Pro pražskou mládež je v Praze příliš mnoho aut

Unikátní dotazník mezi mládeží vypracovaný iniciativou Auto*Mat a o. s. Oživení ukazuje nejen na obtíže, které zažívají adolescenti při cestování v MHD, ale také na problém alternativní dopravy. Z dotazníku vyplynulo, že ¾ respondentů by rádo jezdilo do školy na kole. Chybí ale cyklostezky, které by jim to umožnily. Pro téměř 90 % dětí je Praha městem přecpaným auty.

Průzkumu, který proběhl v rámci 3. ročníku Velké studentské cyklojízdy, se zúčastnilo celkem 112 pražských studentů ve věku od 12 do 20 let. Odpovídalo 82 chlapců a 35 dívek. Respondenti si nejvíce stěžovali na přecpanou MHD a nedostatečnou kapacitu některých spojů. Negativně se vyjadřovali i ke změnám v dopravě. Jmenovali zejména narůstající zpoždění a příliš dlouhé časové intervaly. Vadily jim ale i zácpy na silnicích a starý vozový park.

„Z našeho dotazníkového šetření vyplynulo, že 78 žáků a žákyň by rádo jezdilo do školy na kole. Brání jim v tom ale vysoký silniční provoz, množství nebezpečných míst na cestě a nedořešené cyklostezky. Ty nejsou často vůbec propojené,“ uvedla Jana Pírková z iniciativy Auto*mat. „Cyklista se tak dostává do riskantních, někdy i životu nebezpečných situací. Studenti proto nejvíce využívají MHD, kterou jezdí 99 ze 112 dotázaných.“

„Potěšilo nás ale, že přes zmíněné výhrady uměli studenti pražskou MHD i ocenit. Kladně hodnotili například poměrně slušné pokrytí města a rozmanitost spojů. To je v době prudkého nárůstu osobní automobilové dopravy v metropoli pozitivní zpráva a po zavedení kontroverzních změn v pražské MHD také jednoznačné poselství zástupcům hlavního města, že do systému pražské hromadné dopravy je třeba investovat, ne se snažit na něm ušetřit,“ říká Eva Šuchmanová ze sdružení Oživení, které pořádá projekt Výchova k udržitelné dopravě na školách a společně s Auto*matem projekt Velká studentská cyklojízda.

Studenti by rádi jezdili do školy na kole. Tato možnost jim je ve většině případů odepřena. Pražské cyklostezky na sebe totiž nenavazují a mladí lidé by tak na kole byli vystaveni příliš vysokému riziku. Polovina studentů hodnotí jako největší překážku provoz v pražských ulicích, přičemž 86 dotázaných tvrdí, že v Praze je příliš mnoho automobilů. V případě, že by byla Praha vybavena odpovídající infrastrukturou, parkování kol ve škole by pro žáky nebyl velký problém, neboť 71 respondentů odpovědělo, že jejich škola je vybavena parkovacími místy pro kola.

Zdroj: Auto*mat
 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků