V Plzni vznikaly Formule Škoda

V Plzni vznikaly Formule Škoda

Metalex s využitím dílů ze socialistických automobilů dělal i špičkové okruhové speciály.

Metalex s využitím dílů ze socialistických automobilů dělal i špičkové okruhové speciály.

Pro automobilové soutěže stavěl upravoval vozy Lada, případně využíval jejich motory.

Pro automobilové soutěže stavěl upravoval vozy Lada, případně využíval jejich motory.

Na přelomu osmdesátých a devadesátých letech vznikly roadster Favorit

Na přelomu osmdesátých a devadesátých letech vznikly roadster Favorit

a kabriolet Felicia

a kabriolet Felicia

V nedávné minulosti i v současnosti se specializuje zejména na úpravy vozů pro potřeby policie, hasičů a záchranářů. MTX měl v práci i známé policejní dálniční passaty.

V nedávné minulosti i v současnosti se specializuje zejména na úpravy vozů pro potřeby policie, hasičů a záchranářů. MTX měl v práci i známé policejní dálniční passaty.

A připravuje i auta určená pro běžnou policejní činnost.

A připravuje i auta určená pro běžnou policejní činnost.

Většinovým majitelem je současný generální ředitel Petr Bold.

Většinovým majitelem je současný generální ředitel Petr Bold.

Metalex s využitím dílů ze socialistických automobilů dělal i špičkové okruhové speciály.
Pro automobilové soutěže stavěl upravoval vozy Lada, případně využíval jejich motory.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých letech vznikly roadster Favorit
a kabriolet Felicia
8
Fotogalerie

Příští rok chce mít MTX české létající auto. Práce na "dárku" k 50. výročí začaly

Existující typ vírníku by bylo možné obestavět silničním podvozkem a do kabiny zabudovat klasický volant

Létající auto. To je podle generálního ředitele společnosti MTX Petra Bolda důstojný projekt, kterým hodlá firma příští rok oslavit 50. výročí svého vzniku.

"O mě se ví, že jsem už před řadou let propadl letadlům a létání, takže tato technologie budoucnosti je podle mého logickým pokračováním směřování dřívějšího a současného Metalexu - MTX." svěřil se Bold v rozhovoru se redaktorem Autorevue.cz.

"Zatím ještě nevím, zda budeme úspěšní, ale máme odhodlání tento projekt uskutečnit," dodal.

Na rozdíl například od slovenské firmy nechce MTX jít cestou vozu s křídly, plánují využít existující typ vírníku a k němu dodělat silniční podvozek a ovládání.

"Letadlo musí startovat z letiště, vírníku stačí poměrně krátká rozjezdová dráha," vysvětluje jednu ze zásadních výhod tohoto řešení Bold. Jelikož ale na rozdíl od vrtulníku nemá poháněný rotor motorem (využívá principu autorotace), nemůže startovat kolmo vzhůru jako klasický vrtulník.

"Dvoumístný vírník má ovládání z pravé sedačky, my doděláme volant, pedály a další prvky pro ovládání na zemi na levou stranu, dodal. Vlastně tak z nevýhody udělají výhodu. Řidič-pilot nebude muset před vzletem nebo po přistání dělat složité úkony s přenastavováním systémů. Postačí, aby si přesedl z jedné sedačky na druhou.  

Další technická řešení, ani design zatím prozrazovat nechtěl. "Vše se teprve řeší."

Projekt si MTX financuje z vlastních zdrojů. "Ostatně, jako prakticky všechno ve své historii. Úvěr jsme si brali pouze jednou," dodává generální ředitel.

V současnosti má MTX dva provozy - jeden v Mělníku, který se zabývá přestavbami a vestavbami například policejních, hasičských a vojenských vozů, a druhý je v Plzni. "Jeho hlavní náplní jsou výroby dělicích přepážek. "Lidé, kteří tady kdysi dělali formule a další špičková závodní auta už bohužel kvůli věku odešli, a navíc doba už je někde jinde," vysvětluje Bold. Kromě toho firmu živí například distribuce dálničních známek.

" I když máme jen zhruba sedmdesát zaměstnanců, dosáhli jsme na obrat 1,6 miliardy korun," říká generální ředitel. Úspěšnost jeho firma dokladuje i získané ocenění Podnik roku 2015 v automobilovém průmyslu, které MTX přebral vloni v říjnu.

Na některé úspěšné projekty z historie firmy MTX se podívejte v následující fotogalerii:

a full_p194cpcm8s1kt6sa31ej52hqafj4.jpgb DSC_0553.JPGbb gggg mtx-lada.jpg

Doporučujeme

Články odjinud