Proč neudělal Tomáš Enge díru do světa

Vítězství libereckého závodníka v novinářské anketě Zlatý volant s léty přibývají, takové tituly ovšem nikoho příliš nezajímají.

Na českém písečku je bezesporu jedničkou. Má talent od pánaboha, nikdo jiný neumí tak zacházet se závodními auty. Tak by se dal stručně charakterizovat Tomáš Enge, který se v úterý večer stal už pojedenácté vítězem ankety českých motoristických odborníků Zlatý volant. Svého času to byl talentovaný automobilový závodník, který měl našlápnuto k velké kariéře. Jako jediný Čech zažil na vlastní kůži závody formule 1, ale všechno předčasně skončilo v sezoně 2002 u pouhých tří startů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nejslavnější období, kdy třikrát nastoupil v modrých barvách stáje Prost v závodech F1

Tomášovou předností je, že se umí v krátké době přizpůsobit disciplíně, s níž nemá zkušenosti. Proto pro něj jako okruhového jezdce nebyl problém přestoupit třeba do rallye. Kromě toho dokázal vyhrát ve třídě GTS slavný závod 24 hodin Le Mans, později v něm proháněl absolutní elitu. Neztratil se ani v amerických formulových nebo vytrvalostních závodech či v šampionátu GT. Přesto liberecký závodník nenaplnil naděje, které do něj fanoušci vkládali.

Na začátku byl pozitivní nález na cannabis

Jeho kariéru totiž provázelo několik karambolů, a ty ho nasměrovaly jinam, než to původně vypadalo. V roce 2001 se jako pětadvacetiletý objevil v barvách stáje Prost ve třech závodech formule 1. Byla to velká sláva, vystřízlivění ale přišlo hned v následující sezoně. I ta zpočátku vypadala parádně. V kapse už měl titul v šampionátu F3000, což byl tehdy předstupeň F1.
Jenže po pozitivním nálezu na cannabis bylo všechno jinak. Český automobilový sport přišel o historicky první titul mistra světa a Enge o další angažmá ve formuli 1.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kapitola automobilových soutěží - Tomáš našel v rallye zálibu

Podruhé se jeho jméno objevilo na veřejnosti ve špatném světle o rok později, když havaroval na trati rychlostní zkoušky Rallye Bohemia ještě před zahájením soutěže. Tím vzbudil podezření, že porušil sportovní řády, neboť takové testy nejsou povoleny. Tomáše to stálo vyloučení z rallye a závodníkovi partneři se od jeho jednání distancovali.

Třetí klukovina na sebe nenechala dlouho čekat. Na liberecké diskotéce se uprostřed noci nepohodl s jedním hostem, který si ho jako známou osobnost vyfotografoval. To se závodníkovo tak znelíbilo, že dotyčnému s fotoaparátem utekl. Případ tehdy vyšetřovala policie jako podezření z trestného činu krádeže.

Nežádoucí crashdriver

Po těchto přešlapech se Engeho pozitivní obraz začal rozplývat. Jeho kariéru později provázely i havárie. Několikrát se při nich zranil a postupně si přivíral dveře před lepším angažmá. Kvůli kontroverznímu chování mladého závodníka přibýval na hlavě jeho manažera a sponzora Antonína Charouze jeden stříbrný vlas za druhým.

„Získal pověst jezdce, který bourá, a to se pak těžko někde shání místo. Volají mi z týmů, že ho nechtějí, protože je „crashdriver“. Když praskla aféra s marihuanou, měl podepsanou smlouvu do stáje v americké formulové sérii ChampCar. Jenže pak mi z Ameriky telefonovali: nezlobte se, v rodině pana majitele zemřeli lidé na předávkování drog. Proto nemůžeme vašeho jezdce vzít,“ zavzpomínal před časem Charouz.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Úspěšné období formulových závodů národních týmů A1 GP. Vlevo s legendárním Emersonem Fittipaldim

„Tomáš určitě nefetoval. Věřím jeho verzi, že nemohl spát. Přišel za ním kamarád, který řekl: dej si páva a hned usneš. Kdyby mi to tenkrát někdo nabídl, tak bych to třeba udělal taky, protože jsem nevěděl, že stopy marihuany zůstávají v těle tři měsíce. Tou aférou si zničil kariéru. S autem dokáže to, co málokdo, ale dokonale přitahuje průsery. Prostě mu rupne v hlavě a udělá nějakou pitomost,“ dodal Charouz.

Atraktivní angažmá v nedohlednu

Tomáš Enge bude ještě dál jezdit, vyhrávat a získávat Zlaté volanty. Jenže, přiznejme si, takové tituly nikoho moc nezajímají. Letos mu bude pětatřicet, a to už se nějakého atraktivního angažmá asi nedočká. Před deseti lety závodil s vozem F1, víckrát to však nezopakoval.

Škoda, nebýt zbytečných přešlapů mohl se dnes zcela jistě pohybovat ve společnosti svých někdejších soupeřů z F3000 – Nicka Heidfelda, Juana Pabla Montoyi, Marka Webbera, Vitantonia Liuzziho, Sebastiena Bourdaise nebo Stephana Sarrazina.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Při výhře v ALMS v Salt Lake City (vlevo) a s vozy Aston Martin s bondovským číslem 007 pro Le Mans Series

 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků