr celkového pořadí MS kategorie SWRC.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků