Prodeje aut v Evropě dále klesají, zažily nejhorší září za posledních sedm let

Před měsícem jsme vás informovali o doslova tragických výsledcích prodejů aut na evropských trzích v letních měsících. S výjimkou několika málo trhů a značek prodeje významně klesaly všem a všude a zejména červenec se zapsal do historie mnoha negativními „nej”.

Bohužel, ani v září situace nebyla o mnoho lepší, když se tento měsíc stal šestým po sobě jdoucím, během nějž prodeje vozů v rámci celé Evropy výrazně klesaly. V asbolutním měřítku se prodalo 1 227 645 aut, což je nejhorší číslo od roku 2003, od kdy jsou prodeje v Evropě takto přesně sledovány. Relativní meziroční pokles pak činí 9,6 procenta.

Přesto byla situace o něco radostnější než v létě. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) sice hlásí výrazný pokles ze všech významných trhů počínaje Španělskem (-27,3 %), pokračuje Itálií (-18,9 %), Německem (-17,8 %), Velkou Británií (-8,9 %) a konče Francií (-8,2 %), řada menších trhů ale zažila růst. Prodeje nadále rostly ve většině severských zemí, pozitivní trend si připsaly i pobaltské státy, také střední Evropa vč. České republiky (+8,7 %) šla nahoru. O 10,5 procenta vzrosty prodeje také na všech trzích mimo Evropskou unii. Největší růst ale zaznamenalo Irsko, kde prodeje meziročně vzrostly o plných 93,9 %. Loni se tam ale v září prodalo pouhých 2 233 aut a jak už to bývá, ode dna se odráží snáz.

Nárůsty na většině menších trhů jsou ale v absolutních číslech nicotné oproti propadu ve zmíněných velkých zemích. Na oněch pěti trzích se v září uskutečnilo plných 79 % evropských prodejů a nárůst o pár tisíc jednotek na tom či onom menším trhu nemůže negativní trend zvrátit.

Z výrobců se dařilo pouze některým luxusním značkám (Audi +10,6 %, BMW +1,3 %, Mercedes +7,1 %) a ve skvělých výsledcích pokračovalo Mitsubishi (+38,4 %). Pozitivní čísla si připsala i Dacia (+12,1 %) a Seat (+4,5 %), ostatním prodeje klesaly. Týká se to i české Škody, jejíž prodeje ale šly dolů pomaleji než celý trh (-2,7 %).

Jak jsme zmínili již před měsícem, podobný trend se očekává nejméně do konce letošního roku a zvrat by teoreticky mohly přinést leda jarní měsíce toho příštího. Uvidíme, jak tomu bude ve skutečnosti.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků