Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Každý z nás se nad tím určitě už někdy pozastavil. Vidět to můžete v natočených záběrech i naživo. Co přesně způsobuje dojem, že se kola vozu při dosažení určité rychlosti točí opačným směrem?

Když se na kola automobilu podíváte při akceleraci nebo nižší rychlosti, je všechno v pořádku. Paprsky kol se v tu chvíli točí logicky správným směrem. Při dosažení určité rychlosti ale získáte iluzi, že kola stojí, nebo se dokonce otáčejí opačným směrem.

Testy | Bezpečnost | Život řidiče | Pneumatiky

Test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Tento jev má dokonce své přesné pojmenování, říká se mu wagon wheel effect. Vše se odvíjí od toho, jak mozek dokáže interpretovat zpracování určitého obrazu. Lidské oko zvládne "zpracovat" až 200 snímků za jednu sekundu (FPS). Jinak je to ale v případě, když je sledovaná věc v pohybu. V takovém případě se frekvence může snížit na pouhých 13 FPS.

Od toho se pak odvíjí naše vnímání. Při pomalé jízdě vidíme paprsky na kolech cestovat správným směrem, protože náš mozek stíhá jev zpracovat. Při rychlejší jízdě už tomu tak není a proto se nám zdá, že kola "stojí". Při ještě hbitější jízdě se vnímání oka projeví ještě výrazněji, protože mozek takovou rychlost nezvládne zpracovat a dochází k optickému klamu.

Testy | Pneumatiky

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

Stejného efektu si můžete všimnout i při zpracování videomateriálu a neplatí jen u kol automobilů. Stačí se někdy pozorně zahledět na vrtuli startujícího letadla či helikoptéry.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků