Příští Mazda MX-5 dostane uhlíková vlákna a možná i tříválec

Příští Mazda MX-5 dostane uhlíková vlákna a možná i tříválec

Odlehčování u Mazdy pokračuje. Současná generace populárního roadsteru Mazda MX-5 je zase o kus lehčí než ta minulá, ale evidentně to nestačí. Následující pátá generace, která dorazí někdy po roce 2021, má být zase o zhruba stovku kilogramů lehčí a to díky menšímu motoru a karbonové konstrukci.

Japonská automobilka vyvíjí technologii zpracování a výroby dílů z uhlíkového kompozitu, která bude použitelná při sériové montáži. Bude ale ještě pár let trvat, než Mazda připraví základ pro širší využití uhlíkových vláken napříč celou automobilkou.

Aby byla výroba rentabilní a zbytečně nezvyšovala cenu, zřejmě budou muset příští modely Mazdy sdílet některé díly z kompozitu. Ještě je to tajné, ale pravděpodobně půjde o podobná řešení, které používá třeba BMW na nové řadě 7. Uhlíková vlákna tedy budou plnit hlavně roli výztuhy a podpěry.

Přesto není vyloučeno, že budou z karbonu i méně exponované části karoserie, například víko kufru. Na kapotu, dveře a blatníky se ale kvůli vysokým nákladům na opravy uhlíková vlákna v běžných autech stále ještě moc nehodí.

Otázka je, jak to bude s motory. Podle Mazdy totiž lehčí auto potřebuje menší kola, menší brzdy a zároveň mu stačí menší motor. Nic konkrétního ještě japonská automobilka prozrazovat nechce, ale vývoj litrového tříválce u Mazdy není žádným tajemstvím. Ten se může dostat i do MX-5, ale záleží na tom, zda ho přijmou zákazníci.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud