Prodeje aut v Evropě: pokles nekončí, i říjen byl rekordně špatný

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) zveřejnila statistiky prodejů aut na starém kontinentu za letošní říjen. A ani tentokrát nám nepřinesly nic příjemného, zveřejněná čísla jsou ještě horší než za předchozí měsíc a jen o málo lepší než prachbídné výsledky z letních měsíců.

V říjnu se tedy v Evropě prodalo 1 027 036 vozů, což znamená meziroční pokles o 16,6 procenta. Stejně jako v září jde o nejhorší říjnový výsledek od roku 2003, od kdy jsou statistiky v dnešní podobě sledovány.

Na mizerných prodejích mají zásluhu prakticky všechny klíčové trhy, které bez výjimky zaznamenaly dvouciferné poklesy. Nejmenší pokles přitom reportují z Francie (- 18,5 %), hůře je na tom Německo (-20,0 %), Velká Británie (-22,2 %), Itálie (-28,8 %) a úplné nejhůře Španělsko, kde propad činil ohromných 37,6 %.

Jak vidno, největší trhy padaly ještě rychleji než Evropa jako celek, menší země tak až na pár výjimek tlačily prodeje spíše vzhůru. Za pozornost stojí hlavně výsledky Dánska (+33,9 %), Finska (+25 %), Irska (+114, 6 %), Nizozemí (+23,3 %), Polska (+20,2 %) či Švédska (+21,3 %). Prodejům se dařilo i na Slovensku (+37,3 %), u nás šly prodeje kupodivu po delší době opět dolů (-7 %).

Situace obecně tak na první pohled není zdaleka tak tragická jako v létě, kdy se prodejům nedařilo prkaticky nikde, na druhou stranu jsou propady největších trhů o to výraznější a celkový pokles o 16,6 procenta je masivní.

Za pozornost též stojí, že prodeje vozů v evropských zemích mimo EU tradičně meziročně rostly (+5,6 %), země evropské unie jako celek si o podobném výsledku mohou nechat jen zdát.

Z výrobců se dařilo opět hlavně Mitsubishi (+50,4 %), zlobit za své výsledky se nebude ani Alfa Romeo (+12,6 %) a v kontextu s vývojem na trhu jsou úspěchem i rostoucí prodeje BMW (+5,4 %),  Volva (+2,9 %) a Audi (+2,2 %). Téměř všem ostatním prodeje klesaly, a to i naší Škodě (-13,1 %).

Výsledky prodejů aut jsou tak nadále špatné a stejně jako v předchozích měsícíh musíme konstatovat, že zvrácení dosavadního trendu nelze v dohledné době odpovědně očekávat.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek


 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků