Prodeje nových aut v Česku zrychlují

Prodeje nových osobních a užitkových vozů v Česku výrazně zrychlují.

Za první dva měsíce nového roku bylo prodáno 27 468 osobních a 2 203 užitkových vozů, což je o 20,3 procenta více, než ve stejném období roku 2014. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly v lednu Škoda (9 802 vozů s nárůstem o 23,5 %), Hyundai (2 842 aut s nárůstem o 24,8 %) a Volkswagen (2 803 vozů s nárůstem o 34,2 %). Z modelů osobních vozů byl největší zájem tradičně o tři modely Škoda – Octavia (3 633), Rapid (2 013), Fabia (1 645) a Hyundai i30 (1 046).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách.

Reálné prodeje v roce 2015 – nejvíce osobních aut prodává Škoda a Hyundai

Podle reálných čísel tak v lednu a únoru prodala v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (9 802 vozů), která meziročně posílila o 23,5 % následována značkou Hyundai (2 842), která prodala o 24,8 % vozů více a Volkswagen (2 803) s nárůstem o 34,2 %. Za nimi se umístila Dacia (1 517), za ní se pak s malými odstupy seřadily automobilky KIA (1 058),  Opel (987) a Renault (967). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v předešlém roce, respektive měsíci, Škoda Octavia s 3 633 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Rapid (2 013) a Fabia (1 645). Následuje čtvrtá Hyundai i30 (1 046) a pátý Volkswagen Golf (4 871). 

V prvních dvou měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty SUV-B, sportovních a minivozů. Nejprodávanějším segmentem je stále jednoznačně nižší střední třída, její podíl se ale mírně snížil na 29,2 % všech prodejů. Celkově se letos zatím prodalo o 19,1 % osobních vozů více než loni (27 468).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 420 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (389), Volkswagen (258), Ford (235) a Renault (198). Celkově se  za první dva měsíce v Česku prodalo bez započtení účelových registrací 2 203 užitkových vozidel (LUV) o 36,6 % více než loni.

Celkové registrace v roce 2015 – podezřelý nárůst

Poté, co Svaz dovozců automobilů (SDA) začal ve svých statistikách uvádět registrace takzvaných neidentifikovatelných zákazníků pod kategorií firemní registrace, se zdá, že pro některé značky odpadla poslední překážka k tomu, aby mohly počty svých prodejů ještě více nadsazovat.

Za první dva měsíce letošního roku bylo v České republice celkově zaregistrováno 32 108 osobních vozů. V této statistice vede Škoda se 10 241 vozy před Volkswagenem s 4 002 registrovanými vozy a Hyundai s 2 887 vozy. Na dalších místech je Ford (1 896 vozů),  Dacia (1 678),  Kia (1 091), Seat (1 058)  Renault (1 049), Opel (1 005) a  Peugeot (930).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-únor 2015 nejvíce zaregistrováno: Škoda Octavia (3 732 modelů), dále Škoda Rapid (2 034) a Škoda Fabia (1 733). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 1 250 modely, pátý Hyundai i30 (1 062), šestá a sedmá Škodovka Superb (866) a Yeti (850) a osmý Hyundai ix20 (716 modelů).

Rostou registrace v neprůhledné kategorii, nejvíce ji zneužívá Volkswagen

Médea Research se reálnými prodeji vozidel v Česku zabývá dlouhodobě. Od začátku roku 2015 Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku prvních registrací včetně výše zmíněných účelových registrací. Naproti tomu Svaz dovozců automobilů (SDA) zveřejňuje pouze registrace.

Řada z uskutečněných registrací je však zařazena do kategorie, v níž nelze jednoznačně identifikovat zákazníka. Neprůhledná kategorie eviduje například neúplné zápisy a neumožňuje určit, zda byla kupujícím osoba či firma. Médea Research bude v analýze této kategorie pokračovat, na rozdíl od SDA, které se rozhodlo veřejnost o detailech této neprůhledné, ale některými automobilkami hojně využívané kategorie, již nadále neinformovat. Médea Research tak kromě reálných prodejů přináší i další exkluzivní informace o automobilovém trhu.

Naprosto mimořádný nárůst prodejů v této kategorii (meziročně o 60,2 %) totiž fakticky přispívá k další neprůhlednosti v otázce nárůstu účelových registrací některých značek. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 3 486 automobilů. 

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 1 129 vozů a meziročním navýšením o 205,1 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos již 28,2 % všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 567 vozy a meziročním nárůstem 115,6 %, Ford s 562 vozy a nárůstem 62,9 %, Škoda s 313 auty a nárůstem o 4,7 % a Dacia s 130 vozy. 

Volkswagen, Ford a Seat stále využívají účelové registrace

Jak na základě dat z Ministerstva dopravy ČR dále zjistila společnost Médea Research, trend účelových registrací bohužel stále ve velkém pokračuje i v novém roce 2015, meziročně jich přibylo 41,7 %. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno již 4 805 vozů (13,9 % registrací), tempo využívání účelových registrací roste. Nejčastěji jsou účelově registrovány modely automobilek Volkswagen (1230 vozů), Ford (1147) a Seat (709).

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků