Prodeji nových vozidel v prvním pololetí roku 2015 stále dominují Škoda, Hyundai a Volkswagen

V prvním pololetí roku 2015 bylo prodáno 89 571 osobních a 7 280 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut zůstávají od začátku roku Škoda (34 057), Hyundai (8 777) a Volkswagen (7 010). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (11 611), Fabia (7 794), Rapid (6 288), Hyundai i30 (2 807) a Hyundai ix20 (2 680).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Reálná situace na trhu

Podle reálných čísel prodala v prvním pololetí roku 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (34 057) následována značkou Hyundai (8 777) a Volkswagen (7 010).  Za nimi se umístila Dacia (4 478), dále následují automobilky Opel (3 988), KIA (3 681), Renault (3 352) a Peugeot (3 116). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v prvních šesti měsících loňského roku Škoda Octavia s 11 611 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (7 794) a Rapid (6 288). Následují dva modely značky Hyundai - i30 (2 807) a ix20 (2 680). Prodeje osobních vozů se zvýšily meziročně o 21 %.

V prvních šesti měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty SUV-B a sportovních vozů. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (23 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 1 392 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (1 116), Ford (811), Volkswagen (771) a Renault (721). Celkově se za dosavadní průběh roku 2015 v Česku prodalo bez započtení účelových registrací a neprůhledné kategorie 7 280 užitkových vozidel (LUV), což představuje vysoký meziroční nárůst o 34 %.

Ford, Volkswagen a Seat stále nejvíce využívají účelové registrace

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Jak lze zjistit z dat Ministerstva dopravy ČR, trend využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 16,2 %. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno 14 285 vozů (12 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (13 862).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Ford (3 154) s nárůstem 19 %, následuje Volkswagen (2 999 vozů) s meziročním nárůstem 73 % a třetí Seat (2 185). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích má Seat (63 %), následuje Fiat (51 %), Lamborghini (50 %) a Ford (43 %).

Neidentifikovatelné zákazníky má především Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky registrují auta, která si nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 9 904 osobních automobilů. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii (o 26 %) dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 2 716 vozů a meziročním navýšením o 87 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří za první pololetí letošního roku 21 % všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 1 852 vozy a meziročním nárůstem 62 %, Ford s 1 466 vozy a poklesem 7 %, Škoda s 1 014 auty a nárůstem o 30 % a Fiat s 590 vozy, což je nárůst o 4 %.

Domácnosti kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních šesti měsíců roku 2015 registrováno 28 740 automobilů na fyzické osoby (což značí 9 % meziroční nárůst), z toho absolutní většina (28 571 vozů) se týkala osobních aut.  Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (7 882 vozů), následuje Hyundai (4 387 vozů), dále Dacia (2 025 vozů) a KIA (1 841 vozů).

Celkové registrace za prvních šest měsíců letošního roku

V celkových registracích jsou zahrnuty jak účelové registrace, tak i neprůhledná kategorie.

Za první pololetí letošního roku bylo v České republice celkově zaregistrováno 113 337 osobních a 7 989 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 36 549 vozy před Volkswagenem s 12 725 registrovanými vozy a Hyundai s 8 958 vozy. Na dalších místech je Ford (7 420 vozů), Dacia (5 203), Opel (4 090), Kia (3 855), Renault (3 714) a Peugeot (3 625).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-červen 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia  (12 221 modelů), dále Škoda Fabia (8 613) a Škoda Rapid (6 422). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 3 819 modely, pátá Škoda Yeti (3 119), šestý Hyundai i30 (2 873), sedmý Hyundai iX20 (2 726) a osmá Škoda Superb (2 573 registrací). 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků