Prodej aut je v Česku nadále na vzestupu

Prodej nových osobních a užitkových vozů je v Česku i nadále na vzestupu. Za první měsíc nového roku bylo nově prodáno 13 661 osobních a 981 užitkových vozů, což je o 13,9 procenta více, než ve stejném období roku 2014. Nejprodávanějšími značkami byly v lednu Škoda (4 823 vozů, nárůst o 16,3 %) a Hyundai (1 540, nárůst o 39,5 %), z modelů byl pak největší zájem o tři modely Škoda – Octavia (2 024), Rapid (1027), Fabia (650) a Hyundai i30 (600).

Statistiky prvních registrací vozidel, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané samoregistrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách.

Nejvíce prodává Škoda a Hyundai

Podle reálných čísel tak v lednu prodala v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (4 823 vozů), která meziročně posílila o 16,3 % následována rychle rostoucí značkou Hyundai (1 540), která prodala o 39,5 % vozů více a Volkswagen (1 295) s nárůstem o 15,8 %. Za nimi se pak s menším odstupem seřadily automobilky Dacia (751), KIA (526) a BMW (509). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v předešlém roce, respektive měsíci Škoda Octavia s 2 024 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Rapid (1027) a Fabia (650). Těsně následuje čtvrtá Hyundai i30 (600), s odstupem pak pátý Volkswagen Golf (432). 

V lednu 2015 meziročně výrazně posílily segmenty sportovních vozů, SUV-B a minivozů. Nejporádavnějším segmentem je stále jednoznačně nižší střední třída s 31% podílem na trhu osobních vozů.

Mezi užitkovými vozy je lednovým vítězem automobilka Peugeot s 195 prodanými vozy následovaná značkami Volkswagen (147), Renault (106) a FIAT (100). Celkově se v lednu v Česku prodalo bez započtení účelových registrací 981 užitkových vozidel (LCV).

VW, Ford a Seat stále využívají účelové registrace

Jak na základě dat z Ministerstva dopravy ČR zjistila společnost Médea Research, trend samoregistrací bohužel ve velkém pokračuje i v novém roce 2015. Za celý loňský rok jich bylo v Česku přitom přes 23 tisíc, což bylo 12 % ze všech registrovaných vozů. Nejčastěji tímto způsobem v tuzemsku „prodávaly“ svá auta značky Volkswagen, Ford a Seat. V lednu bylo takto zaregistrováno 2068 vozů (13 % registrací), které nejčastěji nesly opět loga automobilek Volkswagen (250 vozů), Ford (187) a Seat (125).

Médea Research se reálnými prodeji vozidel v Česku zabývá dlouhodobě. Nově bude Médea Research v roce 2015 vedle statistik reálných prodejů uvádět i statistiku prvních registrací včetně výše zmíněných samoregistrací. S nimi pravidelně seznamuje veřejnost například Svaz dovozců automobilů (SDA) nebo Svaz automobilového průmyslu (SAP).

Pokud by se do žebříčku vozů za leden 2015 započítávaly i vozy účelově zaregistrované, bylo by mezi osobními vozy pořadí registrací mírně odlišné: 1. Škoda ( 5067 vozů), 2. Volkswagen (1 753), 3. Hyundai (1 565), 4. Ford (842) a 5. Dacia (811). V kategorii užitkových vozidel pak 1. Peugeot (198 vozů), 2. Volkswagen (150) a 3. Ford (128). Nejvíce registrací má mezi modely Škoda Octavia (2 072) před Škodou Rapid (1 035) a Fabia (680).

Registrace v neprůhledné kategorii dále rostou

Řada z uskutečněných registrací je však zařazena do kategorie, v níž nelze jednoznačně identifikovat zákazníka. Neprůhledná kategorie eviduje například neúplné zápisy a neumožňuje určit, zda byla kupujícím osoba či firma. Vysoký růst prodejů v této kategorii (meziročně o 41,6 %) fakticky přispívá k menší průhlednosti v otázce nárůstu účelových samoregistrací některých značek. Právě v této kategorii bylo v lednu 2015 registrováno 1525 automobilů. 

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 439 vozů a meziročním navýšením o 174,4 %. Následují Ford s 280 vozy a meziročním nárůstem 129,5 %, Seat s 245 vozy a nárůstem 75,0 %, Škoda s 156 auty a poklesem o 25 % a Audi s 57 vozy a nárůstem 62,9 %.

Podrobné prodejní statistiky zpracované společnosti Médea Research za měsíc leden 2015 bez samoregistrací i včetně nich jsou k dispozici na internetové adrese http://research.medea.cz/volne-dostupne-analyzy.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků