Prodeje nových aut v Česku meziročně vzrostly

Za první čtyři měsíce roku 2015 bylo prodáno 57 118 osobních a 4 911 užitkových vozů, což je o 21 procent více, než ve stejném období roku 2014. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly v období 01-04/2015 letošního roku Škoda (22 304), Hyundai (5 961) a Volkswagen (4 465). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (7 664), Fabia (4 396), Rapid (4 315), Superb (2 010) a Hyundai i30 (1 946).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Nejvíce vozů prodává  Škoda, Hyundai a Volkswagen

Podle reálných čísel  od ledna do dubna roku 2015 prodala v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (22 304), která meziročně posílila o 29,8 %, následována značkou Hyundai (5 961), která prodala o 7,7 % vozů více a Volkswagen (4 465) s nárůstem o 27,6 %. Za nimi se umístila Dacia (2 988), dále následují automobilky KIA (2 340), Opel (2 295), Renault (2 193) a Peugeot (1 903). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v prvních čtyřech měsících loňského roku  Škoda Octavia s 7 664 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé, třetí a čtvrté místo – Fabia  (4 396), Rapid (4 315) a Superb (2 010). První pětici uzavírá Hyundai i30 (1 946).

V prvních čtyřech měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty sportovních vozů, SUV-B a minivozů. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída, její podíl se ale mírně snižuje (na aktuálních 28 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (22 % prodaných aut). Celkově se letos zatím prodalo o 19,2 % osobních vozů více než loni (57 118).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 956 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (873), Volkswagen (556), Ford (506), a Renault (435). Celkově se za dosavadní průběh roku 2015 v Česku prodalo bez započtení účelových registrací a neprůhledné kategorie 4 911 užitkových vozidel (LUV), což představuje vysoký nárůst o 39 %.

Volkswagen, Ford a Seat stále využívají účelové registrace

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Jak na základě dat z Ministerstva dopravy ČR společnost Médea Research, trend účelových registrací bohužel stále ve velkém pokračuje i v novém roce 2015, meziročně jich přibylo 27,0 %. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno již 9 951 vozů (13 % registrací), jde zejména o osobní vozy (9 644).

Rostou registrace v neprůhledné kategorii, nejvíce ji zneužívá Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky registrují auta, která si nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 7 067 automobilů.  Naprosto mimořádný nárůst registrací v této kategorii (meziročně o 43,9 %) výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 2 152 vozů a meziročním navýšením o 128 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 24 % všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 1 311 vozy a meziročním nárůstem 140 %, Ford s 1 015 vozy a nárůstem 13 %, Škoda s 667 auty a nárůstem  o 16 % a Fiat s 338 vozy, což je pokles o 5 %.

Statistika registrací nových aut fyzickým osobám za leden-duben 2015

Celkem bylo v období leden-duben 2015 registrováno 18 153 automobilů na fyzické osoby (což značí 9 % meziroční nárůst), z toho absolutní většina (18 040 vozů) se týkala osobních aut.  Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (4 693 vozů), což odpovídá meziročnímu nárůstu 37 %. Následuje Hyundai (3 027 vozů) se 7% nárůstem, Dacia (1 271 vozů) s 11% poklesem, KIA (1 153 vozů) s 20% nárůstem a Volkswagen (958 vozů) s 15% nárůstem.

Celkové registrace za první čtyři měsíce letošního roku

Za první čtyři měsíce letošního roku bylo v České republice celkově zaregistrováno 73 829 osobních a 5 424 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 23 965 vozy před Volkswagenem s 8 973 registrovanými vozy a Hyundai s 6 094 vozy. Na dalších místech je Ford (4 432 vozů), Dacia (3 539), Renault a Kia (shodně 2 461), Seat (2 411), Opel (2 363)  a Peugeot (2 250).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-duben 2015 nejvíce zaregistrováno: Škoda Octavia (8 071 modelů), dále Škoda Fabia (4 913) a Škoda Rapid (4 406). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 2 677 modely, pátá Škoda Superb (2 031), šestý Hyundai i30 (1 992), sedmá Hyundai iX20 (1 923) a osmá Škoda Yeti (1 824 registrací).

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků