Proč Chevrolet v Evropě padá? Má to čtyři důvody

Chevrolet je pýchou koncernu General Motors, jeho celosvětově nejlépe prodávaná značka. V Evropě se mu ale nedaří. A nevypadá to, že by se v nejbližší době mělo něco změnit.

Přitom je to hodně paradoxní. Současná neradostná ekonomická situace v Evropě by Chevroletu měla nahrávat. Evropané mají nyní hlouběji do kapsy, proto by je levné modely jako Spark a Aveo, které tvoří téměř polovinu prodejů značky Chevrolet, měly oslovit. Jenže tomu tak není.

Zájem o Spark spadl o povážlivých 37 procent, od ledna do dubna bylo prodáno jen 12 245 těchto minivozů. A s Aveem je to podobné – také jeho prodeje se propadly, o 44 procent na 10 235 vozů (podle JATO Dynamics).

Neúspěch těchto dvou nejžádanějších modelů značky v Evropě způsobil, že prodeje Chevroletu v regionu padly o 33 procent na 45 706 kusů (podle ACEA). Tržní podíl se smrskl meziročně z 1,5 procent na 1,1 procent.

Čtyři důvody

Proč Chevrolet v Evropě ztrácí? Zde jsou hlavní důvody: stupňující se tlak rivalů, stárnoucí nabídka, menší zaměření Chevroletu na evropský trh a v neposlední řadě fenomén jménem Opel.

Chevrolet totiž prodává na starém kontinentu většinou jen vozy, které sjely z výrobních linek závodu GM Daewoo v Jižní Koreji. To Hyundai, Kia a Dacia na to jdou jinak. Obrazně řečeno šijí vozy Evropanům na míru.

Hyundai a Kia mají designérská a vývojová centra v Německu, továrny v České republice a na Slovensku. Dacia patřící Renaultu je úzce propojená s ústředím v Paříži, bez něj neučiní sebemenší rozhodnutí. 

Propad i v Česku

Chevrolet zaznamenal u nás letos za prvních pět měsíců  788 registrací (loni 1421, tedy o 633 méně). Loni byl v prodejích u nás na 15. místě, letos je na 20. místě. 

I proto konkurenti jako Dacia a Kia v Evropě během prvních čtyř měsíců letošního roku získávaly – Dacia rostla o 18 procent na 90 162 kusů, Kia stoupla o 4 procenta na 112 795 kusů. Obě značky tak zabraly na evropském trhu 2,2 respektive 2,7 procenta.

Navíc produkty Chevroletu stárnou, Spark a Aveo ztrácejí očividně proti konkurentům dech. Zaostávají oproti svým mladším protivníkům ve spotřebě, v emisích. Přitom tyto údaje jsou pro zákazníky v Evropě stále důležitější. 

A pak je tady ještě Opel. Objektivně podráží Chevroletu nohy. Stačí jen dva příklady - model Chevrolet Trax proti Opelu Mokka nebo Chevrolet Captiva proti Opelu Antara. Obě automobilky nespolupracují, ale jdou si po krku. I když to jejich mluvčí vehementně popírají. 

A už nerozhodují ve prospěch americké značky ani peníze. Chevrolet je sice zdánlivě oproti Opelu levnější, ale dealeři Opelu pracují „umně“ s cenami a slevami a situace je dnes vyrovnaná. Je jasné, kterému vozu pak dají evropští zákazníci přednost. 

Prodeje Chevroletu v Evropě tak loni spadly o tři procenta na 172 000 vozů (podle ACEA) a letos se to jen zhoršuje. 

Podle analytiků Chevrolet v Evropě zažije „bod obratu“ až v roce 2016 s příjezdem nové generace modelů Spark a Cruze. Tehdy by prodeje podle IHS mohly stoupnout na 200 000 vozů.

Letošní prodeje

Chevrolet letos prodal za první čtyři měsíce více než 1,8 milionu vozů. General Motors zaznamenal rekordní prodeje – 2,36 milionu vozů, o 3,6 procenta více než loni ve stejném období. 

Hlavní trhy Chevroletu

 první čtvrtletí 2013změna v %
USA469 0004,8
Čína165 0002,5
Brazílie141 0003,2
Mexiko44 0005,9
Argentina37 00011

Zdroj: General Motors 

Chevrolet Lacetti 1.991
Rok výroby: 2008
Stav: 230 306 km
Cena: 45 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2011
Stav: 101 038 km
Cena: 184 000 Kč
Chevrolet Cruze 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 150 976 km
Cena: 185 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků