Proč Chevrolet v Evropě padá? Má to čtyři důvody

Chevrolet je pýchou koncernu General Motors, jeho celosvětově nejlépe prodávaná značka. V Evropě se mu ale nedaří. A nevypadá to, že by se v nejbližší době mělo něco změnit.

Přitom je to hodně paradoxní. Současná neradostná ekonomická situace v Evropě by Chevroletu měla nahrávat. Evropané mají nyní hlouběji do kapsy, proto by je levné modely jako Spark a Aveo, které tvoří téměř polovinu prodejů značky Chevrolet, měly oslovit. Jenže tomu tak není.

Zájem o Spark spadl o povážlivých 37 procent, od ledna do dubna bylo prodáno jen 12 245 těchto minivozů. A s Aveem je to podobné – také jeho prodeje se propadly, o 44 procent na 10 235 vozů (podle JATO Dynamics).

Neúspěch těchto dvou nejžádanějších modelů značky v Evropě způsobil, že prodeje Chevroletu v regionu padly o 33 procent na 45 706 kusů (podle ACEA). Tržní podíl se smrskl meziročně z 1,5 procent na 1,1 procent.

Čtyři důvody

Proč Chevrolet v Evropě ztrácí? Zde jsou hlavní důvody: stupňující se tlak rivalů, stárnoucí nabídka, menší zaměření Chevroletu na evropský trh a v neposlední řadě fenomén jménem Opel.

Chevrolet totiž prodává na starém kontinentu většinou jen vozy, které sjely z výrobních linek závodu GM Daewoo v Jižní Koreji. To Hyundai, Kia a Dacia na to jdou jinak. Obrazně řečeno šijí vozy Evropanům na míru.

Hyundai a Kia mají designérská a vývojová centra v Německu, továrny v České republice a na Slovensku. Dacia patřící Renaultu je úzce propojená s ústředím v Paříži, bez něj neučiní sebemenší rozhodnutí. 

Propad i v Česku

Chevrolet zaznamenal u nás letos za prvních pět měsíců  788 registrací (loni 1421, tedy o 633 méně). Loni byl v prodejích u nás na 15. místě, letos je na 20. místě. 

I proto konkurenti jako Dacia a Kia v Evropě během prvních čtyř měsíců letošního roku získávaly – Dacia rostla o 18 procent na 90 162 kusů, Kia stoupla o 4 procenta na 112 795 kusů. Obě značky tak zabraly na evropském trhu 2,2 respektive 2,7 procenta.

Navíc produkty Chevroletu stárnou, Spark a Aveo ztrácejí očividně proti konkurentům dech. Zaostávají oproti svým mladším protivníkům ve spotřebě, v emisích. Přitom tyto údaje jsou pro zákazníky v Evropě stále důležitější. 

A pak je tady ještě Opel. Objektivně podráží Chevroletu nohy. Stačí jen dva příklady - model Chevrolet Trax proti Opelu Mokka nebo Chevrolet Captiva proti Opelu Antara. Obě automobilky nespolupracují, ale jdou si po krku. I když to jejich mluvčí vehementně popírají. 

A už nerozhodují ve prospěch americké značky ani peníze. Chevrolet je sice zdánlivě oproti Opelu levnější, ale dealeři Opelu pracují „umně“ s cenami a slevami a situace je dnes vyrovnaná. Je jasné, kterému vozu pak dají evropští zákazníci přednost. 

Prodeje Chevroletu v Evropě tak loni spadly o tři procenta na 172 000 vozů (podle ACEA) a letos se to jen zhoršuje. 

Podle analytiků Chevrolet v Evropě zažije „bod obratu“ až v roce 2016 s příjezdem nové generace modelů Spark a Cruze. Tehdy by prodeje podle IHS mohly stoupnout na 200 000 vozů.

Letošní prodeje

Chevrolet letos prodal za první čtyři měsíce více než 1,8 milionu vozů. General Motors zaznamenal rekordní prodeje – 2,36 milionu vozů, o 3,6 procenta více než loni ve stejném období. 

Hlavní trhy Chevroletu

 první čtvrtletí 2013změna v %
USA469 0004,8
Čína165 0002,5
Brazílie141 0003,2
Mexiko44 0005,9
Argentina37 00011

Zdroj: General Motors 

Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 135 720 km
Cena: 124 000 Kč
Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2009
Stav: 40 056 km
Cena: 129 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2012
Stav: 71 175 km
Cena: 207 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků