Prodeje aut v Evropě dále klesají, zažily nejhorší září za posledních sedm let

Před měsícem jsme vás informovali o doslova tragických výsledcích prodejů aut na evropských trzích v letních měsících. S výjimkou několika málo trhů a značek prodeje významně klesaly všem a všude a zejména červenec se zapsal do historie mnoha negativními „nej”.

Bohužel, ani v září situace nebyla o mnoho lepší, když se tento měsíc stal šestým po sobě jdoucím, během nějž prodeje vozů v rámci celé Evropy výrazně klesaly. V asbolutním měřítku se prodalo 1 227 645 aut, což je nejhorší číslo od roku 2003, od kdy jsou prodeje v Evropě takto přesně sledovány. Relativní meziroční pokles pak činí 9,6 procenta.

Přesto byla situace o něco radostnější než v létě. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) sice hlásí výrazný pokles ze všech významných trhů počínaje Španělskem (-27,3 %), pokračuje Itálií (-18,9 %), Německem (-17,8 %), Velkou Británií (-8,9 %) a konče Francií (-8,2 %), řada menších trhů ale zažila růst. Prodeje nadále rostly ve většině severských zemí, pozitivní trend si připsaly i pobaltské státy, také střední Evropa vč. České republiky (+8,7 %) šla nahoru. O 10,5 procenta vzrosty prodeje také na všech trzích mimo Evropskou unii. Největší růst ale zaznamenalo Irsko, kde prodeje meziročně vzrostly o plných 93,9 %. Loni se tam ale v září prodalo pouhých 2 233 aut a jak už to bývá, ode dna se odráží snáz.

Nárůsty na většině menších trhů jsou ale v absolutních číslech nicotné oproti propadu ve zmíněných velkých zemích. Na oněch pěti trzích se v září uskutečnilo plných 79 % evropských prodejů a nárůst o pár tisíc jednotek na tom či onom menším trhu nemůže negativní trend zvrátit.

Z výrobců se dařilo pouze některým luxusním značkám (Audi +10,6 %, BMW +1,3 %, Mercedes +7,1 %) a ve skvělých výsledcích pokračovalo Mitsubishi (+38,4 %). Pozitivní čísla si připsala i Dacia (+12,1 %) a Seat (+4,5 %), ostatním prodeje klesaly. Týká se to i české Škody, jejíž prodeje ale šly dolů pomaleji než celý trh (-2,7 %).

Jak jsme zmínili již před měsícem, podobný trend se očekává nejméně do konce letošního roku a zvrat by teoreticky mohly přinést leda jarní měsíce toho příštího. Uvidíme, jak tomu bude ve skutečnosti.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek

BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 143 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 106 678 km
Cena: 185 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek