Prodeje nových aut v Evropě šly v létě ke dnu, doslova

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) včera vydalo očekávanou zprávu o vývoji prodejů nových aut v evropské sedmadvacítce v červenci a srpnu letošního roku. ACEA sídlí v Bruselu, a tak snad ani nepřekvapí, že přes léto nevyvíjí kvůli dovoleným žádnou činnost a výsledky prodejů za letní měsíce zveřejňuje až v polovině září.

Po téměř úplném vymizení efektu vlny státy podporovaných likvidací jinak pojízdných vozů (známé jako „šrotovné”) se čekal významný útlum prodejů, výsledky za uplynulé dva měsíce jsou ale ještě horší, než se očekávalo. Propad prodejů za oba měsíce dosáhl dvouciferných hodnot, v červenci se dostal dokonce na masivních 18,6 procenta, což je největší červencový meziroční pokles, který se nám v historii statistik ACEA vůbec podařilo dohledat. Situace v srpnu pak byla o něco málo lepší, když prodeje zaźily meziroční pokles o 12,9 procenta a napodobily tak situaci z před dvou let (-15,6 %).

V červenci se na poklesu podílel hlavně úpadek největších evropských trhů. Pokles o 30,2 % v Německu je i v absolutních číslech obrovský, podobně jako minus 13,2 % platných pro Velkou Británii a pád o 12,8 % ve Francii. Velký pád se čekal ve Španělsku (-24,1 %) a Itálii (-25,7 %).

V srpnu dále táho úpadek Německo (-27 %) následované Španělskem (-23,8 %), Itálií (-19,3 %), Velkou Británií (-17,5 %) a Francií (-7,9 %).

Nedařilo se ale ani mnoha menším trhům, které vlna šrotovného nikterak nezasáhla. Čevencové prodeje v naší domovině reflektovaly celkový úpadek (-19,5 %) a snad jen srpnová stagnace (-0,7 %) naznačuje alespoň dobrý trend. Kolegové ze Slovenska pak mohou pomalu zavírat showroomy - v červenci se prodalo meziročně o 43,4 % méně aut, v srpnu pak o 18,6 %.

Z depresivních zpráv v podstatě neexistuje výjimky, nedařilo se téměř nikomu a nikde. Z alespoň trochu větších trhů rosty prodeje v Nizozemí (+15,2 v červenci a + 32 % v srpnu), Dánsku (+28,4 a +44,9 %), Belgii (+9,5 a + 24,8 %) a Švédsku (+40 a +44 %). Nárůst prodejů ze všech těchto zemí dohromady však nevyrovná ani pokles německého trhu, natož pak řady dalších.

Mezi výrobci nezaznamenal v červenci nárůst prodejů už prakticky vůbec nikdo. Výjimky jsou přesně 2 (slovy dvě), když Volvu narostly prodeje o 1,1 % a Jaguaru a Land Roveru o 32 %. Mezi jednotlivými značkami pak ještě bodoval Smart (+0,7 %). Pozoruhodný je i pokles prodejů naší Škody (-22 %), která si tak vysloužila černého Petra mezi koncernovými značkami. Ani sám Volkswagen s úpadkem ve ve výší 13,8 % ale nemá co slavit.

V srpnu nebyla situace o mnoho lepší, do černých čísel se vyhouplo znovu jen Volvo (+13 %), Jaguar/Land Rover (+7,5 %) a Mitsubishi (+30,5 %). Je však třeba říci, že v absolutních číslech jsou prodeje těchto značek mizivé, třeba Jaguar/Land Rover má se svými prodeji tržní podíl 4,13 promile...

Podíváme-li s ještě krátce na evropské země mimo EU, pak docházíme k pozitvním výsledkům + 5,2 % procenta meziročního nárustu pro červenec a +14,3 % pro srpen, na kterých se podílelo jak Švýcarsko, tak Norsko.

Uvidíme, kam se budou evropské prodeje aut dále vyvíjet, minimálně do konce letošního roku ale pozitivnímu trendu nic nenasvědčuje.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků