Prodeje aut v Itálii, Španělsku a Francii se propadají, až o 26 procent

Ačkoli jsme v uplynulých dnech mohli slyšet mnoho pozitivních zpráv o ekonomických výsledcích řady významných automobilek, je třeba jedním dechem dodat i to, že to vůbec neznačí nic o stavu největších evropských ekonomik. Některé automobilky profitují hlavně kvůli ohromným nárůstům prodejů v Číně, jiné si dobré výsledky za první či oba dosavadní kvartály letošního roku připsaly díky dobíhajícím „šrotovným” na starém kontinentu. Nyní je čas pohlédnout alespoň části pravdy do očí.

Z jednotlivých evropských trhů totiž přicházejí výsledky prodejů za letošní červenec, který je v několika případech prvním měsícem, kde lze meziročně srovnávat odbyt se „šrotovným” a bez něj. Mezi tyto trhy patří španělský, francouzský a italský a právě zde došlo meziročně k poklesům prodejů nových aut až o jednu čtvrtinu.

Jako lichá se tak ukázala být tvrzení některých ekonomů, že „šrotovné” neznamená pouze současnou realizaci jinak budoucích prodejů, ale prosté občerstveni autoparku - oč byly dřívější prodeje vyšší, o to jsou nyní nižší. A je otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat.

V červnu skončilo vyplácení prémií za likvidaci mnohdy pojízdných aut v červnu a hned v červenci se prodeje propadly o 24 procent na 82 167 vozů. Vývoji jistě nepomohlo ani zvýšení DPH o dvě procenta, které auta zdražilo soukromým spotřebitelům. Španělská asociace výrobců aut přitom varuje, že pokles prodejů za celé druhé pololetí může být až třicetiprocentní.

O něco lépe si vedl francouzský trh, který šel dolů o 12,9 procenta, tedy na 169 804 prodaných aut. Naopak ještě hůře se situace vyvíjela v Itálii, kde se prodeje nových vozů meziročně propadly o 26 procent na 152 752 kusů. Velmi bolestně přitom tento stav vnímají u Fiatu, automobilce s tradičně silnými prodeji mini a kompaktů, kterým šrotovací mánie velmi přály. Turínská firma hlásí mezirční pokles o masivních 35,8 procenta a po pěti letech pád pod třetinový tržní podíl na domácím kolbišti.

Očekává se, že celkové evropské prodeje nových aut letos padnou výrazně pod úroveň loňského roku, tomu zřejmě již není úniku. Jak budou vypadat následující roky, o tom rozhodne snad jen ochota politiků uznat, že je to socialistická snaha o centrální řízení ekonomiky a nikoli kapitalismus, co dokola selhává...

Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 247 163 km
Cena: 34 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat Croma 1.799
Rok výroby: 2008
Stav: 125 436 km
Cena: 100 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků