Prodeje aut v Itálii, Španělsku a Francii se propadají, až o 26 procent

Ačkoli jsme v uplynulých dnech mohli slyšet mnoho pozitivních zpráv o ekonomických výsledcích řady významných automobilek, je třeba jedním dechem dodat i to, že to vůbec neznačí nic o stavu největších evropských ekonomik. Některé automobilky profitují hlavně kvůli ohromným nárůstům prodejů v Číně, jiné si dobré výsledky za první či oba dosavadní kvartály letošního roku připsaly díky dobíhajícím „šrotovným” na starém kontinentu. Nyní je čas pohlédnout alespoň části pravdy do očí.

Z jednotlivých evropských trhů totiž přicházejí výsledky prodejů za letošní červenec, který je v několika případech prvním měsícem, kde lze meziročně srovnávat odbyt se „šrotovným” a bez něj. Mezi tyto trhy patří španělský, francouzský a italský a právě zde došlo meziročně k poklesům prodejů nových aut až o jednu čtvrtinu.

Jako lichá se tak ukázala být tvrzení některých ekonomů, že „šrotovné” neznamená pouze současnou realizaci jinak budoucích prodejů, ale prosté občerstveni autoparku - oč byly dřívější prodeje vyšší, o to jsou nyní nižší. A je otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat.

V červnu skončilo vyplácení prémií za likvidaci mnohdy pojízdných aut v červnu a hned v červenci se prodeje propadly o 24 procent na 82 167 vozů. Vývoji jistě nepomohlo ani zvýšení DPH o dvě procenta, které auta zdražilo soukromým spotřebitelům. Španělská asociace výrobců aut přitom varuje, že pokles prodejů za celé druhé pololetí může být až třicetiprocentní.

O něco lépe si vedl francouzský trh, který šel dolů o 12,9 procenta, tedy na 169 804 prodaných aut. Naopak ještě hůře se situace vyvíjela v Itálii, kde se prodeje nových vozů meziročně propadly o 26 procent na 152 752 kusů. Velmi bolestně přitom tento stav vnímají u Fiatu, automobilce s tradičně silnými prodeji mini a kompaktů, kterým šrotovací mánie velmi přály. Turínská firma hlásí mezirční pokles o masivních 35,8 procenta a po pěti letech pád pod třetinový tržní podíl na domácím kolbišti.

Očekává se, že celkové evropské prodeje nových aut letos padnou výrazně pod úroveň loňského roku, tomu zřejmě již není úniku. Jak budou vypadat následující roky, o tom rozhodne snad jen ochota politiků uznat, že je to socialistická snaha o centrální řízení ekonomiky a nikoli kapitalismus, co dokola selhává...

Fiat 500 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 87 700 km
Cena: 114 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 38 810 km
Cena: 142 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 125 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 8 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků