Prodeje nových aut v Evropě šly v létě ke dnu, doslova

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) včera vydalo očekávanou zprávu o vývoji prodejů nových aut v evropské sedmadvacítce v červenci a srpnu letošního roku. ACEA sídlí v Bruselu, a tak snad ani nepřekvapí, že přes léto nevyvíjí kvůli dovoleným žádnou činnost a výsledky prodejů za letní měsíce zveřejňuje až v polovině září.

Po téměř úplném vymizení efektu vlny státy podporovaných likvidací jinak pojízdných vozů (známé jako „šrotovné”) se čekal významný útlum prodejů, výsledky za uplynulé dva měsíce jsou ale ještě horší, než se očekávalo. Propad prodejů za oba měsíce dosáhl dvouciferných hodnot, v červenci se dostal dokonce na masivních 18,6 procenta, což je největší červencový meziroční pokles, který se nám v historii statistik ACEA vůbec podařilo dohledat. Situace v srpnu pak byla o něco málo lepší, když prodeje zaźily meziroční pokles o 12,9 procenta a napodobily tak situaci z před dvou let (-15,6 %).

V červenci se na poklesu podílel hlavně úpadek největších evropských trhů. Pokles o 30,2 % v Německu je i v absolutních číslech obrovský, podobně jako minus 13,2 % platných pro Velkou Británii a pád o 12,8 % ve Francii. Velký pád se čekal ve Španělsku (-24,1 %) a Itálii (-25,7 %).

V srpnu dále táho úpadek Německo (-27 %) následované Španělskem (-23,8 %), Itálií (-19,3 %), Velkou Británií (-17,5 %) a Francií (-7,9 %).

Nedařilo se ale ani mnoha menším trhům, které vlna šrotovného nikterak nezasáhla. Čevencové prodeje v naší domovině reflektovaly celkový úpadek (-19,5 %) a snad jen srpnová stagnace (-0,7 %) naznačuje alespoň dobrý trend. Kolegové ze Slovenska pak mohou pomalu zavírat showroomy - v červenci se prodalo meziročně o 43,4 % méně aut, v srpnu pak o 18,6 %.

Z depresivních zpráv v podstatě neexistuje výjimky, nedařilo se téměř nikomu a nikde. Z alespoň trochu větších trhů rosty prodeje v Nizozemí (+15,2 v červenci a + 32 % v srpnu), Dánsku (+28,4 a +44,9 %), Belgii (+9,5 a + 24,8 %) a Švédsku (+40 a +44 %). Nárůst prodejů ze všech těchto zemí dohromady však nevyrovná ani pokles německého trhu, natož pak řady dalších.

Mezi výrobci nezaznamenal v červenci nárůst prodejů už prakticky vůbec nikdo. Výjimky jsou přesně 2 (slovy dvě), když Volvu narostly prodeje o 1,1 % a Jaguaru a Land Roveru o 32 %. Mezi jednotlivými značkami pak ještě bodoval Smart (+0,7 %). Pozoruhodný je i pokles prodejů naší Škody (-22 %), která si tak vysloužila černého Petra mezi koncernovými značkami. Ani sám Volkswagen s úpadkem ve ve výší 13,8 % ale nemá co slavit.

V srpnu nebyla situace o mnoho lepší, do černých čísel se vyhouplo znovu jen Volvo (+13 %), Jaguar/Land Rover (+7,5 %) a Mitsubishi (+30,5 %). Je však třeba říci, že v absolutních číslech jsou prodeje těchto značek mizivé, třeba Jaguar/Land Rover má se svými prodeji tržní podíl 4,13 promile...

Podíváme-li s ještě krátce na evropské země mimo EU, pak docházíme k pozitvním výsledkům + 5,2 % procenta meziročního nárustu pro červenec a +14,3 % pro srpen, na kterých se podílelo jak Švýcarsko, tak Norsko.

Uvidíme, kam se budou evropské prodeje aut dále vyvíjet, minimálně do konce letošního roku ale pozitivnímu trendu nic nenasvědčuje.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků