Projekt Sartre: Evropa má také svůj bezpilotní automobil. Už jezdí

Nejspíš i v tuto chvíli brázdí silnice Nevady experimentální bezpilotní automobily Googlu. Zdaleka se ovšem nejedná o jediný projekt svého druhu. Další se jmenuje Sartre a vzniká pod dohledem Evropské komise. Bezpilotní automobily tedy chce mít i Evropa.

Sartre je projekt automobilového „vlaku“, kdy se automobily na vozovce zařadí za sebe do řetězu, elektronicky se spojí a předají část své autonomie řídícímu vozu – tedy tomu prvnímu v pořadí. Jeho řidič pak kolonu povede a ostatní automobily budou v podstatě kopírovat jeho jízdu.

Auta jsou zařazená v koloně a řízení z velké části převzal první vůz (kamion). Ostatní se tedy mohou věnovat třeba četbě novin a surfování na webu. Podívejte se na animaci.

Všechny vozy musí výt vybavené hromadou kamer, radarů a laserů, které měří překážky, hlavní tempo jízdy ale udává lidský řidič na špici, takže software má mnohem méně práce než v případě automobilu Googlu, kde si musí umělá inteligence poradit s absolutně autonomní jízdou.

Sartre neexistuje pouze na papíře, při zkušebních jízdách ve Španělsku už totiž robotická kolona najezdila okolo dvou stovek testovacích kilometrů.

Do projektu je zapojena automobilka Volvo, několik výzkumných institucí z Německa a už se dokonce počítá i s obchodním modelem. Při zařazení do kolony a předání řízení byste totiž mohli třeba platit mýtné. Kolonu by pak mohl řídit profesionální řidič podobně jako třeba autobus.

Při cestě po evropských dálnicích si tedy na internetu vyhledáte jízdní řád, doženete kolonu, automobil se spojí, z účtu se vám odečte deset eur (tou dobou možná už marek) a vy si v klidu spustíte film, dalších 300 kilometrů totiž bude jízdu řídit někdo jiný.

Zdroj: Živě.cz
 

Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 70 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků