Pro pražskou mládež je v Praze příliš mnoho aut

Unikátní dotazník mezi mládeží vypracovaný iniciativou Auto*Mat a o. s. Oživení ukazuje nejen na obtíže, které zažívají adolescenti při cestování v MHD, ale také na problém alternativní dopravy. Z dotazníku vyplynulo, že ¾ respondentů by rádo jezdilo do školy na kole. Chybí ale cyklostezky, které by jim to umožnily. Pro téměř 90 % dětí je Praha městem přecpaným auty.

Průzkumu, který proběhl v rámci 3. ročníku Velké studentské cyklojízdy, se zúčastnilo celkem 112 pražských studentů ve věku od 12 do 20 let. Odpovídalo 82 chlapců a 35 dívek. Respondenti si nejvíce stěžovali na přecpanou MHD a nedostatečnou kapacitu některých spojů. Negativně se vyjadřovali i ke změnám v dopravě. Jmenovali zejména narůstající zpoždění a příliš dlouhé časové intervaly. Vadily jim ale i zácpy na silnicích a starý vozový park.

„Z našeho dotazníkového šetření vyplynulo, že 78 žáků a žákyň by rádo jezdilo do školy na kole. Brání jim v tom ale vysoký silniční provoz, množství nebezpečných míst na cestě a nedořešené cyklostezky. Ty nejsou často vůbec propojené,“ uvedla Jana Pírková z iniciativy Auto*mat. „Cyklista se tak dostává do riskantních, někdy i životu nebezpečných situací. Studenti proto nejvíce využívají MHD, kterou jezdí 99 ze 112 dotázaných.“

„Potěšilo nás ale, že přes zmíněné výhrady uměli studenti pražskou MHD i ocenit. Kladně hodnotili například poměrně slušné pokrytí města a rozmanitost spojů. To je v době prudkého nárůstu osobní automobilové dopravy v metropoli pozitivní zpráva a po zavedení kontroverzních změn v pražské MHD také jednoznačné poselství zástupcům hlavního města, že do systému pražské hromadné dopravy je třeba investovat, ne se snažit na něm ušetřit,“ říká Eva Šuchmanová ze sdružení Oživení, které pořádá projekt Výchova k udržitelné dopravě na školách a společně s Auto*matem projekt Velká studentská cyklojízda.

Studenti by rádi jezdili do školy na kole. Tato možnost jim je ve většině případů odepřena. Pražské cyklostezky na sebe totiž nenavazují a mladí lidé by tak na kole byli vystaveni příliš vysokému riziku. Polovina studentů hodnotí jako největší překážku provoz v pražských ulicích, přičemž 86 dotázaných tvrdí, že v Praze je příliš mnoho automobilů. V případě, že by byla Praha vybavena odpovídající infrastrukturou, parkování kol ve škole by pro žáky nebyl velký problém, neboť 71 respondentů odpovědělo, že jejich škola je vybavena parkovacími místy pro kola.

Zdroj: Auto*mat
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků