Příští rok chce mít MTX české létající auto. Práce na "dárku" k 50. výročí začaly

Existující typ vírníku by bylo možné obestavět silničním podvozkem a do kabiny zabudovat klasický volant

Létající auto. To je podle generálního ředitele společnosti MTX Petra Bolda důstojný projekt, kterým hodlá firma příští rok oslavit 50. výročí svého vzniku.

"O mě se ví, že jsem už před řadou let propadl letadlům a létání, takže tato technologie budoucnosti je podle mého logickým pokračováním směřování dřívějšího a současného Metalexu - MTX." svěřil se Bold v rozhovoru se redaktorem Autorevue.cz.

"Zatím ještě nevím, zda budeme úspěšní, ale máme odhodlání tento projekt uskutečnit," dodal.

Retro | Sport

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

Na rozdíl například od slovenské firmy nechce MTX jít cestou vozu s křídly, plánují využít existující typ vírníku a k němu dodělat silniční podvozek a ovládání.

"Letadlo musí startovat z letiště, vírníku stačí poměrně krátká rozjezdová dráha," vysvětluje jednu ze zásadních výhod tohoto řešení Bold. Jelikož ale na rozdíl od vrtulníku nemá poháněný rotor motorem (využívá principu autorotace), nemůže startovat kolmo vzhůru jako klasický vrtulník.

"Dvoumístný vírník má ovládání z pravé sedačky, my doděláme volant, pedály a další prvky pro ovládání na zemi na levou stranu, dodal. Vlastně tak z nevýhody udělají výhodu. Řidič-pilot nebude muset před vzletem nebo po přistání dělat složité úkony s přenastavováním systémů. Postačí, aby si přesedl z jedné sedačky na druhou.  

Další technická řešení, ani design zatím prozrazovat nechtěl. "Vše se teprve řeší."

Retro | Tatra

Nebylo na pořádný prospekt, říká o konci projektu Supertatry šéf Metalexu

Projekt si MTX financuje z vlastních zdrojů. "Ostatně, jako prakticky všechno ve své historii. Úvěr jsme si brali pouze jednou," dodává generální ředitel.

V současnosti má MTX dva provozy - jeden v Mělníku, který se zabývá přestavbami a vestavbami například policejních, hasičských a vojenských vozů, a druhý je v Plzni. "Jeho hlavní náplní jsou výroby dělicích přepážek. "Lidé, kteří tady kdysi dělali formule a další špičková závodní auta už bohužel kvůli věku odešli, a navíc doba už je někde jinde," vysvětluje Bold. Kromě toho firmu živí například distribuce dálničních známek.

" I když máme jen zhruba sedmdesát zaměstnanců, dosáhli jsme na obrat 1,6 miliardy korun," říká generální ředitel. Úspěšnost jeho firma dokladuje i získané ocenění Podnik roku 2015 v automobilovém průmyslu, které MTX přebral vloni v říjnu.

Na některé úspěšné projekty z historie firmy MTX se podívejte v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků