Prodeje nových aut na Slovensku propadly v lednu o neskutečných 42 procent

Automobilový průmysl bývá označován za jednu z prvních velkých obětí současných problémů světové ekonomiky. A lednové výsledky na některých významných světových trzích tuto tezi rozhodně nepopírají. Ačkoli některé velké trhy propadly meziročně méně, než se očekávalo - např. německý o 14 procent a francouzský o 8 procent -, jiné šly podle předpokladů ke dnu. Velmi významně ten největší, americký, který propadl o ohromných 37 procent, daleko za ním není ani britský, který poklesl téměř o 31 procent. Také italský trh významně oslabil, když klesl o 33 procent a neslavným vítězem lednových tabulek bylo zatím Španělsko, kde se v lednu prodalo o 41,6 procenta méně aut než loni.

Včerejší den ale vynesl do čela této tabulky Slovensko, kde se v lednu prodalo pouhých 3 992 osobních aut, což znamená meziroční pokles o 41,83 %. O necelých 20 procen poklesly též prodeje nákladních vozů. Na Slovensku se tak prodejcům nových aut daří znatelně hůře než těm Českým, kteří v lednu prodali „jen” o 12 procent aut méně než loni. Za poklesem přitom stojí o více jak 30 procent poklesnuvší nákupy užitkových vozů, prodej těch osobních se meziročně naopak zvýšil.

Na tom, co stojí za tak masivním poklesem poptávky na Slovensku, se zatím ekonomové neshodují, zřejmě půjde o souhru více faktorů. Nejpádnějším důvodem ale bude velmi významný pokles cen nových aut v České republice a dalších středoevropských zemích (v eurocenách), kdy se dovozci snaží vyrovnávat kursové změny pramenící z oslabujících středoevropských měn a vozy jsou zde tak výrazně levnější než na Slovensku, kde zůstavají na úrovni loňského roku. Má se tak za to, že část zákazníků dala přednost nákupu nového auta v zahraničí, popř. jej odložila do doby, než se ceny na Slovensku sníží.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků