Prodeje aut v Itálii, Španělsku a Francii se propadají, až o 26 procent

Ačkoli jsme v uplynulých dnech mohli slyšet mnoho pozitivních zpráv o ekonomických výsledcích řady významných automobilek, je třeba jedním dechem dodat i to, že to vůbec neznačí nic o stavu největších evropských ekonomik. Některé automobilky profitují hlavně kvůli ohromným nárůstům prodejů v Číně, jiné si dobré výsledky za první či oba dosavadní kvartály letošního roku připsaly díky dobíhajícím „šrotovným” na starém kontinentu. Nyní je čas pohlédnout alespoň části pravdy do očí.

Z jednotlivých evropských trhů totiž přicházejí výsledky prodejů za letošní červenec, který je v několika případech prvním měsícem, kde lze meziročně srovnávat odbyt se „šrotovným” a bez něj. Mezi tyto trhy patří španělský, francouzský a italský a právě zde došlo meziročně k poklesům prodejů nových aut až o jednu čtvrtinu.

Jako lichá se tak ukázala být tvrzení některých ekonomů, že „šrotovné” neznamená pouze současnou realizaci jinak budoucích prodejů, ale prosté občerstveni autoparku - oč byly dřívější prodeje vyšší, o to jsou nyní nižší. A je otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat.

V červnu skončilo vyplácení prémií za likvidaci mnohdy pojízdných aut v červnu a hned v červenci se prodeje propadly o 24 procent na 82 167 vozů. Vývoji jistě nepomohlo ani zvýšení DPH o dvě procenta, které auta zdražilo soukromým spotřebitelům. Španělská asociace výrobců aut přitom varuje, že pokles prodejů za celé druhé pololetí může být až třicetiprocentní.

O něco lépe si vedl francouzský trh, který šel dolů o 12,9 procenta, tedy na 169 804 prodaných aut. Naopak ještě hůře se situace vyvíjela v Itálii, kde se prodeje nových vozů meziročně propadly o 26 procent na 152 752 kusů. Velmi bolestně přitom tento stav vnímají u Fiatu, automobilce s tradičně silnými prodeji mini a kompaktů, kterým šrotovací mánie velmi přály. Turínská firma hlásí mezirční pokles o masivních 35,8 procenta a po pěti letech pád pod třetinový tržní podíl na domácím kolbišti.

Očekává se, že celkové evropské prodeje nových aut letos padnou výrazně pod úroveň loňského roku, tomu zřejmě již není úniku. Jak budou vypadat následující roky, o tom rozhodne snad jen ochota politiků uznat, že je to socialistická snaha o centrální řízení ekonomiky a nikoli kapitalismus, co dokola selhává...

Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 280 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 37 000 Kč
Fiat Croma 1.799
Rok výroby: 2008
Stav: 125 436 km
Cena: 100 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků