Projekt Sartre: Evropa má také svůj bezpilotní automobil. Už jezdí

Nejspíš i v tuto chvíli brázdí silnice Nevady experimentální bezpilotní automobily Googlu. Zdaleka se ovšem nejedná o jediný projekt svého druhu. Další se jmenuje Sartre a vzniká pod dohledem Evropské komise. Bezpilotní automobily tedy chce mít i Evropa.

Sartre je projekt automobilového „vlaku“, kdy se automobily na vozovce zařadí za sebe do řetězu, elektronicky se spojí a předají část své autonomie řídícímu vozu – tedy tomu prvnímu v pořadí. Jeho řidič pak kolonu povede a ostatní automobily budou v podstatě kopírovat jeho jízdu.

Auta jsou zařazená v koloně a řízení z velké části převzal první vůz (kamion). Ostatní se tedy mohou věnovat třeba četbě novin a surfování na webu. Podívejte se na animaci.

Všechny vozy musí výt vybavené hromadou kamer, radarů a laserů, které měří překážky, hlavní tempo jízdy ale udává lidský řidič na špici, takže software má mnohem méně práce než v případě automobilu Googlu, kde si musí umělá inteligence poradit s absolutně autonomní jízdou.

Sartre neexistuje pouze na papíře, při zkušebních jízdách ve Španělsku už totiž robotická kolona najezdila okolo dvou stovek testovacích kilometrů.

Do projektu je zapojena automobilka Volvo, několik výzkumných institucí z Německa a už se dokonce počítá i s obchodním modelem. Při zařazení do kolony a předání řízení byste totiž mohli třeba platit mýtné. Kolonu by pak mohl řídit profesionální řidič podobně jako třeba autobus.

Při cestě po evropských dálnicích si tedy na internetu vyhledáte jízdní řád, doženete kolonu, automobil se spojí, z účtu se vám odečte deset eur (tou dobou možná už marek) a vy si v klidu spustíte film, dalších 300 kilometrů totiž bude jízdu řídit někdo jiný.

Zdroj: Živě.cz
 

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 230 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 279 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků