Proč Chevrolet v Evropě padá? Má to čtyři důvody

Chevrolet je pýchou koncernu General Motors, jeho celosvětově nejlépe prodávaná značka. V Evropě se mu ale nedaří. A nevypadá to, že by se v nejbližší době mělo něco změnit.

Přitom je to hodně paradoxní. Současná neradostná ekonomická situace v Evropě by Chevroletu měla nahrávat. Evropané mají nyní hlouběji do kapsy, proto by je levné modely jako Spark a Aveo, které tvoří téměř polovinu prodejů značky Chevrolet, měly oslovit. Jenže tomu tak není.

Zájem o Spark spadl o povážlivých 37 procent, od ledna do dubna bylo prodáno jen 12 245 těchto minivozů. A s Aveem je to podobné – také jeho prodeje se propadly, o 44 procent na 10 235 vozů (podle JATO Dynamics).

Neúspěch těchto dvou nejžádanějších modelů značky v Evropě způsobil, že prodeje Chevroletu v regionu padly o 33 procent na 45 706 kusů (podle ACEA). Tržní podíl se smrskl meziročně z 1,5 procent na 1,1 procent.

Čtyři důvody

Proč Chevrolet v Evropě ztrácí? Zde jsou hlavní důvody: stupňující se tlak rivalů, stárnoucí nabídka, menší zaměření Chevroletu na evropský trh a v neposlední řadě fenomén jménem Opel.

Chevrolet totiž prodává na starém kontinentu většinou jen vozy, které sjely z výrobních linek závodu GM Daewoo v Jižní Koreji. To Hyundai, Kia a Dacia na to jdou jinak. Obrazně řečeno šijí vozy Evropanům na míru.

Hyundai a Kia mají designérská a vývojová centra v Německu, továrny v České republice a na Slovensku. Dacia patřící Renaultu je úzce propojená s ústředím v Paříži, bez něj neučiní sebemenší rozhodnutí. 

Propad i v Česku

Chevrolet zaznamenal u nás letos za prvních pět měsíců  788 registrací (loni 1421, tedy o 633 méně). Loni byl v prodejích u nás na 15. místě, letos je na 20. místě. 

I proto konkurenti jako Dacia a Kia v Evropě během prvních čtyř měsíců letošního roku získávaly – Dacia rostla o 18 procent na 90 162 kusů, Kia stoupla o 4 procenta na 112 795 kusů. Obě značky tak zabraly na evropském trhu 2,2 respektive 2,7 procenta.

Navíc produkty Chevroletu stárnou, Spark a Aveo ztrácejí očividně proti konkurentům dech. Zaostávají oproti svým mladším protivníkům ve spotřebě, v emisích. Přitom tyto údaje jsou pro zákazníky v Evropě stále důležitější. 

A pak je tady ještě Opel. Objektivně podráží Chevroletu nohy. Stačí jen dva příklady - model Chevrolet Trax proti Opelu Mokka nebo Chevrolet Captiva proti Opelu Antara. Obě automobilky nespolupracují, ale jdou si po krku. I když to jejich mluvčí vehementně popírají. 

A už nerozhodují ve prospěch americké značky ani peníze. Chevrolet je sice zdánlivě oproti Opelu levnější, ale dealeři Opelu pracují „umně“ s cenami a slevami a situace je dnes vyrovnaná. Je jasné, kterému vozu pak dají evropští zákazníci přednost. 

Prodeje Chevroletu v Evropě tak loni spadly o tři procenta na 172 000 vozů (podle ACEA) a letos se to jen zhoršuje. 

Podle analytiků Chevrolet v Evropě zažije „bod obratu“ až v roce 2016 s příjezdem nové generace modelů Spark a Cruze. Tehdy by prodeje podle IHS mohly stoupnout na 200 000 vozů.

Letošní prodeje

Chevrolet letos prodal za první čtyři měsíce více než 1,8 milionu vozů. General Motors zaznamenal rekordní prodeje – 2,36 milionu vozů, o 3,6 procenta více než loni ve stejném období. 

Hlavní trhy Chevroletu

 první čtvrtletí 2013změna v %
USA469 0004,8
Čína165 0002,5
Brazílie141 0003,2
Mexiko44 0005,9
Argentina37 00011

Zdroj: General Motors 

Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 135 720 km
Cena: 115 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2012
Stav: 71 175 km
Cena: 200 000 Kč
Chevrolet Cruze 1.796
Rok výroby: 2010
Stav: 89 442 km
Cena: 140 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek