Prodeje aut v Evropě: prosinec opět v minusu, celý rok 2010 taktéž

Nadpis tohoto článku nezní příliš optimisticky, ale i když je fakticky správný, je třeba jedním dechem dodat, že oproti velkým poklesům z předchozích měsíců byl ten prosincový relativně drobný. Celkové prodeje aut v zemích evropské sedmadvacítky dosáhly 1 009 638 vozidel a meziročně tak poklesly o 3,2 procenta. A to je číslo, které má až k téměř dvacetiprocentnímu „sešupu” z letošního léta hodně daleko.

Prosincový pokles mají na svědomí celkem tradiční trhy - ty největší. Ten španělský klesl o 23,9 %, italský o 21,7 % a britský o 18 %. Výjimku z obvyklých závěrů předchozích měsíců tvoří pouze Německo - tamní trh dokonce rostl a to o 6,9 %. Francouzský pak též zažil lepší časy s poklesem jen 0,7 procenta. Je však třeba jako obvykle připomenout, že mnohé změny jsou dány především tím, kdy na tom či onom místě začalo a skončilo státem podporované šrotování starších aut.

Menší a středně velké trhy naopak opět skoro tradičně rostly. Celkem 16 zemí z 27 hlásí růst a probírat je všechny na tomto místě nemá smysl; zmiňme tedy jen to, že jemně rostl i český trh (o 2,1 procenta na 15 129 vozů) a mohutně vzhůru mířil ten slovenský (+81,5 %, 7 733 aut). Slovensko se tak stalo nejrychleji rostoucím automobilovým trhem, kde se v prosinci prodalo alespoň 5 tisíc vozů, více už jen rostly minitrhy jako ten litevský (+203,5 %, 604 aut). Z větších trhů pak ještě pro zajímavost zmiňme předlužené Portugalsko (+61,9 % a 28 142 aut, tam párty nekončí...), nebo sousední Polsko (+26 %, 35 895 aut).

Z automobilek si přesto může výskat málokdo. Prodeje poklesly Volkswagenu, PSA, Renaultu, Fordu (výrazných 25,6 %, ostatní poklesy jsou v jednotkách procent), Fiatu (-19,6 %), Daimleru, Toyotě, Nissanu, Suzuki, Mazdě, Jaguaru i Chrysleru. Zajímavější zisky zaznamenal hlavně General Motors díky růstu Opelu o 21,5 %, BMW díky boomu Mini (+37,4 %), Hyundai a Kia (+15,2 resp. 13,1 %) a Volvo (+28,6 %). Na špici růstu již mnoho měsíců trůní Mitsubishi a nejinak tomu bylo i v prosinci - růst o 64,6 % je opět zdaleka nejvyšší.

Závěrem prosincové části opět dodejme, že mimo Evropskou unii prodeje stále rostou (+12,3 %), ale s celkovým evropským výsledkem to málo neunijních zemní mnoho udělat nezvládne (tedy pokud půl procena nepovažujete za mnoho).

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek

Celý rok 2010 vezměme stručněji - prodeje za toto období poklesly ve srovnání s rokem 2009 o 5,5 procenta, když zaznamenaly celkem 13 360 599 jednotek. Jde o nejhorší výsledek od roku 1997.

Z jednotlivých trhů jich ale 16 vzrostlo a pokles se tak postaralo hlavně Německo s úpadkem o 23,4 %. Vývoj na ostatních větších trzích byl ovlivněn doznívajícím šrotovným v první polovině roku, a tak Francie, Itálie, Španělsko a Velká Británie hlásí pokles pouze malý, nebo žádný. Český trh rostl 4,7 procenta na celkem 169 236 prodaných vozů, slovenský i přes snahu vše dohnat v posledních měsících poklesl o 14,3 procenta na 64 033 jednotek.

Mezi značkami stojí za zmínku pokes Volkswagenu o 5,5 % (vč. Škody s -4,5 %), přesto si německý koncern s přehledem zachovává pozici evropské jedničky s  2 831 039 prodanými vozy. Nejblíže je mu francouzský PSA s 1 805 275 prodanými auty, ale i ten si meziročně pohoršil (-2,8 %). Trochu nečekané jsou výrazné ztráty Fordu (-13,9 %) a Hondy (-23,9 %). Slavit naopak mohou u Renaultu (+4,4 %), BMW +5,7 %), dobrý rok prožilo i Volvo (+12 %).

Opět - všechna čísla se týkají EU, mimo Unii rostly prodeje o 15,9 procenta.

Uvidíme, co přinese letošek, s ohledem na srovnání s výsledky ve šrotujících zemích ještě v první polovině roku ale lze očekávat pokračující mírný pokles. Jak moc velký bude a zda vůbec nějaký bude, to uvidíme již za měsíc.

Graf prodejů nových aut v Evropě za posledních 20 let a srovnání s vývojem evropského HDP

Klepněte pro větší obrázek 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků