Prodeje aut v Evropě dále klesají, zažily nejhorší září za posledních sedm let

Před měsícem jsme vás informovali o doslova tragických výsledcích prodejů aut na evropských trzích v letních měsících. S výjimkou několika málo trhů a značek prodeje významně klesaly všem a všude a zejména červenec se zapsal do historie mnoha negativními „nej”.

Bohužel, ani v září situace nebyla o mnoho lepší, když se tento měsíc stal šestým po sobě jdoucím, během nějž prodeje vozů v rámci celé Evropy výrazně klesaly. V asbolutním měřítku se prodalo 1 227 645 aut, což je nejhorší číslo od roku 2003, od kdy jsou prodeje v Evropě takto přesně sledovány. Relativní meziroční pokles pak činí 9,6 procenta.

Přesto byla situace o něco radostnější než v létě. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) sice hlásí výrazný pokles ze všech významných trhů počínaje Španělskem (-27,3 %), pokračuje Itálií (-18,9 %), Německem (-17,8 %), Velkou Británií (-8,9 %) a konče Francií (-8,2 %), řada menších trhů ale zažila růst. Prodeje nadále rostly ve většině severských zemí, pozitivní trend si připsaly i pobaltské státy, také střední Evropa vč. České republiky (+8,7 %) šla nahoru. O 10,5 procenta vzrosty prodeje také na všech trzích mimo Evropskou unii. Největší růst ale zaznamenalo Irsko, kde prodeje meziročně vzrostly o plných 93,9 %. Loni se tam ale v září prodalo pouhých 2 233 aut a jak už to bývá, ode dna se odráží snáz.

Nárůsty na většině menších trhů jsou ale v absolutních číslech nicotné oproti propadu ve zmíněných velkých zemích. Na oněch pěti trzích se v září uskutečnilo plných 79 % evropských prodejů a nárůst o pár tisíc jednotek na tom či onom menším trhu nemůže negativní trend zvrátit.

Z výrobců se dařilo pouze některým luxusním značkám (Audi +10,6 %, BMW +1,3 %, Mercedes +7,1 %) a ve skvělých výsledcích pokračovalo Mitsubishi (+38,4 %). Pozitivní čísla si připsala i Dacia (+12,1 %) a Seat (+4,5 %), ostatním prodeje klesaly. Týká se to i české Škody, jejíž prodeje ale šly dolů pomaleji než celý trh (-2,7 %).

Jak jsme zmínili již před měsícem, podobný trend se očekává nejméně do konce letošního roku a zvrat by teoreticky mohly přinést leda jarní měsíce toho příštího. Uvidíme, jak tomu bude ve skutečnosti.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků